עימות ישיר בין ישראל לצרפת, לאחר הטלת אמברגו הנשק: בירושלים לא הופתעו מהאמירה של נשיא צרפת עמנואל מקרון על כך שיש להטיל אמברגו נשק על ישראל. זהו המשך ישיר לקו הצרפתי, שכבר תמך בהחלטה שיזמו הפלסטינים בעצרת הכללית של האו"ם ב-18 בספטמבר שקראה להטלת אמברגו נשק על ישראל. אבל אף שלא הופתעו, ראש הממשלה בנימין נתניהו זעם ובהצהרה אמרה: "הבושה שלכם תהדהד עוד זמן רב אחרי שננצח". באליזה ענו לו באומרם: "דבריו מוגזמים".
בסרטון שפרסם אמר נתניהו למקרון: "אנחנו נלחמים ב-7 חזיתות נגד אויבי הציביליזציה, ועדיין – הנשיא מקרון ומנהיגים אחרים במערב קוראים כעת לאמברגו נשק על ישראל. שיתביישו. האם איראן מטילה אמברגו נשק על חיזבאללה, על החות'ים, על חמאס ועל יתר הפרוקסיז שלה? ברור שלא. ציר הטרור הזה צועד ביחד. אבל מדינות שלכאורה מתנגדות לציר הטרור הזה קוראות כעת לאמברגו נשק על ישראל. איזו בושה. ישראל תנצח, עימכם או בלעדיכם, אבל הבושה שלכם תהדהד עוד זמן רב אחרי שננצח. תהיו בטוחים – ישראל תילחם עד הניצחון, עבורנו ועבור השלום והביטחון בעולם".
המתקפה של נתניהו על מקרון
(צילום: דוברות רה"מ)
גורם בארמון האליזה הגיב לדברי נתניהו ואמר: "מקרון מחויב לביטחון ישראל ומפגין זאת. צרפת גייסה את משאביה הצבאיים לנוכח המתקפה האיראנית ב-1 באוקטובר, כפי שכבר עשתה באפריל. נשיא צרפת סיפר באופן אישי לנשיא איראן על זיקתו לביטחון ישראל. הוא שב והדגיש כי צרפת לא תאפשר לאיראן או למי מנציגיה לתקוף את ישראל".
לדבריו, מקרון "סבור שיש צורך בהפסקת אש מיידית בעזה כמו בלבנון, כדי לבלום את התגברות האלימות, לשחרר את בני הערובה, להגן על האוכלוסיות ולמצוא פתרונות מדיניים הדרושים לביטחון ישראל ושל כל מי שנמצא במזרח התיכון. בהקשר זה קורא הנשיא להפסיק את ייצוא הנשק המיועד לשימוש בעזה. חייבים לחזור לפתרונות דיפלומטיים. צרפת היא ידידה בלתי מעורערת של ישראל. דבריו של נתניהו מוגזמים ולא קשורים לידידות בין צרפת לישראל".
למרות המשמעות ההצהרתית, הרי שבפועל אין להחלטה שום משמעות בשטח. עובדתית צרפת לא מספקת נשק או מערכות מפוקחות אחרות לישראל מאז תחילת המלחמה. גם הנשק שסיפקה בעבר היה שולי ולא משמעותי למאמץ הלחימה הישראלי.
2 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון בנימין נתניהו
עמנואל מקרון בנימין נתניהו
מקרון ונתניהו. צרפת מחפשת להיות שחקן משמעותי בזירה הלבנונית
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP, Ludovic MARIN / AFP)
צרפת ייצאה בשנה בהיקף של 20 מיליון אירו ציוד צבאי לישראל בעשור האחרון. זה נחשב טיפה בים בהתחשב בזה שצרפת היא במקום השני בעולם בייצוא ביטחוני אחרי ארה"ב והייצוא הביטחוני שלה הוערך ב-27 מיליארד אירו בשנת 2022. עיקר הדברים שנמכרו לפני המלחמה היו מרכיבים אלקטרוניים כגון כוונות אינפרה-אדום, חיישנים תרמיים וכד'. כמו כן ניתנו כ-700 רישיונות ביטחוניים לייצוא לישראל בשנה.
