1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
איתמר בן גביר בנימין נתניהו
בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
(צילום: עמית שאבי, הדר יואביאן)
מאז שעת הצהריים של יום שישי, עת יצאה מהווילה בקיסריה בשורת האיחוד בין איתמר בן-גביר ובצלאל סמוטריץ’, הנושא החם הוא ה"נרמול" של יו"ר עוצמה יהודית על ידי בנימין נתניהו והליכוד. "נתניהו מכניס את הכהניזם והמשיחיזם לממשלה", אמרו פוליטיקאים. השיח הוא על "איך הכהניסט שנכנס לכנסת לפני שנה עוד עלול לקחת חלק משמעותי בקואליציה ולהיות שר". אבל חשוב להביט במציאות שאחרי הבחירות. אם נתניהו ישיג 61 עם בן-גביר, מה באמת הוא יוכל לעשות? הרי ברור שאין לבן-גביר אלטרנטיבה אחרת. הוא לא יפיל ממשלת ימין אחרי חמש מערכות בחירות כאשר בחוץ העתיד לוט בערפל.
האם יש לבן-גביר מרחב תמרון? ומי באמת משתמש פה במי? נתניהו ואנשיו טמנו ידיהם עמוק באיחוד בין הציונות הדתית לעוצמה יהודית. אחרי כמעט חודש של נתק בין בן-גביר לסמוטריץ' הבינו בליכוד שבלי התערבותם לא יהיה הסכם. נתניהו, שראה בסקרים שריצה נפרדת תשרוף מנדטים לגוש שלו, החליט לסגור בכל מחיר.
הכל החל ביום רביעי האחרון, כשח"כ יואב קיש הגיע למטה של עוצמה יהודית בירושלים ונפגש עם בן-גביר. הוא שמע את הרצון שלו לחלוקה שווה במקומות 10-1, וביקש דבר אחד. "הוא אמר לנו, אני רוצה כרגע הפסקת אש תקשורתית של 48 שעות. שאף אחד לא יתקוף את השני. נסו לשמור על פרופיל נמוך", הסביר גורם שנכח בפגישה.
המאמצים לא פסקו. עוד באותו הערב קיים קיש שיחה דומה עם סמוטריץ'. סמוך לחצות קיבל בן-גביר טלפון מקיש, שביקש ממנו להגיע לביתו ברמת גן. שם, באחד המגדלים, ישבו הנוכחים על המיקומים. בנוכחות בן-גביר התקשר קיש לנתניהו ועדכן אותו. בשלב הזה המסרים עברו לסמוטריץ’, כאשר ברקע כל הזמן מרחף האיום של אנשי הליכוד - מי שיערים קשיים, ילכו לו על הראש וינסו להוריד אותו מתחת לאחוז החסימה.
ביום שישי עדכנו קיש ולוין את בן-גביר שהם קבעו עם סמוטריץ' בקיסריה. סמוטריץ' הגיע לשם ב-11:00, סיכם והלך. בן-גביר הגיע ב-14:00. בשלב מסוים עלתה מחלוקת על יחידת מימון. נתניהו אמר ש"צריך לחפש את כל הדרכים לפתור את הדבר הזה", והסוגייה נפתרה.
אלישע בן קימון אלישע בן-קימון צילום: אבי מועלם
נתניהו הוא כנראה האיש הפיקח ביותר במערכת הפוליטית, והוא יודע היטב להבדיל בין תקופת "לפני הבחירות", שבה צריך לחזר, ללטף ולהאדיר את מי שרק אפשר, לבין "אחרי הבחירות", שם הקלפים מחולקים מחדש והמשחק אחר לגמרי. בן-גביר מבין כבר עכשיו שהוא יעמוד למבחן בשלל נושאים אם יצליח להשתחל לקואליציה. נניח בצד את החוקים שממילא לא יתקיימו, לגבי גירוש ברכבות למי שלא נאמן ועונש מוות למחבלים - האם הוא יפרק ממשלת ימין בגלל פינויים של כמה מאחזים בשומרון? או צו מעצר מנהלי של השב"כ נגד נער גבעות?
ועוד: האם בכוחו למנוע העברת כספים מישראל לרשות הפלסטינית, שישמשו בסופו של דבר כמשכורות למחבלים? ואיך ינהג בסוגיית חומש? או חאן אל-אחמר? כל אלו שאלות שבן-גביר יצטרך לענות עליהן. והוא שוקד על כך כבר בימים אלה.
  • אלישע בן-קימון הוא כתב יהודה ושומרון של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il