ביום האבל הלאומי שחל היום (ראשון), קיבוץ ניר עוז שהופקר בשבעה באוקטובר ו-29 מתושביו עדיין חטופים, פתח את שעריו לשורה של ביקורים. בין המבקרים היו גם שר הביטחון יואב גלנט, שר החינוך יואב קיש ומתאם השבויים והנעדרים גל הירש. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלו קראו התושבים להגיע לקיבוץ, נמנע מביקור מאז הטבח - ועשה כך גם היום. הירש אמר כי "ראש הממשלה אמר שיגיע - והוא יגיע בהמשך".
שרים וחברי כנסת בסיור בניר עוז
(צילום: הרצל יוסף )

3 צפייה בגלריה
יואב גלנט, שרק הבטחון בסיור בניר עוז בהשתתפות שורדי ושורדות שבי
יואב גלנט, שרק הבטחון בסיור בניר עוז בהשתתפות שורדי ושורדות שבי
גלנט בניר עוז
(צילום: הרצל יוסף )
השר גלנט נפגש בקיבוץ בין היתר עם אסנת פרי, יו"ר קיבוץ ניר עוז, שבעלה חיים נחטף ונרצח בשבי, וכן עם מירב טל ויגיל יעקב, שורדי השבי. טל אמרה: "אנחנו מבקשים שתחזירו הביתה את כולם. הגיהינום הזה ארוך מידי. אנשים יושבים ונקברים חיים מתחת לאדמה. גם ככה אנחנו מרגישים שהופקרנו ב-7 באוקטובר, שעות ישבנו וחטפו אותנו כמו ביצים מהלול, לא כמו אפרוחים, פשוט אספו אותנו. אני אשמח שתעשו הכל באמת כי כבר אין לנו כוח. אני רוצה להשתקם אבל אנחנו לא יכולים להשתקם ולהרים את הראש עד שכולם יחזרו - תחזירו את החטופים ואז תמשיכו את המלחמה".
גלנט ענה: "אני יכול לומר שאני עושה כל מאמץ. בעיני זו משימה ערכית ועליונה".
לקיבוץ הגיעו הבוקר גם חברי הכנסת בני גנץ וגדי איזנקוט, שהשתתפו בסיור שהובל על ידי משפחות החטופים והנרצחים. מור צרפתי, ששרדה את הטבח בביתה כשהיא סגורה בממ"ד עם בעלה ו-3 ילדיה (7, 9, 12) העבירה את הסיור לגנץ. יונתן דקל חן, אביו של החטוף שגיא דקל חן, לצד נועם פרי, בתו של חיים פרי שנחטף ונרצח בשבי וגופתו הושבה, ואורנה פאוקר, ניצולת הטבח שאיבדה את בעלה גדעון שנרצח, הובילו את הסיור לאיזנקוט.
3 צפייה בגלריה
יואב קיש בסיור בניר עוז בהשתתפות שורדי ושורדות שבי
יואב קיש בסיור בניר עוז בהשתתפות שורדי ושורדות שבי
יואב קיש בסיור בניר עוז בהשתתפות שורדי ושורדות שבי
(צילום: הרצל יוסף )
בר גורן, בנם של מיה ואבנר גורן ז"ל, סיפר על היום המורכב: "מאוד קשה לנו לעשות יום אבל כשיש לנו עוד 29 חטופים, חלקם נרצחים שעוד לא הובאו לקבורה, חלקם חיים שעוד אפשר להציל. אנחנו רוצים להדגיש שביום הזה מה שחשוב הוא לא טקסים, אלא להביא אותם הביתה ובשביל זה הזמנו פה בכירים ומשפיענים בחברה הישראלית שיבואו ויראו ויחוו. כולנו תקווה שזה ישפיע וזה יקדם הסכם שיביא את כולם הביתה כדי שאנחנו כקהילה באמת נוכל לסיים את האירוע ולהתאבל כמו שצריך".
לגבי ביקור רה"מ אמר גורן: "אני חושב שהדרך הטובה באמת להבין מה קרה ומה עדיין קורה, היא באמת להיות עם העם, להיות עם הקהילות, לנסות להרגיש מה היה פה באמת. אני חושב שבשביל שנקום הוא צריך להגיע גם למקומות הנמוכים שלנו כעם. רק משם אנחנו נוכל לקום, ובגלל זה ההזמנה הזאת אליו".
3 צפייה בגלריה
מרגלית מוזס
מרגלית מוזס
מרגלית מוזס. "נתניהו צריך להגיע ולראות במו עיניו מה שקרה פה"
(צילום: Halina Hildebrand)
מרגלית מוזס, שנחטפה ושוחררה, אמרה על ביקור נתניהו שעדיין לא קרה: "אני חושבת שהוא צריך להגיע ולראות במו עיניו מה שקרה פה. משום מה כאילו ניר עוז לא קיימת על המפה, למרות שאני בטוחה שהוא יודע איפה זה ניר עוז. ההרגשה היא שהוא מפחד ממה שיקרה לו פה. אם הוא יבוא, אז תהיה קבלת פנים, והיא תהיה מכובדת. סך הכל הוא ראש ממשלה שלנו, גם אם הוא לא האדם שהיינו רוצים שיהיה ראש ממשלה. אבל האנשים שידברו ויגידו - אז אני חושבת שלא יהיה לו כל כך קל לשמוע. אז בגלל זה אני חושבת שהוא מפחד לבוא הנה. אני עד היום לא עשיתי סיור כזה מקיף בקיבוץ. זה קשה לראות דברים כאלה".
מקיבוץ ניר עוז נמסר: "לצערנו, ראש הממשלה עדיין לא השיב להזמנתנו. אנו מצפים להגעתו, ונמשיך לחכות גם מחר. עד כה, מספר בכירים אישרו את הגעתם, אך אנו נמשיך להמתין למנהיגות הבכירה ביותר ונצפה להגעתו לראשונה אל מוקד האסון, כדי להבטיח את ההתחייבות להשבת החטופים בראש ובראשונה, ולאחר מכן לשיקום הקיבוץ ולבניית הביטחון והאמון. אנו קהילת ניר עוז, הקהילה שחיה את האובדן והשבר בכל יום, זקוקים להנהגה שתעמוד לצידנו ותבטיח לעשות ככל שביכולתה על מנת להביא לסופו של היום ההוא, שנמשך עבורנו כבר 386 ימים. עד כה, ראש הממשלה לא החזיר תשובה באם כוונתו להגיע ולעמוד לצד הקהילה".