החל משפט נתניהו, הבוקר
(צילום: בראל אפרים, משה מזרחי, משי בן עמי)

מנכ"ל אתר וואלה לשעבר, אילן ישועה, העיד הבוקר (שני) בפתח שלב ההוכחות במסגרת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בעדותו הוא סיפר בין היתר על "עניין גובר" מצד שאול אלוביץ' בנעשה בתוך מערכת החדשות: "הוא התחיל לבוא בבקשות - אם ניתן להעלות לאוויר ידיעה מסוימת, או למתן ידיעות שעלולות להצטייר כשליליות, או להוריד אותן מהר מהרגיל".
לדבריו, "הבקשות רובן ככולן נגעו לראש הממשלה ומשפחתו". עוד הוא העיד: "אלוביץ' אמר לי לעשות כל מה שניר חפץ מבקש". עדותו של ישועה תתחדש מחר. ynet העביר משדר מיוחד עם עדכונים שוטפים מבית המשפט.
ישועה הוא עד המפתח בתיק 4000, ועדותו תתפרש על פני כמה דיונים. עדי התביעה בתיקי האלפים - 1000, 2000 ו-4000 - יעלו מעתה לדוכן שלוש פעמים בשבוע.
10 צפייה בגלריה
אילן ישועה
אילן ישועה
אילן ישועה, הבוקר בבית המשפט המחוזי בירושלים
(צילום: אורן בן חקון)
בעדותו סיפר ישועה על אלוביץ', שהיה בתקופה המדוברת באישום בעל השליטה בבזק ובוואלה: "בהתחלה זה היה קשר קורקטי כשהוא נכנס ליו"ר הדירקטוריון. התייעצתי איתו. כל עוד וואלה הייתה חברה ציבורית - הכול היה לחלוטין בתוך המתכונות הרגילות שהכרתי בוואלה ובזק, גופים מסודרים שעובדים לפי תוכניות עבודה.
"ברגע שהיא נמחקה (מהבורסה), לקראת סוף 2012 ועם השקת אולפן החדשות - בעצם התחיל העניין הגובר שלו במה שקורה בתוך מערכת החדשות", המשיך, "הוא התחיל לבוא בבקשות לגבי אם ניתן להעלות ידיעה מסוימת, או למתן ידיעה או להוריד אותה מהאוויר. בקשות שנוגעות לשיקולי עריכה בתחום החדשות באתר".
10 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בבית המשפט, הבוקר
(צילום: AFP)
ישועה נשאל על מעורבותה של איריס אלוביץ', רעייתו של שאול, והשיב: "אני לא זוכר מתי זה התחיל בדיוק, לא היו מרוצים מהצורה שבה פעלנו. הייתה דרישה שנעלה משהו מידי נגד אורי אריאל, שכאילו הוא הציב אולטימטום לראש הממשלה. רצו שנעלה תוך עשר דקות וזה לא עלה. לא מצאנו אימות. הידיעה עברה מרה"מ לשאול אלוביץ', וממנו אליי, ואף אחד בלשכת רה"מ לא היה מוכן לאשר אותה. המערכת ניסתה לעשות איזשהו אימות מינימלי, והעלינו את זה רק למחרת בבוקר.
"הלקח מזה היה שאיריס תתחיל לעבוד בצורה אינטנסיבית יותר מולי, והיא תהיה למעלה 'עורכת-על'. לפעמים ניר חפץ או לשכת רה"מ היו מוציאים הודעת דוברות, וזה גם היה מגיע למערכת וגם אז הייתי מקבל את זה משאול ומאיריס, ומניר חפץ", העיד, "היה שלב שלשאול נמאס ואז איריס הייתה העורכת". ישועה טען כי העיסוק מול אלוביץ' "גזל לי זמן משמעותי מהמשרה, לפעמים 30% ולפעמים חצי ממנה".
