תקיפה דרמטית בסוריה, ופעילות מהקרקע: "הטלוויזיה הסורית", כלי תקשורת אופוזיציוני למשטר אסד שמקום מושבו בטורקיה, דיווח אמש (רביעי) כי במהלך התקיפה הישראלית בלילה שבין ראשון לשני במסיאף, באזור חמה, הונחתו כוחות קרקעיים שהשתלשלו מחבלים במקום, אך כלי טיס ישראליים לא נחתו על הקרקע. בדיווח נטען בין השאר כי כטב"מים ישראליים ביצעו תקיפות שמנעו את אפשרות ההגעה למקום הנחתת הכוחות.
5 צפייה בגלריה
מסיאף
מסיאף
ההרס במסיאף, אחרי התקיפה החריגה
(צילום: LOUAI BESHARA / AFP)
5 צפייה בגלריה
מסיאף
מסיאף
(צילום: LOUAI BESHARA / AFP)
5 צפייה בגלריה
מסיאף
מסיאף
(צילום: REUTERS/Firas Makdesi)
בדיווח ב"טלוויזיה הסורית" נכתב בין השאר כי עימותים במקום הביאו למותם של שלושה סורים, ולפציעתם של אחרים. בין שניים לארבעה איראנים, לפי הדיווח, נלכדו בידי הכוחות הישראליים. הכוחות, כך נכתב, ביצעו את התקיפה באמצעות כטב"מים ומנעו את האפשרות לגישה למקום.
לפי המקורות, המשטר הסורי חסם הגעה של צוותי חילוץ לאזור היעד. ההרוגים והפצועים הצבאיים הועברו ליעד שאינו ידוע ולא ידוע מה עלה בגורלם, בעוד שהאזרחים הפצועים הועברו לבית החולים במסיאף. עוד טענו המקורות כי ניתן להניח שהמשטר הסורי או גורמים בו הקלו על התקיפה והנחתת הכוחות.
עד ראייה, עיתונאי בשם וויליאם אל-עלי מאזור מסיאף, סיפר לערוץ כי בליל התקיפה התעורר לקולות פיצוצים שהרעידו את העיר והסביבה. לדבריו, האתרים שנפגעו על-ידי ישראל מוכרים לתושבי האזור והותקפו כבר בעבר מספר פעמים, אך התקיפה הזו "מיוחדת בגלל הדיוק שלה ועוצמתה". לגבי המבצע הקרקעי הוסיף כי מסוקים ישראליים נכנסו לאזור אחרי התקיפות וביצעו מבצע קרקעי מהיר.
עוד טענו מקורות כי בעקבות התקיפה הוקמה ועדת חקירה, וכי בשבועות האחרונים מכ"מים ומערכות הגנה של המשטר הסורי היו נתונים לתקיפות ישראליות, מה שהוביל לשיתוק יכולת המשטר לבצע ניטור של המרחב האווירי.
לפי החוקרת היוונייה אווה קולוריוטיס, הכוחות פשטו על מתקן ביטחוני שמשתייך למשמרות המהפכה, במבצע שארך כשעה - ובמסגרתו הצליחו הכוחות להיכנס למתקן, לקחת ציוד ומסמכים, למקש אותו מבפנים - ולהשמיד אותו, גם בתקיפות מהאוויר. לפי החוקרת, שכותבת בין השאר בכלי תקשורת ערביים, "המתקן משויך למשמרות המהפכה ואחראי על פיתוח טילים בליסטיים וכטב"מים, ומסייע לוגיסטית לחיזבאללה".
תיעוד מהתקיפות

5 צפייה בגלריה
תיעוד ערבי מהתקיפות בסוריה
תיעוד ערבי מהתקיפות בסוריה
תיעוד מגל התקיפות בלילה שבין ראשון לשני
בסוריה דווח בלילה שבין ראשון לשני על גל תקיפות חריג של מטוסי קרב ישראליים. לפי המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה למשטר אסד הפועל מלונדון, 18 נהרגו בתקיפות ועשרות נפצעו. הם ציינו כי בין ההרוגים ארבעה אזרחים, שישה שזהותם לא ידועה - והיתר אנשי צבא ומיליציות. הם טענו כי חלק מטילי ההגנה האווירית הסורית נפלו על בתים, גם באזור טרטוס. היום דיווח המרכז הסורי כי "מפעל השייך למשמרות המהפכה של איראן נהרס בתקיפות במסיאף".
בערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת'" דווח כי בוצעו שלושה סבבי תקיפות נגד חמישה אתרים של המיליציות הפרו-איראניות באזור הכפרי של חמה. לפי חלק מהדיווחים, התקיפות גרמו בין היתר נזק כבד ל"מכון מחקר מדעי", שנפגע מכמה טילים - לצד אתר נוסף. בנוסף דווח כי הותקפו גם מוצבים צבאיים.
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין השבוע כי עיקר התקיפה התמקד במתקן המחקר והתעשייה הצבאיים הסוריים המכונה CERS (השם הסורי הרשמי הוא "המרכז למחקרים מדעיים"), אבל מדובר למעשה ב"תעשיית ההייטק" הצבאית של סוריה, לה יש סניפים בכל רחבי המדינה. ליד העיירה מסיאף שבמרכז-מערב סוריה נמצא אחד המתקנים העיקריים של CERS, שלאורך שנים, כך מציין מרכז "עלמא" שחוקר את חיזבאללה בלבנון, היה אחראי לפיתוח וייצור צבאי של אמצעי לחימה מתקדמים - דוגמת טילים בליסטיים קצרי טווח אך מדויקים מדגם "פתח 110" שמשמשים את חיזבאללה. "זה לב פרויקט דיוק הטילים של שיתוף הפעולה האיראני-סורי ושל חיזבאללה", מסר מרכז "עלמא".
מאז 2014, איראן מנסה לצייד את חיזבאללה ואת המיליציות השיעיות הפועלות בשמה מסוריה בטילים מדויקים ובמערכות הגנה אווירית. האחראית על כך היא יחידה של משמרות המהפכה ויחידה 4400 של חיזבאללה, שמנסות להעביר את אמצעי הלחימה האלה מאיראן ללבנון בכל דרך אפשרית.