בצל המלחמה ברצועת עזה ובלבנון, ולצד איומים ומתקפות מאיראן, תימן ועיראק, מערכת הביטחון השלימה בימים האחרונים את היערכותה ליום הכיפורים שייערך היום (שישי). המשטרה תגברה כוחות בצירים ובמוקדים מרכזיים, ובמערכת הביטחון ניתן קשב לסוגיית הערים המעורבות, לוד, עכו ורמלה, שם יש מתיחות גבוהה בכל שנה במהלך יום כיפור.
המשטרה השלימה את היערכותה ליום הכיפורים, בצל המלחמה
(צילום: דוברות המשטרה)

4 צפייה בגלריה
יום כיפור בירושלים
יום כיפור בירושלים
המשטרה מתגברת כוחות. יום כיפור בירושלים, בשנה שעברה
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
במסגרת ההיערכות יצרה המשטרה קשר עם בתי כנסת, ודרשה כי בכל אחד מהם ישהה אדם חמוש ויוצב מכשיר טלפון ליצירת קשר במקרה חירום. במחוז הדרומי של המשטרה הושלמה ההיערכות הכוללת, והכוחות יתמקדו בהגברת נוכחות במקומות ציבוריים, כמו בתי כנסת ורחובות, לצד הגברת הסיורים.
גם במחוז ירושלים של המשטרה נרשמת היערכות מוגברת לקראת יום הכיפורים, עם דגש מיוחד על אירועי תפילת התרת הנדרים המרכזית בכותל המערבי, שהתקיימה אמש ותימשך במהלך יום הכיפורים עצמו שחל היום. כוחות רבים ייפרסו באזורים המרכזיים בירושלים וסביב העיר העתיקה, מרכז העיר והכותל המערבי, במטרה להגביר את תחושת הביטחון. כמו כן, יוצבו מחסומי בידוק וויסות קהל בכותל, על מנת לנתב את ההמונים בבטחה, בהתאם לתפוסה המרבית המותרת במעמד הסליחות המסורתי.
בנוסף, בשל הצפי להגעת מתפללים רבים, לא תתאפשר כניסת כלי רכב פרטיים ואוטובוסים לאזור העיר העתיקה והכותל המערבי. החל משעת כניסת יום הכיפורים, המשטרה, בשיתוף עיריית ירושלים, תפרוס מחסומים בצירים מרכזיים בעיר, על מנת למנוע תנועת כלי רכב משכונות מזרח ירושלים למערב העיר, כולל בשדרות חיים בר לב ודרך חברון. בנוסף, יוצבו שוטרים ולוחמי מג"ב במחסומים ובשכונות, על מנת למנוע ולטפל במקרי חיכוך ואלימות.
4 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורף ליום כיפור - הגל השקט
הנחיות פיקוד העורף ליום כיפור - הגל השקט
(צילום: דובר צה"ל)
תנועת כלי רכב לכיוון העיר העתיקה תתאפשר בצירים מוגדרים בלבד, בהם דרך בית חנינא, שועפט, שדרות האוניברסיטה ודרך יריחו. הכניסות לבתי החולים בעיר, הדסה עין כרם, שערי צדק והדסה הר הצופים, יישארו פתוחות.
כמו כן, במהלך יום הכיפורים ייסגרו למעבר כלי רכב, פרט למקרים הומניטריים, המעברים הביטחוניים סביב העיר ירושלים, בהם מעבר חיזמא ומעבר רחל. המשטרה קראה לציבור לשמור על ערנות לאור המצב הביטחוני והלחימה במספר חזיתות, ומסרה כי "בשל המצב הביטחוני, הציבור מתבקש להישמע להנחיות פיקוד העורף במקרה של אזעקות ולהימנע מהתקרבות לפריטי אמל"ח במקומות נפילות. בכל מקרה של אירוע חריג יש לפנות מיד למוקד 100 של המשטרה".

הקלות בהגבלות פיקוד העורף באזורים בגולן, במרכז הגליל ובעמקים

בתום הערכת מצב, הוחלט כי החל מהשעה 18:45 אמש התעדכנו הנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף. בנוסף, לקראת יום הכיפורים הפיץ פיקוד העורף לאזרחי ישראל ולרשויות המקומיות המלצות להתנהגות בטוחה ודרכי קבלת מידע במהלך יום הכיפורים בנוגע לקבלת התרעות והנחיות מצילות חיים בזמן אמת.
4 צפייה בגלריה
הנחיות פיקוד העורף ליום כיפור - הגל השקט
הנחיות פיקוד העורף ליום כיפור - הגל השקט
(צילום: דובר צה"ל)
כיצד ניתן לקבל התרעות ועדכונים במקרה חירום? פיקוד העורף הדגיש את חשיבות הנגישות לאחד מהאמצעים הבאים על מנת לקבל התרעות ועדכונים במקרה חירום: גל שקט (בתחנות הרדיו שמפורטות בתמונה), התרעה במחשב הפרטי באמצעות פורטל החירום הלאומי או יישומון פיקוד העורף בטלפונים הניידים. "האמצעים הנ"ל ימשיכו לספק במהלך ימי החג התרעות, הנחיות ומידע מציל חיים בזמן אמת", נמסר.
במקרה של אזעקה, האם תתקבל הודעת חירום בטלפונים בדומה לזו שהתקבלה במתקפה האיראנית? בשבוע שעבר נשלחה הודעת חירום מטעם פיקוד העורף. מטרת ההודעה היא הנחיית חירום, אשר תשלח במידת הצורך כמה דקות טרם קבלת ההתרעה, על מנת לאפשר לאזרח להגיע למרחב המוגן הטוב ביותר בקרבתו. במקרה שכזה, יובהר כי אין לצאת מהמרחב המוגן עד להודעה חדשה - גם לא בחלוף 10 דקות. הודעה זו תועבר במערכת מסר אישי (CB), במקרה הצורך, והיא תאפשר להעביר הודעה ללא צורך בביצוע כל פעולה מצד האזרח ובאפליקציה של פיקוד העורף.
האם יש שינויים במגבלות על הלימודים? במסגרת השינויים, במרכז הגליל ייעברו ממדרג פעילות מצומצמת למדרג פעילות חלקית, המאפשר קיום פעילויות חינוכיות במקומות שבהם ניתן להגיע למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות. כמו כן, בגליל העליון ניתן יהיה לקיים פעילות חינוכית בתוך מרחב מוגן תקני. שאר ההנחיות באזור זה ללא שינוי.
האם יש שינויים על התקהלויות? ביישובים הנמצאים במדרג פעילות חלקית, בגולן דרום (בחלק מיישובי המועצה האזורית עמק הירדן), מרכז הגליל, גליל תחתון, המפרץ, העמקים, הכרמל (ביישובים דליית אל כרמל ועוספיה), וואדי ערה (ביישובים במועצה האזורית מגידו ויקנעם עילית), ניתן יהיה לקיים התקהלויות עד 100 אנשים בשטח פתוח, במקום 60, ועד 350 אנשים במבנה, במקום 300.