עוד על איריס אלוביץ' העיד ישועה: "סביב אירועים רגישים הלחץ הפך אינטנסיבי, למשל סביב בחירות. לפעמים איריס אמרה להוריד משהו כי 'השבוע הוא (נתניהו) צריך לחתום, הוא צריך לאשר לי'. נאמר במילים ברורות שיש עניינים רגולטורים וזאת 'תקופה רגישה במיוחד'. זה כמו מחלה כרונית, שלפעמים יש התקפים. היו לנו ויכוחים מרים, לצערי ברוב במקרים נכנענו. 'אביוז' (abuse), היא עשתה לי 'אביוז', ואני עשיתי כך לאלה שמתחתיי".
10 צפייה בגלריה
איריס אלוביץ'
איריס אלוביץ'
התפרצה וצעקה: "אתה משקר". איריס אלוביץ'
(צילום: אורן בן חקון)
ישועה נשאל מה נאמר לו לגבי מעורבותם של רה"מ נתניהו עצמו, רעייתו ובנו יאיר בדרישות הללו. "האמירות נאמרו על ידי המתווכים השונים", הוא השיב, "אני לא דיברתי עם ראש הממשלה ורעייתו. עם יאיר פעם אחת. המתווכים - שאול, איריס, ניר וזאב - אמרו 'תעלה'. היו מקרים לא מעטים ששאול אמר 'הוא דיבר איתי עכשיו, ה'גדול', כלומר ביבי, והוא כועס מאוד על איילת שקד או על אורי אריאל וזה חשוב לו מאוד. הוא אמר 'הוא צריך לחתום לי', היה ברור לי שזה נתניהו - לא יכול להיות מישהו אחר. איריס הייתה בציר של שרה. היא הסתמסה איתי וכתבה 'היא ביקשה, זה חשוב לה מאוד'. רובינשטיין אמר 'זה חשוב לו זה חשוב להם, לה במיוחד'.
"סביב אירועים רגישים הלחץ הפך אינטנסיבי, למשל לקראת בחירות. לפעמים איריס אמרה להוריד משהו כי 'השבוע הוא (נתניהו) צריך לחתום, הוא צריך לאשר לי'. נאמר במילים ברורות שיש עניינים רגולטורים וזאת 'תקופה רגישה במיוחד'"
"ניר לדעתי אף פעם לא כתב לי ישירות על הבוס שלו, אבל שאול היה מעביר לי מה שניר כתב לו - 'חשוב מאוד לבוס שלי'. זה היה פאנל של שני שלבים בסך הכול. בשיח עם שאול קראנו לנתניהו 'הגדול', או 'הגדול מירושלים' או 'החבר מירושלים'", הוסיף. ישועה נשאל אם היה לו קשר ליאיר נתניהו: "היו מקרים לפעמים שבהם שאול או איריס אמרו לי 'זה הילד, הוא מרעיל אותה, הוא משגע לה את הראש'".
ישועה נשאל אם קיבל פידבקים או מידע על תחושות מצד ראש הממשלה: "כן, על הכול. גם שאול, גם איריס, גם ניר, גם זאב וגם שי חייק העבירו לי אמירות שלפיהן 'הוא ראה והוא מרוצה' או 'היא מרוצה'". ישועה נשאל גם אם נאמר לו על ידי מי מבני הזוג אלוביץ' כי 'אם נתניהו או רעייתו יכעסו על הסיקור הדבר יפגע בהחלטות רגולטוריות של בזק', והוא השיב: "כן, על ידי שניהם".
10 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
"אמר לעשות כל מה שניר חפץ מבקש". שאול אלוביץ'
(צילום: EPA)
"היו עולות גם ידיעות שליליות, אבל המונח 'שלילי' הוא מאוד רחב", המשיך ישועה בעדותו, "סף הרגישות היה בלתי ניתן לחיזוי. מה שנראה להם שלילי לא נראה כך בהכרח בעיני אחרים. על אף שהיינו מאולפים, לא היינו יכולים לדעת מאיפה זה יבוא לנו. לפעמים הייתי נדהם, לפעמים לא רק בדברים שקשורים לחדשות. איריס ושאול היו אומרים לעיתים שזה מטורף, אבל אין ברירה. במשך הזמן הפכנו לאתר צייתן".
