המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, סגנית הנשיא קמלה האריס, תועדה כשהיא מסכימה עם מפגין פרו-פלסטיני כי ישראל מבצעת "רצח עם" בעזה, במהלך מפגש עם סטודנטים באוניברסיטת ויסקונסין-מילווקי. זו הפעם ראשונה שבה האריס התייחסה למצב ברצועה במונחים של ״רצח עם״. צפו בדבריה של האריס:
קמלה האריס מסכימה שישראל מבצעת "רצח עם" בעזה
(מתוך X)
3 צפייה בגלריה
קמלה האריס באוניברסיטת ויסקונסין-מילווקי
קמלה האריס באוניברסיטת ויסקונסין-מילווקי
האריס באוניברסיטת ויסקונסין-מילווקי
(מתוך X)
במפגש, שהתקיים ביום חמישי האחרון, אמרה האריס כי ״אני משקיעה בכולכם, מכל הבחינות" - ואז הסטודנט הפרו-פלסטיני התפרץ לדבריה ושאל: "וגם וברצח עם נכון? מיליארדי דולרים ברצח עם. מיליארדי דולרים ברצח עם". האריס השיבה: "אני מדברת עכשיו. אני יודעת על מה אתה מדבר, אני רוצה את הפסקת האש. אני רוצה שהמלחמה תסתיים, ואני מכבדת את זכותך לדבר - אבל אני מדברת עכשיו".
המפגין, שלבש כאפייה, המשיך וצעק: "אבל מה עם רצח העם? אבל מה עם רצח העם?", ובזמן שהוצא מהאולם הוסיף: ״19,000 ילדים מתים, ואת לא קוראת לזה רצח עם. ישראל מבצעת רצח עם". לאחר שהוצא מהאולם, האריס הסבירה לקהל: "זה אמיתי, מה שהוא מדבר עליו זה אמיתי. זה לא הנושא שבאתי לדון בו היום, אבל זה אמיתי ואני מכבדת את הקול שלו".
מטעמה של האריס נמסר בתגובה ל-ynet כי ״הדברים שנאמרו אינם משקפים את עמדת ממשל ביידן-האריס או את עמדתה של סגנית הנשיא". גורמים בקמפיין של האריס אמרו כי היא לא הסכימה עם המפגין, וש"כשאנשי האבטחה ליוו אותו החוצה היא השמיעה הצהרה כללית על הצורך לסיים את המלחמה, ולאחר שהוא עזב היא הביעה אמפתיה לרגשות האמיתיים שהנושא מעורר אצל אנשים רבים. עם זאת, היא לא הסכימה עם הגדרת המלחמה כרצח עם, ולא הביעה עמדה כזו בעבר מאחר שזו אינה עמדתה".
3 צפייה בגלריה
המפגין הפרו-פלסטיני שהתפרץ לדבריה של קמלה האריס
המפגין הפרו-פלסטיני שהתפרץ לדבריה של קמלה האריס
המפגין הפרו-פלסטיני שהתפרץ לדבריה של האריס. "19,000 ילדים מתים"
(מתוך X)
עוד מסרו בקמפיין של האריס כי "אם מסתכלים על הדקויות בסרטון, ברור שהאריס אינה מסכימה עם הדברים שנאמרו, ומבחינה לוגית - מטרת המפגינים היא להביא לכך שאנשים יקראו למלחמה 'רצח עם', כך שאם סגנית הנשיא באמת הייתה מסכימה עם עמדתם - לא הייתה סיבה להוציא את המפגין החוצה".
בתוך כך, המועמד הרפובליקני לנשיאות, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, אמר הלילה בעצרת בחירות בפנסילבניה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר אליו במהלך היממה האחרונה - ואמר לו כי הוא "לא מקשיב" לנשיא ג'ו ביידן. "ביבי התקשר אליי, וזה מדהים - הוא אמר שהוא לא מקשיב לביידן", אמר טראמפ, שהוסיף: "אם היה מקשיב - ישראל לא הייתה במצב שבו היא נמצאת". את הדברים אמר טראמפ בזמן שבעולם מצפים לתגובה ישראלית למתקפת הטילים של איראן, תגובה שממשל ביידן מנסה "לרכך".
על האריס אמר טראמפ בעצרת כי "היא גרועה מביידן, היא לא חכמה כמוהו. ואני לא אומר שהוא הכי חכם - אבל היא לא חכמה כמוהו".
3 צפייה בגלריה
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
 תיעוד מהעברת הסיוע ההומניטרי לצפון הרצועה דרך מעבר 'ארז מערב
"ביבי התקשר אליי ואמר לי שהוא לא מקשיב לביידן"
(צילום: דובר צה"ל, Erin Schaff / Pool via REUTERS, אלכס קולומויסקי)
דברים אלו של האריס וטראמפ מגיעים קצת יותר משבועיים לפני הבחירות בארה"ב ב-5 בנובמבר, כשברקע האיומים של ממשל ביידן על אמברגו נשק על ישראל אם לא תפסיק למנוע העברת סיוע הומניטרי אמריקני לעזה.
האריס ספגה מכה בשבוע האחרון לאחר שהשדולה הפוליטית האמריקנית AAPAC המייצגת אמריקנים-ערבים הודיעה כי לא תתמוך באחד המועמדים לנשיאות, לראשונה מאז הקמתה ב-1998 - מכיוון ש"שני המועמדים תומכים בישראל באופן עיוור". בדרך כלל היא תומכת בדמוקרטים.
הודעת השדולה היא איתות נוסף לסכנה הנשקפת להאריס, שכמועמדת דמוקרטית היא הבחירה הטבעית יותר עבור מוסלמים וערבים, וזקוקה במידה רבה לתמיכתם. ההצהרה עשויה לעודד ערבים ומוסלמים שלא לצאת לקלפי, והדבר יכול לעלות להאריס ביוקר בהצבעה במישיגן – ולתת לטראמפ את הניצחון בבחירות.