לאחר התקרית הקשה שהתרחשה הלילה ברצועת עזה, שבה נהרגו בשוגג שבעה מעובדי ארגון הסיוע הבינלאומי WCK בתקיפת צה"ל, שר החוץ ישראל כ"ץ שוחח היום (שלישי) עם שרי החוץ של אוסטרליה, פולין ובריטניה, הביע תנחומים על מות אזרחיהם באירוע והבטיח שתיעשה חקירה יסודית כדי למנוע הישנות מקרים דומים. "האירוע הטראגי לא היה מכוון, ואינו קשור למדיניות ישראל", אמר.
רכב ארגון הסיוע שהותקף ברצועת עזה

בשיחתו עם שרת החוץ של אוסטרליה, פני וונג, כ"ץ עדכן כי ישראל החלה בבדיקת פרטי התקרית, שיבח את חשיבות הסיוע ההומניטרי שמוביל WCK ברצועה, וציין כי לאחר טבח 7 באוקטובר הארגון סייע גם לאזרחים ישראלים. השר כ"ץ הבהיר כי ישראל מייחסת חשיבות לשמירה על ביטחונם של כל עובדי הארגונים ההומניטריים בעזה, ובמקביל פועלת להרחיב את היקף הסיוע שנכנס לרצועה. כ"ץ הדגיש, כי התקרית לא תפגע בהכנסת הסיוע ההומניטרי, או ביוזמת המסדרון הימי הקפריסאי.
השרה וונג הודתה על התנחומים, אך הדגישה כי ממשלת אוסטרליה רואה את התקרית כבלתי מתקבלת על הדעת. "התקרית הזו היא דוגמה טראגית לבקשות אוסטרליה לפעול לפי החוק הבינלאומי ולפי מסדרונות הומניטריים לאזרחים", אמרה. וונג הוסיפה כי מסרי אוסטרליה על חשיבות כיבוד החוק הבינלאומי, העברת סיוע הומניטרי לצפון עזה, מסדרונות הומניטריים וכדומה - נאמרים ממקום של חברים ובעלי ברית של ישראל.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ עם שגריר ברזיל בישראל
ישראל כץ עם שגריר ברזיל בישראל
השר כ"ץ
( צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
השר כ"ץ השיב שהאירוע לא היה אמור לקרות, הדגיש כי נלקחה אחריות וכעת ישראל פועלת לבדוק את הפרטים. "נוודא שדבר דומה לא יקרה שוב, ושיישמר ביטחונם של עובדי הסיוע בעזה", אמר. השר הבהיר שהאירוע הטרגי לא היה מכוון, אינו קשור למדיניות ישראל, וכי תתקיים חקירה מלאה כדי למנוע הישנות של מקרים דומים. "ישראל תמשיך לפעול בהתאם לחוק הבינלאומי", הדגיש כ"ץ, והשרה וונג השיבה כי היא מעריכה את הכנות שלו. היא ציינה כי אזרחי אוסטרליה מצפים לבדיקת פרטי האירוע, ובמקביל דחקה בכ"ץ לעשות כל שניתן כדי להגדיל את הסיוע ההומניטרי לרצועה. השר השיב כי יש התקדמות בנושא בזכות העבודה המשותפת עם ארה"ב, מדינות ערב ועוד, וישראל פועלת לטובת מטרה זו.
בנוסף, השרה וונג ביקשה שגופת העובדת האוסטרלית שנהרגה בתקרית תפונה לאוסטרליה, וכ"ץ השיב שהמסר יועבר לצה"ל, וכי משרד החוץ יסייע בכך. וונג ציינה גם כי אזרח אוסטרלי נפצע בתקיפה בלבנון, וכי הפרטים בבדיקה. במקביל, השר כ"ץ ביקש כי אוסטרליה תפעיל לחץ על איראן, להרגעת הרוחות בלבנון. "ישראל רוצה להגיע להסדר דיפלומטי שיימנע מלחמה, אבל אם חיזבאללה ימשיך בטרור - ישראל תגיב בהתאם", אמר, והבהיר שישראל נלחמת מלחמת הגנה עצמית.
3 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
(צילום: AFP)
גם בשיחתו עם שר החוץ של פולין, ראדוסלב שיקורסי, כ"ץ הדגיש כי יוסקו מסקנות כדי להבטיח את ביטחונם של עובדי ארגוני הסיוע, וציין כי ישראל עושה מאמצים להרחבת הסיוע ההומניטרי באוויר, בים וביבשה, כולל העברת סיוע ישירות מירדן. שיקורסקי הודה על השיחה ואמר כי פולין מזועזעת מה"מתקפה". "WCK הוא ארגון הומניטרי שאינו פוליטי. הנפגעים נעו על דרך שאמורה הייתה להיות בטוחה ללא התקפה", אמר, וציין כי בפולין מצפים לחקירה מקיפה לא רק על ידי הצבא, אלא גם במעורבות פולנית.
עוד אמר שר החוץ הפולני: "קרה גם שצה"ל הרג חטופים, עליהם להיות יותר זהירים. המצב ההומניטרי בעזה הוא מאוד שנוי במחלוקת בעולם. אנו מבינים הצורך בטיפול בטרוריסטים, וחושבים שיש ללוות את זה בתהליך מדיני עם הפלסטינים". כ"ץ הזמין את שיקורסקי לבקר בישראל ובהזדמנות זאת לדבר על הנושאים הללו, והביע הביע תקווה להמשך הנורמליזציה עם סעודיה ומדינות נוספות. על ציפיית ישראל שפולין תשלח שגריר לישראל אמר שיקורסקי כי "אנחנו עובדים על זה". במקביל, השר כ"ץ ציין שבמקרה של פעולה ברפיח "תושבי עזה ינועו במעברים הומניטריים, והפעולות יתואמו עם מצרים".
שגריר ישראל בפולין, ד"ר יעקב ליבנה, אמר כי "בימין ובשמאל הקיצוני בפולין תוקפים היום את ישראל בעקבות מותם הטראגי של אנשי ארגון הסיוע בעזה. הגדיל לעשות סגן יו"ר הפרלמנט הפולני, קז'יסטוף בוסאק, שטען כי ישראל מבצעת 'פשעי מלחמה' ופוגעת בארגוני סיוע כדי להרעיב חפים מפשע. אזכיר כי זהו אותו בוסאק שעד היום סירב לגנות את טבח 7 באוקטובר, ושחבר מפלגתו מהימין הקיצוני כיבה עם מטף חנוכייה שהדלקנו בפרלמנט בוורשה. מסקנה: אנטישמים תמיד יישארו אנטישמים. וישראל תישאר מדינה יהודית ודמוקרטית שנלחמת עבור קיומה, גם לטובת העולם המערבי כולו".
3 צפייה בגלריה
"אנו דורשים הבהרות". שר החוץ הבריטי קמרון
"אנו דורשים הבהרות". שר החוץ הבריטי קמרון
"אנו דורשים הבהרות". שר החוץ הבריטי קמרון
(צילום: AFP)
שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון אמר לשר כ"ץ שהוא מוטרד מאוד מהתקרית בעזה, ואינו מבין כיצד היא התרחשה, שכן הקואורדינטות של השיירה הועברו מבעוד מועד לצה"ל. "אנו דורשים הבהרות", אמר קמרון. כ"ץ מסר תנחומים למשפחות ההרוגים הבריטים, ואמר כי "האירוע הטראגי נחקר על ידי הרשויות, תוך מעקב על ידי בכירים. יינקטו מסקנות וצעדים להבטחת ביטחון עובדי סיוע בעזה". כ"ץ הוסיף כי ⁠ישראל מעוניינת להמשיך לפעול בשת"פ עם בריטניה ומדינות נוספות, וקמרון ביקש שהחקירה תהיה שקופה. כ"ץ התחייב כי יחלוק עם בריטניה את מסקנות התחקיר.
קמרון כתב מאוחר יותר בחשבון ה-X שלו (טוויטר לשעבר) כי התקרית "לחלוטין אינה מקובלת", וכי דחק בישראל להסביר בדחיפות כיצד התרחשה. במקביל, שגרירת ישראל בלונדון ציפי חוטובלי זומנה למשרד החוץ הבריטי לשיחת נזיפה, ובריטניה פרסמה גינוי חריף להרג עובדי הסיוע, בהם שלושה אזרחים בריטים.
גורמים מדיניים בכירים אומרים כי התקרית הקשה גרמה לישראל נזק, אך "לא גדול מדי", שכן ישראל מיהרה לקחת אחריות ולהתנצל. "יש להניח שישראל תצטרך לשלם פיצויים למשפחות ההרוגים", העריכו הגורמים.
גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התייחס לתקרית, וקרא הערב ל"חקירה מהירה ואובייקטיבית" של האירוע. "שוחחנו ישירות עם הרשויות בישראל ודחקנו בהן לחקור את התקרית ולהבין בדיוק מה התרחש", אמר.

