לוחמים מחטיבת גבעתי טוענים להתעמרות מצד מפקדם בזמן פעילותם ברצועת עזה, וכן שהודחו מתפקיד לחימה. באחד המקרים טען המג״ד בפני הלוחמים כי הסיבה להדחתם היא עישון ג'וינט - דבר שלדבריהם לא קרה, והם גם לא נשפטו על כך. לפי עורך דינו של אחד מהחיילים, המג"ד זימן אותו ושניים מחבריו לנשק לשיחה שבה שטח את ההאשמות נגדם, ואף הצהיר בפני אחד מהם כי ביקש להרחיקו מהחטיבה זה זמן רב.
2 צפייה בגלריה
חייל אילוס אילוסטרציה
חייל אילוס אילוסטרציה
"המג"ד אמר שהשלושה יעברו לתפקידים סיזיפיים". אילוסטרציה
(gettyimages)
במכתב ששלח עו״ד עידן פסח ממשרד קוזניץ, פסח ושות' ליועמ״ש צה״ל וללשכת הפצ״רית הוא כתב כי מדובר בלוחם ותיק מחטיבת גבעתי שביצע את תפקידו בצורה הטובה ביותר, ולקח חלק משמעותי בקרבות הקשים בעזה. לפי עורך הדין, בפגישה שאליה זימן המג"ד את מרשו ואת שני הלוחמים הנוספים הוא הטיח בהם כי הוא סבור שאינם ראויים להיות לוחמים בחטיבה, ושידאג להרחיקם ממנה ואף יוודא מול גורמי החטיבה כי השלושה יועברו לתפקידים זוטרים ו"סיזיפיים", כדי שילמדו על בשרם את עמדתו השלילית לגביהם.
עו"ד פסח מציין במכתבו כי הפגישה מול המג"ד הסתיימה מבלי שניתן לשלושת החיילים להשיב להאשמות מצידו: ״הלוחם שבנדון יצא את הפגישה המום, כאוב ובעיקר נפעם למול ההאשמות שהוטחו בו מצד מי שהוא רואה בו את מפקדו הנערץ, ומי שהלך אחריו לקרב בעיניים עצומות זה כמה חודשים. בבוקר שלמחרת הוצא מרשי מיידית מעזה ונשלח לשיפוט מיידי אצל רמ"ט גבעתי. הנ״ל שפט את שלושת הלוחמים בהליך שיפוט משותף, שבמהלכו הועלה על קו הטלפון גם המג״ד, אשר גם בהזדמנות זו בחר לנקוט במילים קשות אודות השלושה״.
מתוך פעילות כוחות גבעתי בשג'אעיה
(צילום: דובר צה"ל)

״כפי הנראה, הלוחם שבנדון הורשע במסגרת ההליך המשמעתי בעבירה שאינה ברורה לו מספיק עד לרגע זה, משום שטרם קיבל לידיו את טופס השיפוט (630), על אף בקשתו לקבלו, ולאחר המשפט נשלח חזרה לבסיס האם לצורך המתנה״, כותב עו״ד פסח. ״כשלושה ימים לאחר הוצאתו מעזה זומן מרשי לשיחה מול המפ"מית, שם מסרה לו האחרונה כי היא נדרשת לשבצו מחדש בחטיבה והציבה בפניו תפקידים אפשריים כטבח, נהג או אופטיקאי. למעשה, שם הודיעה לו הקצינה המראיינת לראשונה כי הוא 'הודח מלוחמה' בגבעתי, וכששאל הלוחם מתי בדיוק הודח מלוחמה, היא השיבה כי הדבר אירע במסגרת השיחה שקיים עימו המג״ד בתוככי עזה״.
עו״ד פסח טוען כי מדובר באירוע מובהק של הדחה בלתי חוקית שנעשה בניגוד מוחלט לפקודות צה"ל, תוך חריגה בוטה מהנהלים. ״מדובר במקרה מצער של לוחם מצוין שלחם בעזה תקופה ממושכת והקריב עצמו למען המדינה, ובסופו של יום מוצא עצמו מודח מתפקיד לוחם לאחר שלילת זכויותיו, ללא עוול בכפו. לאחרונה אף החמיר מצבו על רקע טראומה שחווה במלחמה ועקב התנהלות המערכת כלפיו. אנו מקווים כי המערכת תשכיל להתעשת במהרה ולתקן את העוול הנוראי שנגרם לו״, כתב.
במקרה נוסף, לוחם מג״ב לשעבר אשר הוגשה נגדו תלונה במח״ש על אחת מהפעילויות המבצעיות הועבר חזרה לבקו"ם עד לסיום החקירה. הוא ביקש להשתבץ כלוחם והוצב בחטיבת גבעתי בתפקיד לחימה, אך במהלך ההכשרה נקלע לעימות מילולי עם מפקד הכיתה שלו בבסיס האימונים החטיבתי, שבמסגרתו הותקף בקללות נמרצות על ידי מפקדו למול יתר חבריו למחלקה. במקביל התקבלה הודעת מח"ש אודות גניזת תיק החקירה בעניינו של החייל, מחוסר אשמה.
2 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
לוחמים בעזה. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל )
בעקבות התקרית עם המ״כ, הוא ביקש מהמג"ד לשוב לשיבוצו הקבוע במג״ב. מפקדיו מסרו לו כי השיחה עם המג״ד היא לצורך טיפול בבקשת השיבוץ (טופס 55) שמילא. בפגישה ציין המג״ד כי יתמוך בבקשתו, אך מאוחר יותר הודיע לו קצין המיון כי אין כוונה להחזירו לתפקיד לחימה כלל. לאחר בירור שנערך במקום נאמר לו כי נשלחה הודעה מבסיס האימונים החטיבתי ולפיה מומלץ שלא לשבצו כלוחם בשום פנים ואופן, וכי למעשה הוא הודח מלחימה מבלי שניתנה לו הזכות הבסיסית להתגונן ולערער על ההחלטה.
עו"ד עידן פסחעו"ד עידן פסחצילום: באדיבות משרד קוזניץ פסח
מדובר צה"ל נמסר בתגובה לגבי המקרה הראשון: "במהלך הכשרת החייל התקיימה ועדת התאמה ללוחמה, שבה הוצג לחייל כי מיוחסים לו אירועי משמעת רבים. בוועדה הוחלט כי החייל אינו מתאים ללחימה ולשירות קרבי בחטיבה, והחייל לא סיים את הכשרתו והסמכתו לרובאי 07".
בנוגע לחייל הנוסף אמרו בדובר צה"ל כי "עם קבלת הדיווח על החשדות נפתחה חקירת מצ״ח, אשר ממצאיה הועברו בימים האחרונים לבחינת הפרקליטות הצבאית. לאור החשדות לשימוש בסמים מסוכנים ואירועי משמעת נוספים, החליטו מפקדיו של החייל על הדחתו מלחימה.
בנוגע למקרה הנוגע ללוחם מג"ב נמסר מדובר צה"ל בתגובה כי נערכה לחייל ועדה, והוא טופל לפי הנהלים.