3 צפייה בגלריה
מוחמד ג'עברי
מוחמד ג'עברי
מוחמד ג'עברי. לא הורשע ברצח
(צילום: יואב דודקביץ')
בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע הבוקר (יום ד') את מוחמד ג'עברי בעבירה של המתה בקלות דעת, בגין הצתת מלון הדירות "יפו 60" ברחוב הנביאים בירושלים לפני כשלוש שנים, שכתוצאה ממנה נהרג רונן עוז ונפצעו עוד 13 בני אדם. בית המשפט זיכה אותו מעבירה של רצח בנסיבות מחמירות, עבירה שאותה דרשה הפרקליטות. ראיסה מוסא, שסייעה לג'עברי, הורשעה בגרימת מוות ברשלנות ובסיוע להצתה.
על פי כתב האישום, ג'עברי ומוסא עבדו במלונית שנמצאת בבעלותה של שרון שבתאי. בעקבות סכסוך עם שבתאי ג'עברי פוטר מעבודתו במלון אחר, ולאחר מכן פוטרה ממנו גם מוסא. בליל ההצתה, 16 ביולי 2018, ג'עברי בילה יחד עם מוסא וחברים נוספים, הם שתו אלכוהול והמשיכו לדירתה של מוסא. ג'עברי החליף הודעות טקסט עם שבתאי קצת לפני חצות, הראה למוסא את ההודעות ואמר לה: "תראי את הזונה הזו, איך היא צוחקת עלינו". בעקבות זאת הוא החליט להצית את המלונית.
3 צפייה בגלריה
רונן עוז ז"ל
רונן עוז ז"ל
רונן ואילנית עוז ביחד עם ילדיהם
ג'עברי הזמין את חברו יוסף קומבוז להגיע לדירה וביקש ממנו להביא קפוצ'ון וכובע. הוא הציע לנוכחים לשרוף את המלונית, למרות שידע כי המלון מאוכלס, ומוסא אמרה ש "מגיע לשרון" שהוא יצית את המלונית. קומבוז סירב להשתתף, אך הסכים לשמור על המכשיר הנייד של ג'עברי כדי שלא ניתן יהיה לקשור אותו לזירת השריפה.
בסביבות השעה 1:35 נכנס ג'עברי למלונית דרך הדלת האחורית מכיוון שאין בה מצלמת אבטחה, כשהוא מודע לכך שבקומה זו מצויים ארבעה חדרי אירוח ושבאחד מהם אין חלון, וכי מצויים בקומה מחסן וארון חשמל. ג'עברי הבחין במסדרון בעגלה שבתוכה היו גלילי נייר טואלט רבים ומגבות, הזיז אותה והצמיד אותה אל ארון החשמל, ואז הצית את נייר הטואלט - כדי שההצתה תפגע בתשתית החשמל והאינטרנט של המלון. כתוצאה מהשריפה נפצעו רונן, אשתו אילנית ושני ילדיהם בני ה-10 וה-14. כעבור חודשיים מת רונן מפצעיו, בגיל 45.
השריפה במלונית בירושלים ב-2018

"ההתמודדות עם האסון היא קשה מנשוא ומלווה אותנו מדי יום, בכל פינה", אמרה לאחר ההרשעה אילנית עוז, אלמנתו של רונן, שמיוצגת על ידי עו"ד ורד אנוך מתוכנית סנ"ה באגף סיוע משפטי של משרד המשפטים. "החיסרון של רונן הוא אדיר - לי, לילדיו, להוריו, לאחיו לשאר בני המשפחה ולחברים. כולם מלווים אותנו וכולם נושאים עיניים לתוצאות המשפט. לצערנו בית המשפט בחר היום שלא להרשיע את הנאשמים בעבירות החמורות שיוחסו להם, אלא בעבירות מקלות יותר. כמובן שאנו מאוכזבים מההחלטה בלשון המעטה. אנו פונים לבית המשפט בבקשה כי ההשלכות הכבדות שיש לאסון הזה עלינו יבואו לידי ביטוי בעונש שייגזר על הנאשמים.
"בית המשפט צריך לקחת בחשבון שני ילדים שיישארו ללא אב, ומשפחה שלמה ללא בעל, בן, אח, אבל עם נזקי טראומה מהאסון. מעבר לאסון הפרטי שלנו על בית המשפט מוטלת אחריות לשדר לציבור מסר חשוב ומרתיע כי מי שמשחק באש - משחק בחיי אדם, וידונו אותו באופן החמור ביותר. מי שמצית אש לא יכול לצפות לאן היא מתפשטת ובמי היא פוגעת. מעשים שגבו חיי אדם וגרמו לפציעתם של אנשים נוספים אסור שיתקבלו בסלחנות, אפילו לא במעט. היכולת לקבוע ולהכתיב הישנות מקרים כאילו בעתיד תלויה באופן משמעותי בענישה שהשופטים יבחרו לקבוע, ואנו תקווה שבית המשפט ינהג בהתאם ויטיל את העונש החמור ביותר שניתן".
3 צפייה בגלריה
שריפה במלונית ג'אפה ברחוב הנביאים בירושלים
שריפה במלונית ג'אפה ברחוב הנביאים בירושלים
מלון הדירות שהוצת
(צילום: ענבר טויזר)
עורכי הדין עאטף פרחאת וקרן אבלין הרץ, שמייצגים את ג'עברי מטעם הסנגוריה הציבורית, מסרו: "מדובר בטרגדיה קשה. מהרגע הראשון מוחמד הביע צער עמוק על אובדן חיי האדם וטען כי לא הייתה לו כל כוונה לפגוע באיש, אלא רק למחות על התעמרות קשה מצד מעסיקתו. בית המשפט קיבל את כל טענותינו והרשיע את מוחמד בהמתה בקלות דעת, ולא ברצח בנסיבות מחמירות כפי שביקשה הפרקליטות".
מהפרקליטות נמסר: "בקיץ 2018, בשיא עונת התיירות, הוצתה בירושלים מלונית בחצות הלילה וגרמה למותו הטרגי של רונן עוז ז״ל ולפציעתם של בני משפחתו ואורחים נוספים. הנאשמים, עובדים לשעבר במקום, ביקשו בכך לנקום במי שהייתה מעסיקתם וגרמו לאסון הכבד. בכתב האישום יוחס לנאשמים ביצוע בצוותא של רצח תוך ביצוע עבירה אחרת לנוכח האדישות שהפגינו לפגיעה באורחים ובחייהם. בית המשפט הרשיע את הנאשמים בעבירת המתה בקלות דעת וגרימת מוות ברשלנות. אנחנו נלמד את הכרעת הדין לעומק וניערך לשלב הטיעונים לעונש בהתאם".