ראש העיר בני ברק: "למה לאפשר להם להפגין בעיר?"
(צילום: ירון ברנר)

כבישים ברחבי הארץ נחסמו במהלך "יום השיתוק הלאומי", 54 מפגינים נעצרו בסך הכול ומתוכם 40 בתל אביב - אבל ייתכן שהשיא יגיע רק בהפגנה הערב (יום ה') נגד המהפכה המשפטית בבני ברק. לקראת צעדת המחאה המתוכננת, ראש העיר אברהם רובינשטיין אמר היום בריאיון לאולפן ynet כי הוא "חושש משפיכת דמים". ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא לחרדים "לא להיגרר לפרובוקציות", והנחה את מזכיר הממשלה יוסי פוקס לשוחח עם ראשי המפלגות החרדיות, מנהיגים ומובילי דעת קהל כדי שיקראו לציבור לא להגיע לאזורי החיכוך. גם נשיא המדינה יצחק הרצוג קרא לציבור "לגלות אחריות ולהימנע מהעמקת הקרע".
ההפגנה צפויה להתחיל בשעה 19:00, אז תתקיים צעדת מחאה שתצא מקניון איילון ברמת גן לעבר בני ברק. "אני הייתי מוותר על ה'חגיגה' הזאת", אמר ראש העיר רובינשטיין. "הייתי מצפה מהמשטרה שלא תאפשר להפגנה הזאת להתקיים. אם ירצו 4,000 תושבי בני ברק לעשות הפגנה ברחוב דיזנגוף בתל אביב או ברמת אביב ג', המשטרה הייתה מאפשרת? היא לא הייתה מאשרת הפגנה כזאת בלי רישיון. בני ברק זה אזור חיכוך, דעתם של תושבי בני ברק ידועה לכל תושבי מדינת ישראל. אז למה לאפשר להם להפגין במקום חיכוך שכזה, שיכול להיות גם מקום של סכנה? למה מאפשרים את החיכוך הזה? גם בהפגנה מתחת לבית של ח"כ גפני היה חיכוך".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
קרא לחרדים לא להיגרר לפרובוקציות. נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי )
5 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים על אכיפת תקנות הקורונה בבתי ספר ובתלמודי תורה
הפגנת חרדים על אכיפת תקנות הקורונה בבתי ספר ובתלמודי תורה
"המשטרה הייתה מאפשרת ל-4,000 חרדים לצעוד ברחוב דיזנגוף בתל אביב?"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"בכל מקרה, אחרי שהמשטרה החליטה, עיריית בני ברק לקחה את גורלה בידה ועושה מעשים", המשיך ראש העיר. "תושבי מדינת ישראל ראו את המכתב שאנשי הלשכה שלי שלחו לגדולי הרבנים, שקורא לצעירים לא לצאת ולא להתחכך עם המפגינים. כל הרבנים חתמו על המכתב בשמחה וקראו לכולם לא להתחכך. אנחנו קוראים לצעירים שלנו להישאר בבתים ובבתי כנסת". גם ראש הממשלה נתניהו שיבח את קריאתו של הרב אדלשטיין ומנהיגי הציבור החרדי שהורו לצעירים לנהוג בסובלנות ובאורך רוח הערב.
ראש העיר אמר כי הוא קורא למשטרה לא לאפשר את ההפגנה בבני ברק, אבל הוסיף כי "אם זה מה שהמשטרה החליטה - בואו נעשה מהלימון לימונדה". לדבריו, "יש לנו בעיר אנשים טובים, מופלאים. אם כבר אנשים מגיעים לבני ברק - בואו תחוו את העיר. אבל המשטרה לא מאפשרת את זה, אלא 'מאפשרת' לניידות חב"ד להיות בכלובים כדי שלא יתחככו עם המפגינים. למה? המפגינים יכולים ללכת לבתי חב"ד בהודו ובכל מיני מקומות בעולם, אבל פה הם לא יכולים להיחשף אליהם? זה לא נורמלי. אני רוצה שיראו את הפנים היפות של תושבי בני ברק. דיברתי עם המפכ"ל, והוא אמר שהוא יבדוק את הטענות שלי.
"אנחנו עושים מה שמתבקש מהעירייה לעשות, כי אני ראש העיר. אני אחראי עכשיו, אני צריך לטפל בשלום 223 אלף התושבים שגרים אצלי בעיר. יש לי הרגשה שזה שהביאו את המחאה לבני ברק זה כי רוצים שתושבי העיר יהיו חלק מאיזה משהו בכל התהליך הזה. בכל מקרה, המפגינים עושים עוול לתושבים שהם באים לצעוד בעיר. אני חושש מכך שהמפגינים יעשו משהו לא על פי החוק, משהו שלא יעמוד בתקנון של ההפגנה, ואז תהיה תגובה נגדית ממישהו אחר - ואז חס וחלילה יהיה חשש לשפיכת דמים".
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מציג את ׳מתווה העם׳ לשינויים במערכת המשפט
נשיא המדינה יצחק הרצוג מציג את ׳מתווה העם׳ לשינויים במערכת המשפט
"לגלות אחריות ולהימנע מכל היבט שעלול לעורר שנאת חינם". הרצוג
(צילום: חיים צח \ לע"מ)
5 צפייה בגלריה
פרופ’ משה הדני ממוביל מאבק החלוקים הלבנים נדרס בבני ברק
פרופ’ משה הדני ממוביל מאבק החלוקים הלבנים נדרס בבני ברק
פרופ’ משה הדני פצוע בבני ברק. המשטרה אומרת שמדובר בתאונה
גם הנשיא יצחק הרצוג קרא לציבור לגלות אחריות בהפגנה היום בבני ברק. "נשיא המדינה וצוותו שוחחו בימים האחרונים, וביתר שאת ביממה האחרונה, עם גורמים שונים, בנוגע להפגנה הצפויה בעיר בני ברק, במטרה למנוע אלימות ולהנמיך את הלהבות ככל שניתן", נמסר מבית הנשיא. "בין הגורמים עימם עמדו הנשיא וצוותו בקשר היו ראש העירייה, גורמי האכיפה, נבחרי ציבור, גורמים במחאה, מנהיגי קהילות ומובילי דעת קהל – מכלל גווני הקשת.
"אין חולק על חשיבותה של זכות ההפגנה והמחאה בהיותה יסוד דמוקרטי בסיסי והכרחי. נשיא המדינה הפציר ומפציר בכולם לגלות אחריות ולהימנע מכל היבט שעלול לעורר שנאת חינם והעמקה של הקרע הקשה שאנו נמצאים בתוכו. הנשיא מדגיש כי דווקא כעת, בפתחה של תקופת החגים המקודשת לכולנו, ודווקא היום בראש חודש ניסן, חשוב לנצל את ההזדמנות לשיח מכבד שיביא לקשב ולהיכרות מעמיקה האחד עם כאביו, פחדיו ודאגותיו של האחר, ועל אחת כמה וכמה להימנע מפגיעה מכלילה בציבור ישראלי שלם, באמונותיו ובאורחות חייו".
מוקדם יותר היום נפתח אוהל הידברות של כלל מקצועות הרפואה בגבול בני ברק ורמת גן, שם התקיים שיח עם תושבי האזור על השכלה ועבודה ברוח הרמב"ם. פרופ’ משה הדני, ממובילי מאבק החלוקים הלבנים, נדרס במהלך האירוע, ולפי המשטרה מדובר בתאונה.