אוריה עסיס בבית המשפט ב-2019
(צילום: עמית הובר)

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום (ד') 12 שנות מאסר על אוריה עסיס (28), תושב עמנואל, שביצע עבירות מין ב-48 נערות. רוב העבירות התבצעו ברשתות החברתיות אחרי שעסיס השתמש בזהויות בדויות וגרם לנערות, רובן מהמגזר החרדי-דתי, להצטלם בעבורו בעירום ולבצע בעצמן מעשים מגונים. בגזר הדין צוין כי בחלק מהמקרים הוא ביצע את עבירות המין בנערות במפגש עמן, כולל מקרה שבו נכנס עם נערה לתא שירותים בקניון והעביר לה תשלום לאחר מכן.
1 צפייה בגלריה
אוריה עסיס
אוריה עסיס
אוריה עסיס. "ניצל את הקלות של השימוש ברשתות מאחורי קירות ביתו - ופגע"
(צילום: מוטי קמחי)
לפי גזר הדין, עסיס, שהודה בעבירות, ישלם לנפגעות בין 2,500 ל-15 אלף שקל כל אחת, בהתאם לעבירות. כתב האישום שהוגש נגדו תיאר כי לאורך ארבע שנים הוא יצר לעצמו זהויות בדויות רבות, בהן מאמן שחייה, אדם עשיר או מורה למיניות גם בוואטסאפ ובאינסטגרם, כדי ליצור קשר עם הנערות, לפתות אותן במרמה להתכתב איתו ובהמשך להצטלם עבורו. בחלק מהמקרים הוא פנה לאותן נערות מכמה חשבונות שונים, ולעיתים פנה לחברותיהן של הנערות.
השופטים קבעו כי "בחינת הנסיבות מלמדת על מסכת עבריינית חוזרת ושיטתית, שהתרחשה על פני תקופה ארוכה של כארבע שנים, במהלכה ביצע הנאשם עבירות מין מסוגים שונים ועבירות נוספות כלפי קורבנות שונים שהן קטינות, תוך שהוא נוקט בדפוס פעולה דומה של שימוש במרחב הווירטואלי על מנת לאתר את הקטינות ולבצע בהן עבירות מין, על פי רוב ב'שלט רחוק'. בחלק מהמקרים הוביל הנאשם את הקטינות להיפגש עמו במקומות שונים ובמהלך המפגש הפיזי עמן ביצע בהן עבירות".
"נקט דפוס פעולה דומה של שימוש במרחב הווירטואלי על מנת לאתר את הקטינות ולבצע בהן עבירות מין, לרוב ב'שלט רחוק'"
הם הוסיפו כי "הנאשם ניצל את הקלות בשימוש ברשתות החברתיות והאפשרות להסתתר מאחורי מסך מחשב בתוך קירות ביתו ללא הפרעה. זהותן האישית והמינית של רוב הנפגעות טרם התעצבה. הנאשם היה מודע למצבן, ובאופן מתוכנן, קר ומחושב בחר לנצל את חולשתן, תמימותן וסקרנותן. לחלקן הציע תשלום בתמורה לסרטונים ותמונות, או בתמורה לקיים עמו יחסי מין. לאחת הקטינות אף מסר תשלום לאחר שפגש בה בתא שירותים בקניון וביצע בה מעשים מגונים".
עו"ד אלכסנדרה קרא, ממחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, שניהלה את התיק, ציינה בתום הדיון: "בית המשפט גזר על הנאשם עונש מאסר שהולם את חומרת העבירות בהן הורשע. מדובר בנאשם שלאורך שנים פגע מינית בעשרות קטינות, רובן מהמגזר הדתי והחרדי, תוך שימוש בזהויות בדויות רבות במרחב המקוון. גזר הדין מאמץ את העמדה המחמירה שמחזיקה בה הפרקליטות באשר לפוגעים מינית המנצלים את מאפייני המרחב המקוון כדי לפגוע מינית בקטינות".
עם הגשת כתב האישום ציינו בפרקליטות כי עסיס ביקש להתחזות לחולה סכיזופרניה כדי לחמוק מההליכים המשפטיים נגדו. בסופו של דבר התקבלה חוות דעת שלפיה הוא התחזה בכזב, ועל כן יוחסה לו גם עבירה של שיבוש מהלכי משפט.
טלי גוטליב, שייצגה את עסיס יחד עם עו"ד רועי אטיאס, מסרה כי "בית המשפט קיבל את טענות ההגנה כי יש להתחשב בנתוניו המורכבים של מרשנו ובמצבו הנפשי המעורער, בהודאתו במעשים המיוחסים לו וברצונו לעבור הליך שיקומי. מרשנו אובחן בעבר כחולה סכיזופרניה ואנו תקווה כי שירות בתי הסוהר יתווה לו תוכנית שיקום וטיפול".