3 צפייה בגלריה
קמפיין להט״בי ראשון ביישובים ערבים
קמפיין להט״בי ראשון ביישובים ערבים
"בעבר חיינו בסתר. היום הקהילה שלנו מתחילה להתארגן כפי שמגיע לה"
"יש לנו בית לכל הזהויות המיניות והמגדריות בחברה הערבית", נכתב בשלטים שנתלו היום (ראשון) בעשרות נקודות ביישובים ערביים, בהם: נצרת, איכסאל, ריינה וכפר כנא. מדובר בקמפיין שילוט של ההתארגנות הערבית הגאה, "בית אל-מים", שמסרה כי "הקהילה הערבית הגאה חיה בעבר בסתר, אבל היום הקהילה שלנו מתחילה להתארגן כפי שמגיע לה".
הקמפיין הוא חלק משורת מהלכים נוספים לבניית מוסדות, מענים ותשתיות עבור הקהילה הערבית הגאה. "על מנת לקדם את הזכויות של כולנו לשוויון וביטחון", אמרו בבית אל-מים, שמציעה קו קשב בשפה הערבית. הקו פועל חמישה ימים בשבוע (ראשון-חמישי), ומספק טיפול רגשי ללהט"ב מהחברה הערבית ללא עלות וסיוע משפטי בעבור מקרי אלימות ושנאה.
באגודה למען הלהט"ב בירכו על הקמפיין. "אנחנו גאים בפעילים שמשמיעים את קולם ומובילים שינוי למען מרחב בטוח לקהילה הערבית הגאה", אמרו. "לכולנו מגיעה הזכות להיות מי שאנחנו, איפה שאנחנו בכל עיר, כפר ויישוב".
ערווה אדם, מנהל בית אל-מים, אמר כי "הגיע הזמן שלא נסתתר, מגיע לנו לחיות בביטחון ובשוויון כמו כל אחד ואחת אחר". אדם הוסיף כי הם ימשיכו במאבק לקבל את המגיע להם, "לא נחייה בסתר והכחשה, הגיע הזמן לשבור את הארון בנושא בחברה הערבית". לדברי אדם, בשנתיים האחרונות ישנה התפתחות בנושא השיח הלהט"בי בחברה הערבית: "עוד ועוד אנשים פונים אלינו ונעזרים בשירותים שלנו".
3 צפייה בגלריה
אבתיסאם מרעאנה
אבתיסאם מרעאנה
"חברת הכנסת הערבייה הראשונה שמחבקת את הקהילה". ח"כ מראענה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ אבתיסאם מראענה (העבודה) סיפרה: "התרגשתי לראות כיצד הקהילה הערבית הגאה עולה היום עוד שלב בנוכחות ובנראות שלה במרחב הציבורי. בחודשים האחרונים אני פועלת עם ולמען נציגות ונציגי הקהילה הנפלאה הזו כדי שירגישו בטוחות ובטוחים להשמיע קול, לקבל הכרה, להיות מי שהן והם ולאהוב את מי שירצו".
ח"כ מראענה אמרה שהיא "חברת הכנסת הערבייה הראשונה שמחבקת את הקהילה", ולכן טענה שהיא מרגישה אחריות כבדה לנושא. היא הוסיפה כי בשבוע הבא תכנס ועדת עובדות ועובדים זרים, לדיון נוסף בהקלות שהיא דורשת ללהט"בים פלסטינים שנרדפו ברשות ונמלטו לישראל: "אמשיך לעשות הכול למען הקהילה הגאה הערבית".
3 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
האגודה למען הלהט״ב בירכה: "גאים בפעילים שמשמיעים את קולם ומובילים שינוי". מצעד הגאווה בתל אביב, יום שישי האחרון
(צילום: גיא יחיאלי)
עם פתיחת חודש הגאווה, הציגה השרה לשוויון חברתי מירב כהן את תוכנית המשרד לקידום הקהילה הגאה, שכללה בין היתר: מענים ייחודיים ללהט"בים ערבים ודתיים ולטרנסים. עלות התוכנית כ-90 מיליון שקלים שאושרו עם הקמת הממשלה.
במסגרת התוכנית, ללהט"ב בחברה הערבית יוקצו למעלה מ-2 מיליון שקלים בשלוש השנים הקרובות. במסגרתה יינתנו הכשרות והסברות לנותני שירות, ותבוצע התאמת מסגרות ללהט"ב בחברה הערבית; בינוי הקהילה ברמה המחוזית, דרך הפעלת קבוצות חברתיות; פיתוח יזמות ומנהיגות לאקטיביזם להט"בי בחברה הערבית; ומרכז מקוון עבור להט"בים ערבים.
קו הקשב של "בית אל מים" ללהט"ב בשפה הערבית פועל במספר 0548732110 בימי ראשון עד חמישי בין השעות 18:00-21:00.