חודשיים בדיוק אחרי "מבצע ארנון" שבמסגרתו חולצו החטופים שלומי זיו, נועה ארגמני, אנדריי קוזלוב ואלמוג מאיר ג'אן משבי חמאס ליד השוק הסואן של העיירה נוסייראת במרכז רצועת עזה, נחשף ב-ynet תיעוד של אחד מרגעי הדרמה שבקלות עלולה הייתה להסתיים אחרת: מפעילי כטב"ם "שובל" של חיל האוויר זיהו וחיסלו תוך כחמש שניות מחבל חמוש שרץ לעבר כוח החילוץ של ימ"מ והגיע עד כמה עשרות מטרים ממנו. הוא נפגע מטיל רגע לפני שהצליח לפגוע בלוחמים, והיה אחד מתוך עשרות שחוסלו מהאוויר באותה פעולה. צפו בתיעוד:
חיסול מחבל חמוש ב-RPG שהתקרב לכוח במבצע ארנון
(צילום: דובר צה"ל )

2 צפייה בגלריה
כטמ"מי השובל של טייסת 200
כטמ"מי השובל של טייסת 200
כטב"ם "שובל" של טייסת 200
(צילום: דובר צה"ל )
תיעוד מחיסול מחבלים בטול כרם בסוף השבוע שעבר:
תיעוד מחיסול מחבלים בטול כרם בסוף השבוע שעבר:
(צילום: דובר צה"ל )

הליווי של חיל האוויר לכוחות המיוחדים שפשטו בבוקר 8 ביוני על השכונה הצפופה בנוסייראת היה הדוק וצמוד. מפעילי הכטב"מים (או כפי שקוראים להם בחיל האוויר כטמ"מים - כלי טיס מאוישים מרחוק) ירו לאורך המבצע 87 טילים נגד אדם, ואלה התווספו ל-73 חימושים מסוגים שונים שנורו ממטוסי קרב, 13 טילי קרדום "הלפייר" ששוגרו ממסוקי אפאצ'י ו-2,702 פגזים נוספים שנורו מהאוויר ומהקרקע. בכך הנחית חיל האוויר, בתיאום מרכז האש של פיקוד הדרום, שורת מהלומות על גדוד נוסייראת של חמאס, שנגדו צה"ל לא תמרן עד כה. חלק מהירי נועד להטעות ולהסיח את דעתם של הפעילים החמושים של הארגון.
אבל מבצע ארנון, שנקרא עם שם איש הימ"מ רב-פקד ארנון זמורה שנהרג במהלך החילוץ, היה רק טיפה בים התעסוקה האינטנסיבית של טייסת 200, המפעילה את הכטב"מים ממחנה חצור שבשפלה, בעשרת החודשים האחרונים. רק בשבוע האחרון חיסלו אנשיה לפחות 10 מחבלים ביהודה ושומרון, בעיקר באירוע בגזרת טול כרם בסוף השבוע: מודיעין מיידי העלה שחולייה ובה פעיל מרכזי בחמאס עושה את דרכה לפיגוע גדול בגוש דן, והחיסול שלה הושלם תוך דקות.
רב‑פקד ארנון זמורה ז"ל, שנפל במבצע החילוץארנון זמורה ז"לצילום: דוברות המשטרה
כדי להבין את היקף חלקו של מערך הכטב"מים בחיל האוויר מאז 7 באוקטובר יש לקרוא את ההערכה המספרית שלפיה אנשיו הרגו מהאוויר כ-6,000 מחבלים, רובם בגזרת עזה והיתר בדרום לבנון או ביהודה ושומרון. לאחרונה אמר שר הביטחון יואב גלנט שמתחילת המלחמה נהרגו או נפגעו כ-14 אלף מחבלי חמאס, והמשמעות היא שייתכן שכמעט מחצית מהם חוסלו על ידי כלי טיס מאוישים מרחוק.
גם מפקד טייסת 200, סא"ל י', מדגיש שפעילות דוגמת זאת במבצע ארנון לא הייתה חריגה עבור אנשיו. "פעלנו כך גם במבצעים לחילוץ התצפיתנית אורי מגידיש בתחילת המלחמה והחטופים פרננדו מרמן ולואיס הר מרפיח בפברואר", הוא אומר ל-ynet. "'השובלים' מעניקים את התמונה האיכותית ביותר לכוחות, גם ביום וגם בלילה".

