יותר מ-100 נפגעי טבח 7 באוקטובר, פצועים וקרובי משפחה של הנרצחים, הגישו בארה"ב תביעת ענק נגד איראן, סוריה וצפון בקוריאה, בטענה שאלו סיפקו תמיכה חומרית לחמאס – שאפשרה לו לבצע את הזוועות במתקפת הטרור הרצחנית.
התביעה הוגשה לבית משפט פדרלי בוושינגטון הבירה על ידי הליגה נגד השמצה (ADL) ומשרד עורכי הדין קרואל ומורינג (Crowell & Moring), שמייצגים את העותרים שהינם אזרחי ארה"ב או קרובים מדרגה ראשונה של אזרחי ארה"ב שנרצחו בטבח. הם תובעים פיצוי כספי בהתאם לחוקים הפדרליים והמקומיים בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ,נשיא סוריה בשאר אסד , צפון קוריאה קים ג'ונג און
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ,נשיא סוריה בשאר אסד , צפון קוריאה קים ג'ונג און
תמכו טקטית ופיננסית בחמאס. אסד, חמינאי וקים ג'ונג און
(צילום: AFP / HO / SANA, Majid Saeedi/Getty Images, רויטרס / Saudi Press Agency/Handout)
התביעה מבקשת להטיל אחריות על נותנות החסות המדינתיות של מתקפת הטרור, בהתאם לחוק האמריקני שקובע כי מדינה שהוגדרה על ידי הממשל האמריקני כנותנת חסות לטרור אינה חסינה מפני הליכים משפטיים נגדה בתוך ארה"ב. מדינות זרות שתומכות בטרור מסרבות לרוב לכבד את פסקי הדין נגדן, והקורבנות נתמכים לאחר מכן על ידי "קרן קורבנות הטרור של מדינות שתומכות ומממנות טרור" – קרן שיצר הקונגרס בשנת 2015, כדי לסייע לקורבנות אמריקנים של טרור, כמו במקרה הנוכחי. מאז היווסדה, יותר מ-18,000 קורבנות אמריקנים של טרור במימון מדינות זרות נמצאו זכאים על ידי הקרן.
עם זאת, לאחרונה הקרן שממומנת על ידי הממשל האמריקני אינה מספקת פיצוי משמעותי לקורבנות כפי שהתכוון הקונגרס, וכעת יש ניסיון להבטיח באמצעות פעולה חקיקתית חדשה תשלומים עקביים ומשמעותיים לקורבנות. בחודש מאי האחרון הגישו חברי בית הנבחרים מייק לולר, רפובליקני מניו יורק, וג'וש גוטהיימר, דמוקרט מניו ג'רזי, הצעת חוק דו-מפלגתית שמטרתה לטפל בהיעדר התקצוב הזה ולסייע לקורבנות. הליגה נגד השמצה ומשרד עורכי הדין קרואל פועלים יחד עם המחוקקים בקונגרס לקידום מאמצי החקיקה, במקביל להליכים המשפטיים שהם מנהלים, כדי להבטיח שהקורבנות האמריקנים של טבח 7 באוקטובר יקבלו את הפיצויים להם יהיו זכאים עם קבלת פסקי הדין.
גרינבלט, מנכ"ל ה"ליגה נגד השמצה", מודיע על התביעה
(צילום: הליגה נגד השמצה)

כל אחד מיותר מ-100 העותרים בתביעה הוא כאמור אזרח ארה"ב, או בן משפחה של אזרח ארה"ב, ועל כן זכאי להגיש תביעה בגין מקרי המוות והפגיעות הפיזיות והנפשיות שגרמו מחבלי החמאס בטבח. התיק מפרט את הזוועות שחוו הקורבנות מידי המחבלים במוקדים רבים – בהם פסטיבל הנובה, קיבוץ בארי, קיבוץ סעד, קיבוץ כיסופים, בסיס סופה, קיבוץ ארז, קיבוץ עלומים, קיבוץ ניר עוז והעיר אופקים.