בחודש דצמבר האחרון הוגשו מספר תביעות בבתי משפט בצרפת נגד הממשלה ונגד האגף שנותן את הרישיונות לייצוא נשק. הממשלה הוכיחה לבית המשפט שאף אחד מהרישיונות שניתנים והמוצרים שנמכרים לישראל אינם יכולים להיות שמישים במסגרת המלחמה בעזה, ובית המשפט דחה את התביעה בשל כך. במקביל, נודע כי מאז פרוץ המלחמה צרפת הפסיקה לגמרי לאשר רישיונות נשק לישראל בדומה לגרמניה.
שר ההגנה של צרפת סבסטיאן לקורנו, השיב לשאלה במסיבת עיתונאים בחודש מרץ השנה וטען שצרפת מייצאת רק רכיבים מכניים קטנים, כולל רכיב קטן לכיפת ברזל, ורכיבים לנשק הגנתי בלבד שמיועד לייצוא במסגרת חוזים של צרפת עם מדינות שלישיות (כלומר, חוזים שבהם ישראל היא קבלן משנה). מנגד ארגונים פרו-פלסטיניים בצרפת טענו שצרפת מספקת רכיבים אופטיים (אופטרוניקה, לייזר) לכטב"מים ולמערכות מוטסות.
בחודש יוני השנה החליט יריד הנשק הצרפתי היוקרתי "יורוסאטורי" לאסור על השתתפות משלחות ביטחוניות ישראליות. בעקבות הסערה, ממשלת צרפת הגישה ערעור על ההחלטה והאיסור בוטל, אך החברות הישראליות כבר החמיצו את היריד. כעת עולה השאלה האם צרפת תמנע השתתפות גורמים מישראל ביריד הנשק הימי "יורונאבל" שיתקיים בראשית חודש נובמבר בפריז.
2 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינית מחוץ לתערוכת הנשק בצרפת
הפגנה פרו פלסטינית מחוץ לתערוכת הנשק בצרפת
תערוכת הנשק בצרפת. סערה סביב השתתפות משלחות מישראל
(צילום: תמר שבק)
מי שמעורה ביחסי ישראל-צרפת מעריך שהאמירה של מקרון נועדה לתשלום מס שפתיים פנימי וחיצוני. בתוך צרפת הזירה הפוליטית הצרפתית נמצאת במצב של טירוף מערכות בעיקר מהשמאל הקיצוני שמיוצגים בפרלמנט על-ידי המפלגה של ז'אן לוק מלנשון, הסיעה הכי גדולה של השמאל הצרפתי. הם התחילו מאז הקמת הפרלמנט החדש בתהליך מאוד נדיר של הדחת הנשיא. אין סיכוי לתהליך כי צריך שני שליש של שני הבתים, והאסיפה הלאומית כבר דחתה את הבקשה, אבל מקרון לא רוצה לתת למלנשון לנהל לבד את המאבק בעד הפלסטינים ורוצה להראות שגם הוא שם. לכן זה הפך להיות נושא פנימי צרפתי.
מבחינת יחסי החוץ, צרפת מחפשת מעמד ומבחינתה התפקיד שהיא ממלאת או חולמת למלא בלבנון הופך אותה לשחקן מרכזי והיא לא רוצה להיות מחוץ לתמונה. היא רואה שגל הגינויים נגד ישראל מתרחב והיא רוצה לקחת את ההובלה. צרפת היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שחברה קבועה במועצת הביטחון ולכן היא משוכנעת שיש לה מעמד מיוחד בתוך האיחוד ובכלל במערב. היא יודעת לזהות את החולשה האמריקנית בגלל הבחירות שם ולכן הגיע הזמן מבחינת מקרון לתפוס יוזמה. בירושלים לא יודו בכך רשמית – אבל אחרי ההצהרה של מקרון הוא בוודאי יתקשה להשיג אמון ממנה כדי להיות מעורב בתהליך כלשהו באזור.
פורסם לראשונה: 19:07, 05.10.24