באמירה נוספת שמעוררת חשש בקרב בעלות בריתה של ארה"ב בעולם, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שמקווה לחזור לבית הלבן בבחירות לנשיאות בנובמבר, אמר כי טייוואן צריכה לשלם לארה"ב על מנת שזו תספק לה הגנה מפני סין. "אתה יודע, אנחנו לא שונים מחברת ביטוח. טייוואן לא נותנת לנו כלום", אמר טראמפ בריאיון שהעניק לרשת "בלומברג".
6 צפייה בגלריה
טראמפ בערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
טראמפ בערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
טראמפ, בוועידה הרפובליקנית בוויסקונסין הלילה. "אנחנו לא שונים מחברת ביטוח"
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)
"אני מכיר את האנשים (בטייוואן) טוב מאוד, יש לי כבוד גדול אליהם. הם לקחו בערך 100% מעסקי השבבים שלנו. אני חושב שטייוואן צריכה לשלם לנו על הגנה", אמר טראמפ בריאיון שנערך בסוף יוני אך התפרסם רק אמש (יום ג'). הוא אמר את הדברים בתשובה לשאלה אם יגן על טייוואן בצל האיום מהמשטר הקומוניסטי בבייג'ינג – שמצהיר שוב ושוב כי בכוונתו להשתלט על האי ולא שולל שימוש בכוח כדי לממש את מטרתו.
הנשיא לשעבר, שבתקופת כהונתו נודע במלחמות הסחר שניהל גם עם בעלות בריתה של ארה"ב, התייחס בדבריו לעובדה שטייוואן היא ענקית בתחום ייצור השבבים – אבל בניגוד לטענתו, טייוואן דווקא כן משקיעה בתחום הזה בארה"ב. יצרנית השבבים הטייוואנית TSMC, הגדולה בעולם, כבר החלה לבנות שני מפעלים בארה"ב והכריזה באפריל האחרון על כוונה לבנות מפעל שלישי – השקעה שצפויה לעמוד בסך הכול על 65 מיליארד דולר. ההשקעה הזו נעשתה בעקבות חוק שאישר הקונגרס האמריקני לפי שנתיים והעניק לה הטבות בתמורה לכך.
טראמפ התייחס להשקעה הזו בביטול בריאיון שהתפרסם אמש, וטען כי ארה"ב "נתנה להם מיליארדי דולרים כדי לבנות שבבים חדשים במדינה שלנו, אבל אז הם הולכים לקחת גם את זה". הוא חזר על הטענה שארה"ב היא למעשה סוג של "חברת ביטוח" עבור טייוואן, ותהה: "למה? למה אנחנו עושים את זה? הם לקחו כמעט 100% מתעשיית השבבים שלנו. אני נותן להם קרדיט".
בתגובה לדברי טראמפ, ראש ממשלת טייוואן צ'ו ג'ונג-טאי אמר הבוקר כי בין האי לבין ארה"ב יש יחסים טובים – והדגיש כי טייוואן פועלת להגדלת תקציב הצבא שלה. "טייוואן מחזקת בקביעות את תקציב ההגנה שלה והפגינה את האחריות שלה בפני הקהילה הבינלאומית", אמר לכתבים בטאיפיי. "אנחנו מוכנים לקחת על עצמנו אחריות נוספת. אנחנו מגינים על עצמנו ומבטיחים את ביטחוננו". גם במפלגת השלטון בטייוואן הגיבו, ומסרו בצהריים כי סין היא "האיום הגדול ביותר" על ארה"ב. "יש על כך קונצנזוס בין הדמוקרטים לרפובליקנים", מסרו במפלגה – וציינו כי הם סבורים שטראמפ התכוון בסך הכול להביע תקווה שטייוואן תהיה מחויבת להגנה על ביטחונה שלה.
6 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין שי ג'ינפינג. לא שולל שימוש בכוח כדי "לאחד" את טייוואן עם ארצו
(צילום: Sputnik/Vladimir Astapkovich/Kremlin via REUTERS)
טייוואן, נזכיר, היא ישות מדינית שסין תובעת ריבונות עליה ושמדינות רבות בעולם אינן מכירות בעצמאותה. ממשלת "הרפובליקה של סין" נמלטה אל האי הזה אחרי שנחלה תבוסה ב-1949 במלחמת האזרחים מול המפלגה הקומוניסטית של מאו דזה-דונג, ורוב תושבי טייוואן מביעים מאז התנגדות לחיים תחת שלטון המפלגה הקומוניסטית של סין.
