התארגנות פעילי דאעש בנצרת
(צילום: אסף חן)

על רקע ההתארגנות של דאעש בנצרת שנחשפה אתמול, כשבין מטרותיה פגיעה בתיכון מוסלמי בעיר עקב תכני הלימוד, חוקר דאעש במרכז דיין, אדם הופמן, אמר בריאיון לאולפן ynet "לא מן הנמנע שנראה התארגנויות נוספות, שייתכן וייחשפו על ידי הסביבה הקרובה". אימן עבדאללה זועבי, יו"ר ועד ההורים המקומי בנצרת, אמר: "נקיים ישיבות עם גורמי הביטחון והחינוך. זו רעידת אדמה בשבילנו, כולנו מגנים את הטרור ואת הפשיעה מכל הסוגים".
3 צפייה בגלריה
"מטרת ההתארגנות - מעניינת בזכות עצמה". חמשת הנאשמים שנעצרו
"מטרת ההתארגנות - מעניינת בזכות עצמה". חמשת הנאשמים שנעצרו
"מטרת ההתארגנות - מעניינת בזכות עצמה". חמשת הנאשמים שנעצרו
(צילום: תקשורת שב''כ)
כמה נדהמת לשמוע את הדיווח הבלתי נתפס הזה? התארגנות מקומית שרצתה לפוצץ תיכון על תלמידיו? זועבי: "אנחנו שמענו כמו שכולם שמעו. זו רעידת אדמה בשבילנו, כולם בהלם ממה שקרה. אנחנו מגנים את הטרור, את הפשיעה על כל סוגיה. השיעורים בבית הספר, שאנחנו לא מתנגדים אליהם, מלמדים איך לשמור על הבן אדם, על הגוף שלו. לפי הדת שלנו, זה שומר על הילדים שלנו".
יש חשש שאולי לא כולם נתפסו, שיש עוד התארגנות? עוד חבר'ה צעירים שמושפעים מדאעש וינסו להוציא לפועל פיגוע? "אתם שואלים שאלות שצריך לשאול את מערכת הביטחון. אני לא יכול לתת תשובה לשאלה הזו. חששות יש תמיד בכל מקום במדינה. אחרי ששמעתי את השמות של הנאשמים ביררתי עליהם קצת. על חלק מהם אמרו שהם הדוקים בדת, אבל בלי נטייה לטרור. ויש אנשים שאומרים 'אנחנו בהלם, זה שכנים שלנו'. חלק מהם טוענים שהחתימו על דברים שלא אמרו.
"אני לא יכול לעמוד במקום השופט ולהחליט, אנחנו חייבים לחכות לראות את התמונה השלמה ולשמור על בתי הספר. נקיים ישיבה עם גורמי הביטחון והשיטור כדי לדעת בדיוק את החומרה של המצב. נדבר גם עם משרד החינוך, כדי למנוע מצבים כאלה דרך הסברה והוראה".
3 צפייה בגלריה
תיכון ע"ש חאלד סלימאן בנצרת
תיכון ע"ש חאלד סלימאן בנצרת
"הסביבה הקרובה חושפת התארגנויות". התיכון בנצרת בו הנאשמים תכננו לפגוע
(מתוך פייסבוק)
3 צפייה בגלריה
המחבלים בהארכת מעצרם
המחבלים בהארכת מעצרם
"אנחנו מגנים את הטרור והפשיעה". המחבלים בהארכת מעצרם, אתמול
(צילום: גיל נחושתן)
ראינו את ההתארגנות הזו אתמול, שהיא דאעש פר אקסלנס. לא רק תכנון פיגועים נגד ישראלים - אלא גם מה שנראה כמו הכוונה מבחוץ, גם רצון לפגוע בתוך החברה הערבית המוסלמית עצמה בגלל מה שאולי נתפס כעודף קדמה. כמה זה באמת מתחבר למה שאתה מכיר מדאעש העולמית? הופמן: "זה ביטוי נוסף, מקומי יותר, לתופעה גלובלית. בישראל עדיין מדובר בתופעה שולית. התא הספציפי הזה מעניין מבחינת המטרות שלו. ההתארגנות עצמה מרשימה, אבל התכנים והמטרה מעניינים בזכות עצמם. המטרה העיקרית הייתה תיכון ערבי-מוסלמי בנצרת, בשל הפשע לכאורה של לימודי חינוך מיני. זה סימן נוסף לטהרנות הרצחנית שאנחנו מכירים מדאעש כבר המון זמן.
האם זו תופעה שמלמדת על הקצנה בחברה הערבית, או שלהיפך, דווקא בגלל שהחברה הערבית רוצה ללכת קדימה אנחנו נראה תאים קטנים כאלה? אני חושב שמדובר בתופעה שהיא מאוד מאוד שולית, בשוליים של החברה הערבית, ונתפסת על ידה כאיום מאוד משמעותי, קודם כל עליהם עצמם בגלל הניסיון לבלום סממנים של קדמה. לפני כמה שנים, שיעורי חינוך מיני בתיכון ערבי היו גוררים גינויים. התנועה האיסלאמית הייתה מבקרת את זה בחריפות, אולי היו מפגינים - אבל לא הייתה קמה התארגנות כזו. זה ניסיון למחוק מן מהיסוד כל דבר שנתפס כלא מוסלמי, או סותר את האיסלאם.
אתה אומר שזו תופעה שולית, אבל איך אנחנו יכולים לדעת שאין עוד התארגנויות כאלו? האם זו תופעה שולית ברמת התא האחד שנתפס, או שולי ברמה של כמה תאים שטרם נתגלו? "אנחנו אף פעם לא יודעים. אני בטוח שהשב"כ עוקב אחרי התופעה מקרוב, ואם זה נחשף אז אני מניח שהיו איזשהם סימנים מעידים לגילוי התא. לא מן הנמנע שנראה התארגנויות נוספות, אבל אנחנו יודעים גם שתאים כאלה נחשפים, גם בישראל וגם במדינות אחרות, בעקבות טיפים מהקהילה, מהיישוב או מהמשפחה. אלה תופסים את דאעש כאיום קודם כל על אותה סביבה קרובה. אם יש עוד תאים כאלה - לא מן הנמנע שהן ייחשפו דרך הסביבה הקרובה.