התנקשות דרמטית בטהרן: ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, חוסל הלילה (בין שלישי לרביעי) בבירת איראן. ארגון הטרור הודיע רשמית על מותו - והאשים את ישראל. הנייה חוסל לפי דיווחים בסביבות 02:00 בלילה, שעות ספורות לאחר שמטוס קרב חיסל בלב ביירות את בכיר חיזבאללה פואד שוכר.
על חיסול הבכיר בחיזבאללה בצה"ל לקחו אחריות באופן רשמי, בעוד על ההתנקשות בהנייה, לפי שעה, ישראל שותקת, אך בדובר צה"ל עדכנו כי מתקיימת הבוקר הערכת מצב ביטחונית. "אין שינויים במדיניות ההתגוננות בעורף. אם יוחלט על שינוי כלשהו, נעדכן את הציבור באופן מיידי", נמסר. בחמאס הודיעו כי הנייה חוסל בתקיפה אווירית, וברשת אל-מיאדין הלבנונית, שמזוהה עם חיזבאללה, דווח כי "חוסל באמצעות טיל ששוגר לאיראן ממדינה אחרת".
באיראן דיווחו כי הנייה חוסל ב"מעון מיוחד ל'גיבורי מלחמה'". ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי דווח מפי גורמים יודעי דבר בחמאס כי בבניין שבו חוסל ראש הלשכה המדינית של הארגון שהה גם מנהיג הג'יהאד האיסאלמי זיאד נחאלה.
3 צפייה בגלריה
טהרן איראן האייתוללה עלי חמינאי פגישה עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
טהרן איראן האייתוללה עלי חמינאי פגישה עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
אתמול בטהרן: הנייה (במרכז) עם המנהיג העליון עלי חמינאי ומנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
בהשבעת נשיא איראן, לצידו. הנייה, אמש
(צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
מעט אחרי הדיווח בטלוויזיה האיראנית על החיסול, חמאס פרסם הודעה ולפיה "תנועת חמאס מבכה את בני העם הפלסטיני הגדול שלנו, האומה הערבית והאיסלאמית, וכל האנשים החופשיים בעולם. המנהיג האח, השהיד, הלוחם איסמעיל הנייה. מנהיג התנועה מת כתוצאה מתקיפה ציונית בוגדנית על מקום מגוריו בטהרן, לאחר שהשתתף בטקס השבעתו של הנשיא האיראני החדש". מהבית הלבן נמסר כי ארה"ב מודעת לחיסולו של הנייה.
הנייה היה בטהרן, פטרון של חמאס וארגוני הטרור באזור, כדי להשתתף בטקס השבעת הנשיא החדש שנערך אתמול. הוא אף נפגש אמש עם המנהיג העליון עלי חמינאי יחד עם מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה. לפי הדיווחים, הוא חוסל יחד עם אחד מהמלווים שלו - ווסים אבו שעבאן. לפי "ניו יורק טיימס", התמונה האחרונה שבה תועד הנייה צולמה כאשר ביקר בתערוכת "ציר ההתנגדות" בטהרן עם נחאלה.
בעוד בחמאס מאשימים ישירות את ישראל, משמרות המהפכה של איראן מסרו כי "אנו חוקרים את אירוע מותו של הנייה ונודיע על תוצאות החקירה בהמשך". חבר הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, איים לאחר חיסול המנהיג הנייה ואמר כי "ההתנקשות במפקד איסמעיל הנייה היא מעשה פחדני שלא יעבור בשקט".
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo)
בכיר חמאס סאמי אבו זוהרי אמר: "אנו מנהלים מלחמה פתוחה לשחרור ירושלים ומוכנים לשלם מחירים שונים. חמאס הוא מוסד ואידיאולוגיה, ולא יושפע באף אחד ממנהיגיו". במקביל, ב"ניו יורק טיימס" דווח על כינוס חירום באיראן, של המועצה העליונה לביטחון לאומי, במעונו של המנהיג העליון עלי חמינאי. בדיווח ציינו כי מתחילת המלחמה שוהה הנייה בעיקר בקטאר - מדינה שעימה ישראל שומרת על יחסים לא רשמיים - וכי עד כה ישראל לא חיסלה אף בכיר חמאס בדוחא.
הנייה, בן 62 במותו, החליף ב-2017 את חאלד משעל בתפקיד ראש הלשכה המדינית של חמאס, ולפני כן כיהן כראש ממשלת הרשות הפלסטינית. הוא נולד במחנה הפליטים שאטי בצפון עזה, אביו הדייג השתייך למשפחה שברחה מכפר ליד אשקלון לרצועה. בתקופת נעוריו הוא עבד בישראל כדי לסייע בפרנסת משפחתו, ובמהלך שנות ה-80 נמנה עם מועצת הסטודנטים של האוניברסיטה האיסלאמית בעזה.
היכרותו הראשונה עם הכלא הישראלי הייתה ב-1989 כשנשלח לעונש מאסר של שלוש שנים בקציעות. לאחר מכן הוא גורש ללבנון, אולם כעבור שנה חזר לעזה והפך למנהל האדמיניסטרטיבי של האוניברסיטה האיסלאמית. אחרי שחרור מנהיג חמאס אחמד יאסין מהכלא הישראלי ב-1997, הנייה מונה לראש לשכתו. ב-2003 הוא נפצע קל בניסיון ישראלי לחסל את צמרת חמאס בעזה.
במהלך האינתיפאדה השנייה התחזק מעמדו של הנייה, וב-2005 נבחר לעמוד בראש רשימת חמאס. שנה לאחר מכן הוא הוביל את ארגון הטרור לניצחון על פתח, ואז הוא נבחר לראש ממשלת הרשות הפלסטינית. באותה השנה הוא שרד ניסיון התנקשות מצד כמה פעילי פתח. ב-2007 החליט נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן לפטר את הנייה מתפקיד ראש הממשלה בעקבות עימותים בעזה. בחמאס סירבו לקבל את ההחלטה והנייה המשיך לשלוט ברצועה.
הנייה הוביל את חמאס במבצע עופרת יצוקה ב-2008, ולא נראה בציבור מחשש לחייו. הוא היה חלק ממובילי עסקת שליט ב-2011. שלוש שנים לאחר מכן, הפציץ חיל האוויר את ביתו של הנייה במהלך מבצע צוק איתן, אולם הוא לא שהה בו באותה העת. ב-2017 נבחר יחיא סינוואר למנהיג חמאס ברצועה והחליף את הנייה שעבר להתגורר בדוחא בירת קטאר. חודש לאחר טבח 7 באוקטובר נהרגו בתקיפה ישראלית ברצועה נכדו הגדול ואחת מנכדותיו. באפריל השנה נהרגו שלושה מילדיו ושלושה מנכדיו בתקיפה ישראלית במחנה הפליטים שאטי. ביוני נהרגה אחותו בתקיפה בשאטי.