ממשלת טייוואן מדגישה כי רק לתושבי האי יש הזכות לקבוע את עתידם, והיא דוחה בתוקף את הלחצים שמפעילה עליה בייג'ינג להתאחד. המשטר הקומוניסטי בסין מעולם לא זנח רשמית את האפשרות שבייג'ינג תשתלט על טייוואן בכוח הזרוע, ואף שהנשיא שי ג'ינפינג קרא בשנים האחרונות לנהל תהליך של "איחוד בדרכי שלום", הוא הבהיר כי השתלטותה של סין על טייוואן היא "בלתי נמנעת".
בשנים האחרונות עורכת סין שורה של תרגילים צבאיים סביב טייוואן, בין היתר כנקמה על ביקור שערכה ב-2022 יו"ר בית הנבחרים האמריקני דאז ננסי פלוסי, ובחודש מאי האחרון כ"עונש" על דברים שאמר הנשיא החדש וויליאם לאי ובהם שב על ההתנגדות לאיחוד עם בייג'ינג. התרגילים הללו מגבירים את החשש מאפשרות של פלישה סינית לאי.
6 צפייה בגלריה
נשיא טייוואן לאי צ'ינגדה ( וויליאם לאי )  מבקר בבסיס צבאי בצל תרגיל שבו פתח צבא סין בסמוך לאי
נשיא טייוואן לאי צ'ינגדה ( וויליאם לאי )  מבקר בבסיס צבאי בצל תרגיל שבו פתח צבא סין בסמוך לאי
נשיא טייוואן וויליאם לאי (בשורה הראשונה, במרכז), מניף אגרוף באוויר יחד עם אנשי צבאו במאי השנה
(צילום: REUTERS/Ann Wang)
ארה"ב אמנם ניתקה את הקשרים הדיפלומטיים והצבאיים הרשמיים שלה עם טייוואן ב-1979, אז הכירה במקומה בממשלה הקומוניסטית בבייג'ינג כנציגה הלגיטימית של העם הסיני, אבל היא נותרה לאורך עשרות שנים בעלת ברית לא-רשמית של האי בעל הממשל הדמוקרטי – וספקית הנשק הגדולה ביותר שלו. למעשה, החוק האמריקני קובע כי על ארה"ב לספק לטייוואן את האמצעים הנדרשים כדי להגן על עצמה. הממשל האמריקני מחויב כבר שנים ארוכות למדיניות המכונה "עמימות אסטרטגית", שבמסגרתה הוא מסרב להבהיר כיצד יפעל במקרה של מתקפה סינית על האי. הנשיא ג'ו ביידן עורר בעבר זעם מצד בייג'ינג כאשר נשמע כמי שמצהיר שארה"ב תגן על טייוואן בתרחיש שכזה.
ביידן, שמזהיר במסגרת קמפיין הבחירות לנשיאות מפגיעה קשה במעמדה של ארה"ב בעולם אם טראמפ ינצח, קידם לאורך כהונתו את הרחבת הסיוע הצבאי לטייוואן. במסגרת חבילת הסיוע לבעלות בריתה של ארה"ב שאושרה בקונגרס באפריל האחרון, וכללה עשרות מיליארדים לאוקראינה ולישראל, נכללו גם מיליארדים עבור טייוואן. באי, יצוין, מתלוננים כי מאז פרוץ המלחמה באוקראינה ב-2022 יש עיכוב משמעותי בהזרמת כלי נשק שהזמינו מארה"ב, בהם טילי סטינגר נגד מטוסים.

באירופה חוששים מ"סערה", וממלחמת סחר

דבריו של טראמפ נגד טייוואן מצטרפים להצהרות שלו לאורך כהונתו, וגם בקמפיין הנוכחי, נגד בעלות בריתה של ארה"ב באירופה. טראמפ, נזכיר, דורש מהמדינות החברות בנאט"ו להגדיל את ההשקעה שלהן בתקציבה של הברית הצבאית, והצהיר שעל ארה"ב להפסיק לשאת את מרב הנטל של תחזוק הברית. מוקדם יותר השנה, באמירה שעוררה סערה גדולה, טען טראמפ כי כשהיה נשיא איים על אחד ממנהיגי המדינות החברות בנאט"ו שאם הוא ומנהיגי מדינות אחרות בברית הצבאית לא ישקיעו כסף רב יותר בתקציבה – ארה"ב לא תצא להגנתן אם יותקפו על-ידי רוסיה, ושלמעשה הוא אף יעודד את מוסקבה לפגוע בהן.
