הפרופסור הישראלי ליאור שטרנפלד, מומחה ליהדות איראן, נפגש עם הנשיא מסעוד פזשכיאן בעצרת הכללית של האו"ם המתקיימת בניו יורק. "הנשיא ידע שאני ישראלי", סיפר פרופ' שטרנפלד.
לדבריו, מגע עם גורמים של מדינת אויב אסור בחוק, ולכן עדכן את הגורמים הביטחוניים בישראל, שלא מנעו ממנו את הפגישה. "למען הסר ספק, עדכנתי את הנציגות באו"ם שאני אזרח ישראלי, וזה לא ביטל את ההזמנה שלי לפגישה. האם יש פנים חדשות באיראן? התשובה היא כן", אמר, בהמשך לפרסום של שלומי אלדר ברלוונט.
הפרופסור הישראלי על המפגש עם נשיא איראן
(שלומי אלדר, רלוונט)

המפגש המפתיע של הפרופסור הישראלי עם נשיא איראן
(שלומי אלדר, רלוונט)

כותרת ההתכנסות, שנוהלה בשפה הפרסית, הייתה "מפגש בין דתות", שאליו הוזמנו על-ידי נשיא הרפובליקה האיסלאמית גם רבנים יהודים אמריקנים. לדברי פרופ' שטרנפלד, היסטוריון המלמד באוניברסיטה בארה"ב, "הייתי הישראלי היחיד בפגישה. ניתנה אפשרות לכל אחד כמעט לדבר. בהתחלה כל מי שרצה לדבר העלה נקודות, והוא הגיב לכולם ביחד. זה לא המשך של משטר ראיסי מבחינת מדיניות חוץ, הנשיא גם מדבר על זה שהתפקיד שלו הוא לחדש את הדיאלוג עם המערב. אם הייתה מנהיגות בארץ שרוצה לייצר עתיד טוב באזור, אני חושב שיש עם מי לעבוד. אבל לצערנו אין".
הוא הוסיף: "הכותרת הייתה דיאלוג בין-דתי לבניית שלום במזרח התיכון. איך אפשר לעשות צעדים משמעותיים של בניית קואליציות עבודה ולא רק דיאלוג? הוא דיבר על זה ששיח דתי צריך להיות בין אבני היסוד של הפתרון צודק. ברגע שישראל והפלסטינים יגיעו להסכם על סיום הסכסוך המקובל על רוב העם הפלסטיני, איראן לא תישא את דגל המאבק".
1 צפייה בגלריה
הפגישה של הפרופסור הישראלי ליאור שטרנפלד עם נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
הפגישה של הפרופסור הישראלי ליאור שטרנפלד עם נשיא איראן מסעוד פזשכיאן
המפגש שהתקיים בניו יורק
לדבריו, הוא אמר לנשיא כי הוא "מאמין שהוא נמצא בעמדה ייחודית בשביל להוביל את איראן לתפקיד קונסטרוקטיבי במזרח התיכון. דיברתי על העמדה המסורתית של איראן בנוגע לסכסוך הישראלי-ערבי, ואמרתי שברגע שישראל והפלסטינים יגיעו להסכם, טהרן לא תישא את דגל המאבק הפלסטיני. אמרתי לו שאם הוא יחזור על זה ישירות בפני הקהל במערב – זה יכול להשפיע מאוד לטובה. העליתי את הנושא ששנה שעברה שר החוץ הקודם דיבר על זה שסוגיית החטופים היא סוגיה הומניטרית, ואיראן הציעה לסייע בפתרון הזה. ביקשתי שנשיא איראן ינסה לסייע בעניין החטופים. הוא לא התייחס לנקודה שהעליתי ביחס לחטופים, אבל אמר שעכשיו המערב צריך ליזום צעד, בהידברות עם איראן".
פרופ' שטרנפלד ציין כי "האיש מתון ורוצה הידברות והזדמנות טובה למערב לקחת אותה. הייתה לי התלבטות אם להיענות להזמנה, זו לא החלטה פשוטה. עלתה לי המחשבה שאולי מנסים לנצל אותי במסגרת מתקפת נחמדות למערב, אל אני מרגיש שאם ניתנת לי הזדמנות להיות בחדר עם נשיא איראן, ולדבר ולשמוע – אז בסופו של דבר אסור לי להחמיץ זאת".
פרופ' שטרנפלד סיפר: "השיחה הייתה לא פשוטה. המלחמה הייתה נוכחת. הנשיא לא הציג איזשהו מתווה מדיני לאיך המלחמה תיפסק, אף שאנחנו יודעים שזה הכול קשור האחד בשני – המלחמה בלבנון קשורה למלחמה בעזה. גם דובר על זה שאיראן בעצם לא הגיבה על הפרובוקציות האחרונות. הוא דיבר על חיסול הנייה, מהלך מצידו של להראות איזה תפקיד הוא מבקש למלא במרקם המזרח תיכוני".
הוא סיכם: "ידעתי עוד קודם שיש עם מי לדבר. אני יוצא בתחושה שיש הזדמנות שאסור להחמיץ, אנחנו לא טובים בלתפוס הזדמנויות כאלה. אי-אפשר לחכות שאיראן תמלא רשימת דרישות ואז נתחיל לדבר. צריך ליזום מהלכים אזוריים והוא אדם שאפשר לעבוד איתו. חייבים לקחת עכשיו את ההזדמנות כי יש את התנאים לבנות אמון צעד־צעד".