ישועה סיפר כי "את נפתלי בנט כינינו 'הדתי השובב', והיו יריבים פוליטיים נוספים - איילת שקד, אורי אריאל, יריבים מהבית היהודי. כל היריבים של ראש הממשלה ורעייתו". הוא נשאל מה חשבו בני הזוג אלוביץ' על בנט והשיב: "לא זוכר שדיברנו על זה, קיבלתי הוראה להעלות כתבות נגדו, לנהל קמפיין נגדו". הוא העיד גם על "גורם אחר שהיה מטרה - משה כחלון. ביקשו לגביו סדרה של כתבות שליליות לקראת 2016, כשהיה שר אוצר".
על כחלון אמר עוד: "הזוג אלוביץ' אמרו שהם לא אוהבים אותו, אמירות בסגנון 'יש לנו חשבון ארוך איתו'. כנראה מהתקופה שהיה שר התקשורת ועשה רפורמה שפגעה בהכנסות של פלאפון שהייתה בבעלותם. כינו אותו 'חייכני', 'סמיילי' וגם 'הערבי'".
10 צפייה בגלריה
משה כחלון
משה כחלון
"כינו אותו 'הערבי'". ישועה על משה כחלון
(צילום: יואב דודקביץ)
10 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
על בנט: "הייתה הוראה לנהל קמפיין נגדו"
(צילום: AFP)
במהלך עדותו אמר ישועה כי נדרש "לזרוק" את העורכת הראשית היות שהיא נתפסה כמתנגדת של נתניהו. "את טלי בן עובדיה שלחנו זמן קצר אחרי שהעסקנו אותה מכיוון שהיא נתפסה כמתנגדת לראש הממשלה כי היא כתבה משהו נגדו. נדרשתי להזיז אותה או לזרוק אותה".
עוד אמר בנושא: "אני קיבלתי דברים מלמעלה והורדתי למטה. כלפי מטה זה היה דיאלוג מאוד קשה ואינטנסיבי מול העורכים. עם טלי בן עובדיה היה פיצוץ. עם ינון מגל היו מריבות יומיות. הוא מחה, אמר שזאת 'תועבה'. כל העורכים, במילים כאלה ואחרות, אמרו לי שזאת לא עיתונאות, שזה טירוף, שלא ייתכן שאנחנו עושים כאלה דברים. הם לא היו צריכים להסביר לי את זה, אני יודע לבד".
ישועה העיד על שנאמר לו בנוגע לסיבות הסיקורים השונים על רה"מ: "היו טיעונים שונים, לפעמים אמרו 'האתר שמאלני, אנחנו לא רוצים להיות כמו ה'הארץ'. טיעון אחר היה שרודפים אותו ומגזימים איתו. בתוך התמהיל של האמירות הללו נאמר המון פעמים 'תראה, זה רק לתקופה מסוימת, עכשיו זאת תקופה רגישה, הוא צריך לחתום מחר. באותם מקרים הטיעונים האידיאולוגיים או הקטנוניים היו בפיהם של שאול ואיריס, שאמרו 'לא אכפת לנו מעיתונות אלא מהקבלה של ההחלטה הרגולטורית על ידי רה"מ. כשאמרתי שהחברה נהרסת או שהמערכת נהרסת, שאול אמר לי 'וואלה זה גרם ובזק זה מאה טון'. אני הבנתי שהסיקור המוטה הוא בתמורה להטבות רגולטוריות".
בתשובה לשאלה מה נאמר לו שיקרה אם לא ייענה לבקשות, השיב ישועה: "נאמר שייגרם נזק עצום כי אז הוא 'לא יחתום לי' או 'כן יחתום לי', נזק של מיליארדים. נאמר בצורה ברורה - 'אם היא תתרגז, הוא יתרגז ואז הוא לא יחתום'. לדעתי גם איריס וגם שאול אמרו את זה בהקשרים שונים".
"כל העורכים, במילים כאלה ואחרות, אמרו לי שזאת לא עיתונאות, שזה טירוף, שלא ייתכן שאנחנו עושים כאלה דברים. הם לא היו צריכים להסביר לי את זה"
ישועה התבקש לספר על מעורבותם של אנשי רה"מ בבקשות הללו, וציין כי "בראש ובראשונה ניר חפץ - הוא היה שולח וואטסאפים ובקשות להעלות אייטמים. הבקשות להוריד פחות באו ממנו ויותר מהזוג אלוביץ'". הוא נשאל מדוע לא אמר לו לפנות למערכת, וענה: "כי שאול אמר לי לעשות כל מה שניר חפץ מבקש".