טראמפ מופיע לראשונה אחרי ניסיון ההתנקשות, עם אוזן חבושה
(צילום: רויטרס)

לחשש באירופה מניצחון של טראמפ מוסיפה גם ההסתייגות שלו ושל תומכיו במחנה הרפובליקני מהסיוע לאוקראינה, כשלפי הדיווחים טראמפ אינו שולל אפשרות של התניית הסיוע הזה על מנת לאלץ את קייב להסכים למשא ומתן על סיום המלחמה מול רוסיה – מו"מ שבו ייתכן כי תידרש לפשרות טריטוריאליות משמעותיות, שלהן היא מסרבת כעת בכל תוקף. פומבית, לכל הפחות, הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי מביע ביטחון שידע לעבוד היטב עם טראמפ. "אני לא מפחד מכך שיהפוך לנשיא, אנחנו יודעים לעבוד יחד", אמר השבוע. זלנסקי הדגיש כי הוא מאמין שרוב הרפובליקנים תומכים באוקראינה.
לדברים אלו הצטרף גם ציוץ שפרסם אתמול ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון, שהשתתף בוועידה הרפובליקנית הנערכת בימים אלו במילווקי, וויסקונסין, ונפגש שם עם טראמפ. ג'ונסון, שנחשב לתומך מובהק של אוקראינה ולצד זאת שומר על קשרי ידידות עם טראמפ, שיתף תמונה שלו עם הנשיא לשעבר וכתב כי שוחח עימו על אוקראינה. "אין לי ספק שהוא יהיה חזק והחלטי בתמיכה שלו במדינה הזו, ובהגנה על הדמוקרטיה", צייץ ג'ונסון.
אבל החשש ממדיניותו של טראמפ, אם ייבחר, ממשיך להטריד את מנוחתם של דיפלומטים ובכירים באירופה – והבחירה שלו בסנאטור ג'יי.די ואנס מעוררת גם היא דאגה ביבשת. ואנס הביע התנגדות לסיוע לאוקראינה, ומעט לפני הפלישה הרוסית למדינה ב-2022 אמר שלא באמת "אכפת" לו ממה שיקרה באוקראינה, "לכאן או לכאן". ואנס דוגל גם במדיניות כלכלית לאומנית כמו טראמפ, ונחשב לאחד מבעלי בריתו המובהקים בתנועת ה-MAGA (הכינוי לתנועת תומכי טראמפ שהשתלטה בפועל על המפלגה הרפובליקנית. מדובר בראשי התיבות של הסיסמה Make America Great Again).
גם ואנס, כמו טראמפ, מותח ביקורת על התנהלותן של מדינות אירופה בכל הנוגע להשקעה ביטחונית. בוועידת מינכן לביטחון שנערכה מוקדם יותר השנה אמר כי על אירופה להיערך לאפשרות שארה"ב תידרש להפנות את המיקוד שלה למתרחש במזרח אסיה: "שמיכת ההגנה האמריקנית אפשרה לביטחון האירופי להתנוון", אמר אז. נילס שמיד, מחוקק בכיר במפלגת השלטון של הקנצלר הגרמני אולף שולץ, אמר ל-BBC כי אף שהוא מאמין כי גם תחת ממשל רפובליקני בראשות טראמפ התמיכה האמריקנית בנאט"ו תישאר על כנה, הוא הודה כי ואנס הוא "בדלן יותר" וכי טראמפ עצמו "לא צפוי". הוא הזהיר מאפשרות של "מלחמות סחר" חדשות אם טראמפ ינצח בבחירות.
6 צפייה בגלריה
טראמפ בהופעה ראשונה לאחר שנפגע מירי בעצרת
טראמפ בהופעה ראשונה לאחר שנפגע מירי בעצרת
טראמפ עם סגנו המיועד ואנס, שאמר לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה: "לא אכפת לי מה יקרה לה"
(צילום: רויטרס / REUTERS / Andrew Kelly)
6 צפייה בגלריה
טראמפ בערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
טראמפ בערב השני של הוועידה הרפובליקנית הלאומית ב מילווקי וויסקונסין ארה"ב
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
גורם דיפלומטי באיחוד האירופי, שדיבר עם BBC בעילום שם, הוסיף כי אחרי ארבע שנים שבהן כיהן טראמפ כנשיא, אף אחד ביבשת לא משלה עצמו שכהונה שנייה שלו תיראה אחרת: "אנחנו מבינים מה תהיה המשמעות של זה, בלי קשר לסגן שלו". הדיפלומט תיאר את המצב הנוכחי ככזה שבו צוות ספינה נערך לסערה בלב ים, ולדבריו לא משנה כמה הדוק יקשור את החבלים שלה – הסערה תהיה עדיין חוויה "קשוחה".