תיעוד מעשיו של סנ"צ מרציאנו

בית משפט השלום בירושלים זיכה הבוקר (יום ד') את מפקד משטרת לב הבירה, ניצב-משנה שמעון (שימי) מרציאנו, מתקיפת ילד בן 12 ונער בן 14 בהפגנת חרדים בשכונת מאה שערים באוקטובר 2020. "מעשיו של הנאשם באירוע בוצעו בתנאי שטח קשים, כשהוא נאלץ להתמודד עם מאות מפגינים שהשליכו אבנים וחפצים וקראו קריאות נאצה קשות", ציינה השופטת ג'ויה סקפה-שפירא בהכרעת הדין.
לפי כתב האישום, שהוגש על ידי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), נצ"מ מרציאנו פיקד על כוח משטרתי שאבטח הפגנה רבת משתתפים ופעל למניעת הפרות סדר. בשלב מסוים, כך צוין בכתב האישום, ההפגנה הפכה לאלימה וכללה הפרות סדר לרבות הבערת פחי אשפה, יידוי אבנים לעבר השוטרים והשמעת קריאת גנאי וגידופים כלפיהם.
1 צפייה בגלריה
סגן ניצב שימי מרציאנו רודף אחרי קבוצת מפגינים בירושלים
סגן ניצב שימי מרציאנו רודף אחרי קבוצת מפגינים בירושלים
תיעוד נצ"מ מרציאנו והילד
(צילום: מוטי קסטל)
במהלך ההפגנה החל קצין המשטרה לרוץ לעבר קבוצת מפגינים שהשליכו אבנים לעבר הכוח. ילד בן 12, שעמד עם יתר המפגינים בזירה, החל לברוח. נצ"מ מרציאנו תועד תופס את הילד, אוחז בו ודוחף אותו בחוזקה לעבר קיר אבן סמוך. בעקבות כך הוטח הילד בקיר ונפל ארצה. בהמשך, בעוד הילד יושב על הקרקע וצועק "לא עשיתי כלום", סטר לו קצין המשטרה בפניו.
מיד לאחר מכן הבחין מפקד התחנה בנער בן 14 שתיעד בטלפון הנייד שלו את הובלתו של הילד על ידי שוטר אחר. נצ"מ מרציאנו אחז בצווארון חולצתו של הנער, הדף אותו בחוזקה והפיל אותו ארצה לעבר שיחים במקום. בעקבות כך נגרמו לנער שפשופים בברכו הימנית.

"מעשה האלימות היה אסור ומיותר"

השופטת סקפה-שפירא החליטה כאמור לזכות את קצין המשטרה מעבירות התקיפה שיוחסו לו. "מעשיו בוצעו לאחר עבודה מאומצת של שעות ארוכות ולאחר ששוטרים שהיו תחת פיקודו סירבו לחתור למגע עם המתפרעים והוא נאלץ לעשות זאת בעצמו".
עוד ציינה השופטת בהכרעת הדין: "אין כל ספק כי מעשה האלימות שהפנה כלפי הילד לאחר מעצרו היה אסור ומיותר, ואולם מכלול הנסיבות במקרה דנן חייבו את מיצוי הדין עם הנאשם במישור המשמעתי, וזאת בהתאם לתבחינים שנקבעו בהנחיה המקצועית המתווה את מדיניות האכיפה בעניין זה".
עו"ד חנמאל דורפמן, שמייצג את אחד המתלוננים, אמר: "בית המשפט קבע שהקצין הפעיל כוח שלא כדין, ולמרות זאת החליט לזכות את הקצין בטענה כי די היה בדין משמעתי. מדובר בהחלטה שמכשירה תקיפת מפגינים, ומעבירה מסר ברור לשוטרים: אפשר לתקוף בחופשיות. מח"ש חייבת לערער. בכל מקרה, בימים אלו מתנהלת תביעה אזרחית נגד הקצין, ואנו נמצה עמו את הדין בתיק האזרחי".
יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר אמר בעקבות החלטת בית המשפט: "השופטת שהגיעה מהפרקליטות נותנת הבוקר לשוטרים רישיון להמשיך להרביץ. למרות שני סרטונים שמתעדים מכות רצח לקטינים חרדים היא מזכה זיכוי מוחלט את קצין המשטרה שימי מרציאנו שמתועד בסרטונים נותן להם מכות רצח. בושה. אם יש עוד טיפת הגינות למח"ש - יש חובה לערער על הזיכוי ההזוי הזה".
עו"ד דב גלעד כהן, שמייצג את נצ"מ מרציאנו, טרם מסר תגובה להחלטת בית המשפט.