ערנות גבוהה במערכת הביטחון: עשרות התארגנויות טרור סוכלו

במערכת הביטחון שומרים על כוננות ודריכות גבוהה, בעיקר בשל העובדה שארגוני הטרור והציר השיעי רואים בימים האלה, סביב ה-7 באוקטובר, מועד לפיגועים. ציון המועד, בשילוב עם חגי תשרי, יוצר רמת איום גבוהה. לכן שב"כ וצה"ל פועלים בכל הזירות יום ולילה.
4 צפייה בגלריה
שינויים במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף
שינויים במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף
שינויים במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף
(צילום: דובר צה"ל )
בתוך כך, במערכת הביטחון שומרים על ערנות גבוהה, לאור רצף הפיגועים האחרונים בבאר שבע ובחדרה, שבוצעו על ידי ערבים ישראלים. במקביל לסיכול הפיגועים מיהודה ושומרון בלב הארץ, מתמודדת מערכת הביטחון בהובלת שב"כ וצה"ל מול כוונות איראן לבצע פיגועי אישים, בהם הניסיון לפגוע ברמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר בוגי יעלון ודמות ביטחונית נוספת, ופעולות טרור בפנים ישראל.
מתחילת המלחמה נחשפו וסוכלו על ידי שב"כ כ-20 התארגנויות עם כוונות לפעילות טרור מקרב ערביי ישראל והבדואים בנגב. בין היתר, נחשפה שלשום חוליית טרור מטייבה שתכננה לבצע פיגוע תופת בעזריאלי, ועוד לפני כן סוכלה תשתית מרהט שתכננה לבצע פיגוע נגד בסיסי צה"ל ואף לרצוח את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ותשתית מסכנין שמנתה 10 תושבים ישראלים - שתכננו לבצע פיגועים בישראל. נראה למעשה כי ישנה מגמת עלייה בהתארגנויות הטרור מקרב ערביי ישראל, אך עם זאת לא מדובר בתופעה רחבה.
על פי גורמי ביטחון, חלק ניכר מהסיבות לעלייה זו נובע מהתפר שבין הפלילי ללאומני שהולך וקטן, לצד ההסתה ברשתות החברתיות ברקע התמונות מרצועת עזה והעלייה בפשיעה בחברה הערבית. כמו כן, גם העובדה שבחברה הערבית ישנם נשקים רבים שמסתובבים מהווים גורם מזרז להתפתחות ההתארגנויות הללו. אל הסיבות האלה, מצטרפות אידיאולוגיות קיצוניות של דאעש שצורכים צעירים ברשת, וניסיונות גיוס מצד האיראנים שמנסים שוב ושוב לפעול בפנים ישראל.
בסוגיית קו התפר, בפיקוד המרכז מבצעים פעולות רבות על מנת למנוע זליגת שוהים בלתי חוקיים במעברים שונים בגדר. לאחר הפיגוע הקטלני בתחנת הרכבת הקלה ביפו, שבו נרצחו שבעה בני אדם, תוגברה הפעילות המדוברת. בנוסף, כוחות הביטחון ממשיכים לפעול במחנות הפליטים, ורק שלשום חיסלו כוחות ימ"מ בקסבה של שכם מחבלים שתכננו לבצע פיגוע. בפיקוד המרכז נערכים גם בהגנה על היישובים והצירים, ולאחרונה אף הוסיפו בחלק מהמקומות נגמש"ים, כלים שלא היו ביו"ש שנים רבות. במערכת הביטחון גם מדגישים את האיסור להיכנס לשטחי A. על פי נתוני המינהל האזרחי, מתחילת השנה חולצו כ-200 אזרחים שנכנסו ללב הערים הפלסטיניות ביו"ש.
גורמים במערכת הביטחון הדגישו כי אחרי שאיראן הצליחה לעורר את הגזרות השונות, היעד הבא שלה הוא להבעיר את יהודה ושומרון. ברקע לכך, מספר ההתרעות נמצא בשיא מתחילת המלחמה עם כ-60 התרעות ממוקדות לפיגועים, כאשר עיקרן מאזור השומרון. מתחילת המלחמה סיכל שב"כ כ-1,250 פיגועים משמעותיים, בהם פיגועי מטען, ירי, דקירה ודריסה. מדובר בממוצע סיכול של שלושה פיגועים ביום. אלה פיגועים קשים - שיכלו לגבות חיי ישראלים רבים.
פורסם לראשונה: 22:02, 10.10.24