עוד פחות משלושה שבועות לפתיחת שנה הלימודים, ועדיין יש לא מעט שאלות שנותרו פתוחות. במשרדי החינוך והבריאות גיבשו מתווה שתפקידו להבטיח למידה רציפה אחרי תקופה ארוכה שבה התלמידים היו סגורים בבתים, אלא שכעת מתברר כי יש בו לא מעט בעיות. אלו משאירות את ההורים, המורים והתלמידים חסרי אונים אל מול התחלואה המידרדרת.
המתווה שאושר בממשלה כולל ארבע שכבות הגנה מרכזיות: ביצוע בדיקות סרולוגיות ל-1.6 מיליון ילדי גני הילדים ועד כיתות ו' לאיתור מחלימים שיקבלו פטור מבידודים וימשיכו בשגרת למידה רציפה, בדיקה עצמית של התלמידים 48 שעות לפני פתיחת שנת הלימודים, בדיקה שבועית בערים כתומות ואדומות ומודל "כיתה ירוקה" - בידוד למאומתים בלבד ובדיקות יומיות לכיתה ולכל מי שנחשף במשך שבוע שלם. גורמים בשלטון המקומי טוענים כי אין היתכנות להשלמת שתי השכבות הראשונות עד לפתיחת שנת הלימודים הנוכחית וכי עד כה לא קיבלו כל מתווה לביצוע ממשרדי החינוך והבריאות.
3 צפייה בגלריה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
יחזרו ללימודים? תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
(צילום: יריב כץ)

אלה הבעיות העיקריות בתוכנית:

1. אמינות חלקית לבדיקות

אחת הבעיות המרכזיות של הבדיקות המהירות היא אמינותן. במצב אידיאלי כל תלמיד שנדבק בנגיף היה מקבל תוצאה חיובית וכל תלמיד בריא תוצאה שלילית. אלא שבמציאות הסיכוי לתוצאה שלילית בקרב נדבקים שלא פיתחו סימפטומים הינה 45-30 אחוז, ובקרב נבדקים עם סימפטומים כ-30-15 אחוזים. גורמים רבים עלולים להוביל לתוצאה כוזבת, והם משתנים מבדיקה לבדיקה, אולם המשמעות פשוטה: יש פגם משמעותי באמינות הבדיקות המהירות שיכול להוביל לשרשרת הדבקה המונית בכיתה ואפילו בבית הספר כולו.
אלא שלא רק ההיבט הטכני של הבדיקה עצמה מהווה בעיה. במשרד החינוך מעריכים כי לפחות 30 אחוז מההורים ירמו ויזייפו את תוצאות הבדיקה ואף לא יבצעו אותה לילדיהם. משכך, על מוסדות החינוך והשלטון המקומי לבצע הסברה מקיפה ולבסס את האמון בין הצוות הלימודי להורים על מנת לשמור על בריאות כולם.
3 צפייה בגלריה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
(צילום: יריב כץ)

2. הכל עומד במקום

במשרד הבריאות ציינו כי הם יצאו להליך תמחור שבו נבחרו שלושה ספקים שאמורים לבצע כ-210 אלף בדיקות באוכלוסייה החרדית בגילי 12-3 בשלב א', ובשלב השני המשרד מתכנן לצאת למכרז לביצוע בדיקות סרולוגיות עבור יתר התלמידים. אלא שנכון לעכשיו המכרז עדיין נמצא בשלבי גיבוש ובנייה.
"המשרד נמצא בעיצומו של גיבוש תקציב", ציינו. עוד הבהירו במשרד כי הם מצויים בהכנה ובבחינת מכרז לרכש בדיקות ביתיות, כאשר ישנם דיונים מקצועיים בהיקף ובתקציב המדינה לנושא. בהתאם לתוכנית שתגובש יקבלו הרשויות המקומיות את ערכות הבדיקה הביתיות, יעבירו אותן לבתי הספר וההורים יזומנו לקחת אותן הביתה. עד שכל זה יקרה סביר ששנת הלימודים תתחיל וזמן יקר מאוד יתבזבז. כמו כן, כדי לחלק את הערכות יש צורך לגייס כוח אדם נוסף. הגננות והמורים כאמור עדיין בחופשה ועליהם להשלים היערכות לפתיחת שנת הלימודים. איך זה יעבוד? לאף אחד אין תשובה ברורה.
עוד הובטח גיוס של "נאמני קורונה" בכל מוסד לימודי. גם כאן מדובר בסוג של מכרז שטרם יצא לפועל. במשרד החינוך לא פנו לשלטון המקומי בנושא ולא הוציאו שום מתווה לנאמנים מהסוג הזה. על מנת לגייס אדם שיהיה אחראי לבדיקות, למעקב ולשמירת "הכיתה הירוקה" יש להוציא "קול קורא", הליך שלוקח זמן. כמו כן, על אותו נאמן קורונה לעבור הכשרה ראויה לתפקיד.
3 צפייה בגלריה
בדיקות סרולוגיות לתלמידים באלעד
בדיקות סרולוגיות לתלמידים באלעד
בדיקות סרולוגיות לתלמידים באלעד
(צילום: יאיר שגיא)

3. תמיכה מצד ההורים

לפי המתווה, במהלך שלושת השבועות הקרובים יזומנו הילדים להיבדק ויחולקו ערכות לבדיקה עצמית. עמידה ביעד מחייבת מערך לוגיסטי מורכב וזמינות בדיקות סרולוגיות, אולם במלאי של משרד הבריאות יש כרגע 50 אלף בדיקות סרולוגיות, ונרכשו עוד 250 אלף ערכות הצפויות להגיע ארצה בימים הקרובים.
במשרד מקווים שהפטור מבידוד לילדים שיימצאו נושאי נוגדנים מהווה תמריץ להיבדק, אך יש לזכור כי הצלחת המהלך כולו תלויה במידה רבה בשיתוף הפעולה מצד ההורים, זאת מפני שאין חובה על הילדים להציג בדיקת קורונה שלילית כתנאי להיכנס למסגרות. ביצוע הבדיקות בקטינים מחייב הסכמה של ההורים, וכבר עכשיו יש מי שנמנע מבדיקה כדי להתחמק מבידוד. כמו כן, ישנם הורים המתנגדים לבצע בדיקות לילדיהם מתוקף הזכות לפרטיות וזכותם של הילדים לגופם. משכך, ללא שיתוף פעולה מלא המתווה נדון לכישלון.

4. בידודים ופערים לימודיים

לפי מודל "הכיתה הירוקה" רק התלמיד המאומת יישלח לבידוד, ואילו בני כיתתו והמורים שנחשפו אליו ייבדקו מדי יום במשך שבוע, כך שרק החיוביים יישלחו לבידוד. במקרה כזה הורים רבים כבר הבהירו שהם מעדיפים להשאיר את ילדיהם בבית למשך שבעה ימים ולא לחשוף אותם לבדיקות יומיות. יש לציין כי התלמידים שיישארו בבית לא יקבלו מענה לימודי בזום, ובכך יצברו פערים בזמן שהכיתה ממשיכה ללמוד.
במשרד החינוך מבטיחים כי תלמיד אשר יידרש להיכנס לבידוד יקבל מענה באמצעות משימות למידה ושמירה על קשר. בצד התנגדות ההורים, מנהלים חוששים שגם מורים יסרבו להיבדק מדי יום.