המתיחות בין איראן לשבדיה החריפה היום (שבת) כשהרפובליקה האיסלאמית הודיעה כי עצרה אזרח שבדי בחשד לריגול – וטענה כי הוא ביקר בעבר כמה פעמים בישראל וכי הממשלה בשטוקהולם מסייעת למאמצי הריגול הישראליים. מתגובתו של משרד החוץ השבדי משתמע כי העצור הוא אותו אזרח שבדי שדבר מעצרו נודע לשטוקהולם ולתקשורת העולמית כבר במאי השנה, וכי החידוש שבהודעה האיראנית הוא האישור הרשמי לכך.
4 צפייה בגלריה
ייצור נפט במפרץ הפרסי
ייצור נפט במפרץ הפרסי
עוצרת, פותחת במשא ומתן, סוחטת. איראן ב"דיפלומטיית אסירים"
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. "שבדיה עושה ריגול פרוקסי לישראל"
(צילום: EPA)
ההכרזה על מעצר האזרח השבדי, ששמו לא נחשף, אינה באה בחלל ריק: היא ניתנה שבועיים אחרי שבית משפט בשבדיה גזר מאסר עולם על איש המשטר האיראני לשעבר חמיד נורי בגין פשעי מלחמה שביצע בשנות ה-80, וכשברקע הדאגה במודיעין האיראני משלל פעולות החבלה שהתבצעו בחודשים האחרונים נגד יעדים רגישים באיראן, פעולות שיוחסו לישראל.
המעצר בא כשברקע גם "דיפלומטיית האסירים" שאיראן מנהלת: בשנים האחרונות עצרה טהרן עשרות אזרחים זרים ואזרחים איראנים בעלי אזרחות כפולה, האשימה אותם בריגול – ואז ניהלה עם מדינות במערב, בראשן ארה"ב, משא ומתן על שחרורם בתמורה לכספים ולשחרור של איראנים הכלואים בחו"ל. בחודשים האחרונים עצרה איראן כמה וכמה אזרחים זרים באשמת ריגול, בהם שני אזרחים צרפתים וחוקר מפולין.
משרד המודיעין האיראני מסר כי האזרח השבדי שנעצר היה נתון למעקב מצד המשרד במהלך כמה ביקורים קודמים שערך באיראן, וכי המעקב הזה התנהל בשל התנהגותו החשודה. בהודעת המשרד לא נמסר מועד מעצרו, אך נכתב כי בעבר נסע לישראל, ביקר ביעדים לא-תיירותיים באיראן ויצר קשר עם אנשים חשודים, בהם אזרחים אירופים, שהיו תחת מעקב השלטונות שם. בהודעתו של משרד המודיעין האיראני הוא האשים את שבדיה כי היא מנהלת "ריגול פרוקסי" בשמה של ישראל, והזהיר שהדבר יגרור "תגובה פרופורציונלית".
4 צפייה בגלריה
הנידון למוות ג'לאלי. טהרן אותתה: עשויים לבצע את גזר הדין בקרוב
הנידון למוות ג'לאלי. טהרן אותתה: עשויים לבצע את גזר הדין בקרוב
הנידון למוות ג'לאלי. טהרן אותתה: עשויים לבצע את גזר הדין בקרוב
4 צפייה בגלריה
איראן ציוד ששימש לכאורה את סוכני המוסד
איראן ציוד ששימש לכאורה את סוכני המוסד
תמונות שהציגה איראן השבוע: ציוד ששימש לכאורה סוכנים של ישראל - כלי נשק ובקבוקי בושם שבתוכם הוטמנו כרטיסי זיכרון
(צילום: AFP / Iran’s Intelligence Ministry)
היחסים בין שבדיה לאיראן התדרדרו מאז ההחלטה השבדית להעמיד לדין את חמיד נורי, איש המשטר האיראני לשעבר, בגין פשעי מלחמה, וזאת בשל חלקו בהוצאות להורג ועינויים של אסירים פוליטיים בכלא האיראני בשנות ה-80. נורי בן ה-61 נעצר בנובמבר 2019 כשהגיע לשטוקהולם לביקור כתייר, והחודש גזר עליו בית משפט שם מאסר עולם. איראן גינתה בחריפות את ההחלטה, וטענה כי היא התקבלה ממניעים פוליטיים. בעקבות גזר הדין היא גם החזירה את שגרירה משטוקהולם.
החלטתו של בית המשפט השבדי הגבירה במערב את החשש לשלומם של עצורים מערביים הכלואים באיראן, ובראשם אחמד רזא ג'לאלי, חוקר שבדי-איראני שנעצר באיראן בעשור הקודם, הורשע בריגול למען ישראל – וב-2017 נידון למוות. לאחרונה, על רקע המשפט בשבדיה, אותתה איראן כי היא עשויה להוציא בקרוב לפועל את גזר הדין נגדו.