אחד העותרים הוא נהר נטע, בנה של אדריאן נטע – ילידת קליפורניה שנרצחה בטבח בקיבוץ בארי: "אמי נולדה וגדלה בקליפורניה. אביה היה מהנדס בחיל האוויר, והמשפחה התגוררה בבסיסי חיל הים במשך רוב שנות ילדותה. בתחילת שנות ה-80 היא עלתה לארץ והתחתנה עם אבא שלי ויחד הם הקימו משפחה בקיבוץ בארי", סיפר הבן. "שום דבר לעולם לא ירפא את הכאב הבלתי נסבל שגרם חמאס למשפחתנו או את האובדן הנורא שספגנו, אך אנחנו מקווים שהתיק הזה יביא תחושת צדק כלשהי".
3 צפייה בגלריה
אדריאן נטע
אדריאן נטע
אדריאן נטע ז"ל, שנרצחה בבארי. "שום דבר לא ירפא את הסבל, אבל מקווים לתחושת צדק כלשהי"
לדבריו, "חשוב לנו לקבל את ההזדמנות לספר את הסיפורים שלנו כדי שהעולם ישמע כיצד חמאס הטיל טרור על ישראל, על העם היהודי, ועל אזרחים אמריקנים רבים. אמא שלי הקדישה את חייה לדאגה לאחרים, ללא הבדלי גזע או אמונות דתיות. היא הייתה רודפת שלום וצדק, שעסקה בפעילות אזרחית ענפה שמטרתה גישור על הפערים בין יהודים לערבים בישראל".
בתביעה נכתב כי איראן, סוריה וצפון קוריאה סיפקו לחמאס תמיכה חומרית, ובכללה תמיכה צבאית, טקטית ופיננסית – שאפשרה לארגון הטרור לחולל את זוועותיו. "איראן היא המדינה תומכת הטרור והאנטישמיות הגדולה בעולם, יחד עם סוריה וצפון קוריאה. עליהן לשאת באחריות לחלקן במתקפה האנטישמית הגדולה ביותר מאז השואה", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של "הליגה נגד השמצה".
גרינבלט הוסיף: "אנו עושים כל שביכולתנו כדי למצות את הדין עם מחבלי החמאס ועם הגורמים התומכים בהם, כולל הטלת כל כובד משקלה של הליגה נגד השמצה להצלחת התביעה הזו". לדבריו, "בעולם שבו הכאב והסבל היהודי נמחקים לעתים קרובות מדי, אנו מקווים שתיק פורץ דרך זה יביא צדק לכמה מהקורבנות וייצור תיעוד של הברוטליות הנוראה של חמאס, שבוצעה בתמיכת נותני החסות המדינתיים הללו לטרור".
3 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
גדר הגבול הפרוצה ב-7 באוקטובר. מטרת התביעה לא רק פיצוי - אלא גם התמודדות עם הכחשת הטבח בעולם
ג'יימס פאש, מנהל בכיר בתחום הליטיגציה ב"ליגה נגד השמצה" והפרקליט הראשי של הארגון בתיק זה, מציין כי "קיים בסיס רחב של תקדימים" לתביעה שהוגשה כעת. "בתי המשפט בארה"ב קבעו שוב ושוב כי איראן, סוריה וצפון קוריאה אחראיות לתמיכה מהותית במתקפות טרור שפגעו באזרחי ארה"ב ובבעלי אזרחות כפולה אמריקנית-ישראלית", אמר.
"ישנן גם ראיות ברורות לכך שמדינות אלה, נותנות חסות לטרור, סיפקו תמיכה חומרית למחבלי החמאס, שאפשרה להם לבצע את זוועות 7 באוקטובר. בעולם שבו הכחשת 7 באוקטובר קנתה לה אחיזה כמעט מיד לאחר האירועים, תיק זה יעמיד את הדברים על דיוקם בכל הקשור לזוועות שהתחוללו באותו יום, והגורמים שהיו אחראים על מתן תמיכה חומרית למתקפת הטרור הנתעבת הזו, ובסופו של דבר יסלול דרך לעשיית צדק, להטלת אחריות – ולפיצוי", הוסיף.