המחיר שגובה הנ"מ של חיזבאללה

היכולות של טייסת 200, ושל כטב"מי ה"שובל" שבגודל בינוני, כוללות לא רק איסוף, צילום ותקיפה, אלא גם מעקב מיוחד למשימות רחוקות או מורכבות. "בשנה ממוצעת יש לנו 9,000-8,000 שעות טיסה מבצעיות, אבל בתוך תשעה חודשים של לחימה רב-זירתית חצינו כבר את ה-23 אלף שעות טיסה", מוסיף סא"ל י'. "אנשי המילואים שלנו פעלו 7-6 ימים בשבוע בחצי השנה הראשונה של המלחמה, ורק לאחרונה התחלנו לייצב את זה לשלושה ימים, עם משמרות של 5-4 שעות בקרון. זה כולל גם משימות של חיסולים בדרום בלבנון. השחיקה באה לידי ביטוי לא רק באנשים אלא גם בכלים. אנשי הגף הטכני שלנו מתמודדים עם תקלות שמעולם לא היו לנו בגלל השהייה הבלתי פוסקת של הכטב"מים באוויר".
על רקע הצורך הגובר, בשנים הקרובות יגדיל חיל האוויר את מערך הכטב"מים שלו פי שניים. בכך, יחד עם ההגנה האווירית, הם יהפכו לשני המערכים שפועלים הכי הרבה בחיל האוויר מאז אוקטובר, עם אחיזה קבועה בשמי שטח האויב, בכל הזירות, אף יותר ממערך מטוסי ומסוקי הקרב, ולבטח במהלך הכוננות הגבוהה מול פעולות התגובה הצפויות של איראן וחיזבאללה.
2 צפייה בגלריה
המחולצים במבצע ארנון: אלמוג מאיר ג'אן, נועה ארגמני, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו
המחולצים במבצע ארנון: אלמוג מאיר ג'אן, נועה ארגמני, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו
המחולצים במבצע ארנון: אלמוג מאיר ג'אן, נועה ארגמני, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו
(צילום: REUTERS/Marko Djurica, דובר צה"ל)
יוני האחרון: תיעוד הפלת כטב"מ כרמס 900 ישראלי בלבנון

בתמרון בעזה מלווים כטב"מי "שובל" את כל הפעולות הקרקעיות של חטיבות החי"ר והשריון, עם תקיפות מקדימות, זיהוי וציד מחבלים, במקביל להתקדמות הלוחמים בשטח. "למדנו לעבוד יחד וקרוב עם הכוחות על הקרקע, ולירות על מחבלים גם בקרבת החיילים בצורה בטוחה", מסביר סא"ל י'.
מתחילת המלחמה נפלו לטייסת כמה כטב"מים, רובם בגלל תקלות טכניות. אבל סא"ל י' יודע שמערך הנ"מ שבנה חיזבאללה בדרום לבנון עלול להפיל לו כלים חשובים. "הפתרון הכי טוב מול שחיקת העליונות האווירית שלנו בצפון הוא קודם כל לתקוף את האויב ואת יכולותיו", הוא אומר. "כשאנו יוזמים ותוקפים – זה מצליח".

"החלק הקשה היה אחרי החילוץ"

מבצע ארנון היווה כנראה שיא בשירות של סא"ל י', אבל כאמור, ברקע המלחמה הרב-זירתית שמתנהלת, העבודה שלו לא נפסקת וזמן רב להתעמק בעבר לא נותר לו. "עשה לי קווץ' בלב לשמוע בקשר תוך כדי כל הבלגאן בנוסייראת שנפגע לנו לוחם בשטח", הוא מתייחס למותו של פקד זמורה ז"ל. "כמפקד במבצע כזה אתה יודע שאתה הולך לסכן אנשים יקרים, אבל בשביל זה יש לנו את הלוחמים הטובים ביותר ואת שיתופי הפעולה שנכתבו מחדש במלחמה הזו. כששמעתי שארנון נפצע מיד הוריתי להגביר אש".
כמה מורכב לפעול במבצע כזה? "היו לנו עשרות כלים באוויר, כולל מתדלקים, הכי הרבה אי פעם במבצע מהסוג הזה. דווקא אחרי ה'פעל', ואחרי ששמעתי בקשר שהחטופים בידינו, התחיל מבחינתי הדבר האמיתי: לבודד את כוח הימ"מ כדי לחלץ אותו בבטחה. זה החלק הקשה. לזהות עשרות מחבלים בין מאות אזרחים שנמצאים ברחוב עם הלוחמים שלנו, זו מלאכה קשה".
איך מזהים מי מחבל? "תקפנו בצד הרחוב כדי להבריח משם אזרחים, ומי שלא ברח, גם אם הוא לא היה חמוש - מבחינתנו היה מחבל. כל מי שהרגנו היה צריך להיהרג".
לוחמי הימ"מ על החילוץ ועל רפ"ק זמורה ז"ל
(צילום: דוברות מג"ב)

עבורך, המבצע לא נגמר כשהכוח עזב את הרחוב. "המשכנו בתקיפת מחבלים גם אחרי שהכוח יצא עם החטופים. בשלב מסוים הזנקתי עוד כלים לאוויר כדי להמשיך ולטפטף אש מלמעלה, כי כלי הרכב של הכוחות נתקע. אתה רואה על המסך מחבלים רצים עם RPG ביד ויודע שאסור לך לפספס בירי עליהם".
"הכוחות על הקרקע הפגינו רמת ביצוע הכי מקצועית שיש. הם פעלו בשטח שבו צה"ל לא תמרן והוקפו במחבלים 360 מעלות. רמת המקצועיות שלנו הגיעה לפעמים לירי במרחק 10 מטרים מבנאדם מבלי שהוא ייפגע מהטיל שלנו. כל הזמן היה לי בראש רק דבר אחד: יאללה כבר, שיגיעו למסוק. בצפיפות כל כך גדולה הבאנו לידי ביטוי שעות וימים של הכנות ותרגולים משותפים כיצד לא לפגוע בכוחותינו בגלל טעות בזיהוי".