"ביקשנו לקיים את האירוע הזה לאור אמירות שצה"ל נמצא על סף הכרעה, אנחנו מייצגים אלפי קצינים והסיטואציה הזו לא נוחה לנו". כך אמר היום (רביעי) אלוף-משנה במיל' חזי נחמה, ממובילי "פורום המפקדים והלוחמים במילואים", יום לאחר הדיווח ב"ניו יורק טיימס" שלפיו בכירים בצה"ל רוצים הפסקת אש במלחמה בעזה.
מסיבת העיתונאים של מפקדי ולוחמי המילואים בעזה
(צילום: עידו ארז, קובי קואנקס)

במסיבת עיתונאים שערכו חברי הפורום, מפקדים ולוחמים בכירים במילואים, ציין אל"מ במיל' נחמה כי ניתן לזהות כשלים רבים בתפקוד הנוכחי של צה"ל: "אנחנו בשר מבשרו של צה"ל, אבל לכולנו יש תחושה שבעת הזו צריך להרים דגל אדום. ניסינו לשנות מבפנים, אבל הגענו למסקנה שצריך לסמן את עיקרי הכשלים אבל גם את הדרך לתיקון. אנחנו מאמינים שאפשר להכריע את האויב, אבל בשיטה הנוכחית לא נצליח".
אל"מ נחמה אמר בכנס שנערך ב"אקספו ביזנס" כי הפורום לא מאיים על אף אחד, והציג את הטענות על כשלים ובכללם אי שמירה על עקרון רציפות והמשכיות בהתקפה, ללא ריכוז מאמץ בשום מרחב. "צה"ל לא ביצע נקזים מלאים בשום מרחב שהוא תקף", אמר נחמה. "מחבלים וחטופים עברו במרחב ללא הפרעה".
אלוף-משנה במיל' רונן כהן, לשעבר קצין המודיעין של פיקוד מרכז, אמר כי לצה"ל יש הישגים טקטיים בשטח, אך הוא לוקה בהיעדר רציפות. "יש אלפי מחבלים של חמאס שעדיין יכולים להילחם", אמר כהן. "יש להם יכולות חוצות גדר של רקטות תלול מסלול ויכולות לבצע פשיטות, כולל יכולות של חדירה ופגיעה קשה ביישובים סמוכים לגדר, אמנם לא כמו ב-7 באוקטובר אבל יכולות יש להם". אל"מ כהן הוסיף כי צה"ל כמעט ולא מטפל בג'יהאד האיסלאמי, וכי נותרו מחבלים רבים שעדיין בחיים ויכולים לשקם את קיני הטרור ברצועה.
1 צפייה בגלריה
מסיבת העיתונאים של מפקדי ולוחמי המילואים בעזה
מסיבת העיתונאים של מפקדי ולוחמי המילואים בעזה
חברי הפורום במסיבת העיתונאים
(צילום: עידו ארז)
סגן-אלוף במיל' אלי מאירי, סגן מפקד חטיבה 179 בשריון, אמר: "יש לנו אמון במפקדים, אבל צריך שינוי תפיסה וגישה שיובילו לשינוי בתוצאות. נדרשת עבודה שיטתית שתימשך כשנתיים, אנחנו יכולים לנצח. יש צורך בשליטה בציר פילדלפי ומסדרון נצרים. אלו מנופי הלחץ. פילדלפי זה צינור החמצן".
מאירי הוסיף כי צריך לתגבר את אוגדת עזה כדי שתעמוד במשימות נוספות, ושיש צורך להקצות אוגדה נוספת שתעסוק בטיהור עזה. סגן-אלוף במיל' נתי בירנבוים, מפקד גדוד תותחנים במילואים, אמר: "בעשור האחרון פירקו אוגדות שלמות, שחררו עשרות אלפי חיילים כשירים, צריך לפתוח את אותם חטיבות או גדודים".
סגן-אלוף במיל' תומר ברוק, מפקד גדוד באוגדת עזה, ציין במסיבת העיתונאים: "אחד הדברים החשובים שצריך לשנות הוא השיח הצבאי. בסוף יש מושגים צה"ליים, יש להם ערכים מדידים ואנחנו לא מדברים כעת במילים כמו השמדה, טיהור, והתקפה. צריך לדבר בשפה הנכונה. ממצב של תמונת ניצחון לניצחון והכרעה, יש לנו אחריות גדולה כאנשי מילואים. יש לנו אחריות כלפי התושבים, גם בצפון וגם בדרום, והניצחון גם בשביל הדורות הבאים".