יוקם צוות בדיקה, ארגוני הסיוע יעודכנו על הפקת הלקחים

במקביל, שר הביטחון יואב גלנט עדכן הערב כי קיים הערכת מצב עם הרמטכ״ל הרצי הלוי ובכירי מערכת הביטחון, ובמהלך סיכומה התייחס לתקרית הריגת עובדי WCK. מלשכתו של גלנט נמסר כי הוא הדגיש שמדובר בתקרית מצערת שיש לתחקר לעומק, להפיק לקחים וליישמם. "שר הביטחון הבהיר כי לוחמי צה״ל מתמודדים מדי יום עם מציאות מבצעית מורכבת, אך נדרש לחזק את המנגנון לתיאום חלוקת הסיוע ההומניטרי ושיתוף הפעולה עם הארגונים הבינלאומיים", נמסר.
גלנט הנחה בתום הערכת המצב להקים צוות בדיקה שיבדוק מיידית את נסיבות האירוע, לפתוח מיידית את החמ״ל המשותף לפיקוד הדרום של צה״ל ולארגונים הבינלאומיים הפועלים לחלוקת הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה, על מנת למנוע תקריות מסוג זה, לפעול לחיזוק מנגנוני חלוקת הסיוע באמצעות הקצאת משאבים מתאימים ולעדכן את הארגונים הבינלאומיים בפרטי האירוע ובפעולות המתבצעות להפקת הלקחים.