על מערכת היחסים עם חפץ סיפר: "זה הפך די אוטומטי, הוא אפילו לא היה צריך לבקש או ללחוץ. היה ברור שאני צריך למלא אחר מה שהוא מבקש. היה גם ברור שאנחנו אתר שעושה את מה שלשכת ראש הממשלה מבקשת, וכך חפץ נהג".
10 צפייה בגלריה
ליאת בן ארי
ליאת בן ארי
התובעת ליאת בן ארי. האשימה את נתניהו בניסיון "לסחור" בכוחו השלטוני
(צילום: אורן בן חקון)
10 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
"סיפרו שהוא מסתובב ואומר שוואלה כבר שלו". ישועה על ניר חפץ
(צילום: מוטי קמחי)
בעדותו אמר ישועה כי האדם הראשון ששאול ואיריס אלוביץ' הפנו אותו אליו היה זאב רובינשטיין. "הוא היה לדעתי האיש הראשון שהוצג על ידי שאול, הוא קרא לו 'החבר' בהתחלה. זה מישהו ששאול הכיר, זאב היה מחובר לבית ראש הממשלה, בעיקר לגברת שרה נתניהו. נאמר לי שהוא נמצא בקשר טוב איתה וגם עם ראש הממשלה, והוא יעביר לי בקשות ואני צריך למלא אותן. ואז התחיל שטף של מיילים ווואטסאפים ממנו. הייתי מקבל פעמים רבות הודעות ממנו ואחרי דקה משאול, ששלח לי מה שזאב שלח וכתב: 'זה מזאב', או 'זה מהחבר'. היה לגמרי תיאום בין שניהם".
מנכ"ל וואלה לשעבר נשאל אם בינו לבין רובינשטיין נוצר קשר אישי, והשיב כי "נוצרה איזושהי התחלה של חברות, כשהיינו בניו יורק עם המשפחה אכלנו פעמיים במסעדה, גם בארץ. הקשר היה בגלל ההנחיות שנתנו לי, ועובדה שזה לא נמשך לשום דבר". במענה לאותה שאלה בנוגע לניר חפץ העיד ישועה: "ישבנו לקפה פעמיים או שלוש. היה ברור במערכת היחסים ביני לבין ניר שאני צריך למלא מה שהוא מבקש. היינו כבר מאולפים".
ישועה המשיך: "פוליטיקאי לא מרוצה מבקש לתקן, אבל כאן קיבלתי עריכה מלאה באותו יום. אין גוף תקשורת שלא לוחצים עליו, אבל אין מה להשוות". כשהוא אמר כי "אסור היה לנו לפרסם תגובות בתוך הידיעה", התפרצה איריס אלוביץ' וצעקה: "כמה אתה יכול לשקר? אתה פשוט משקר".
10 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מצביעים בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מצביעים בירושלים
"איריס אלוביץ' כתבה לי: זה חשוב לה מאוד". ישועה על רעיית רה"מ
( צילום: מארק ישראל סלם)
10 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט
על יאיר נתניהו: "איריס אמרה 'זה הילד, הוא משגע לה את הראש'"
(צילום: מוטי קמחי )
בהמשך העדות סיפר ישועה כי "העורך הראשי אבירם אלעד סיפר שניר חפץ מסתובב בשטח ומספר ש'וואלה' כבר שלו". עוד אמר כי "במערכת קראו לאלוביץ' 'הבוס' ולרובינשטיין 'הרוטוויילר". על אלעד הוא העיד: "הוא עבד תחת ינון מגל. מתישהו הוא עזב. ב-2016 קבעתי איתו פגישה ואמרתי שאני רוצה שהוא יחזור לתפקיד העורך הראשי. הבטחתי לו שלא נמשיך עם הסיקור המוטה. אמרתי לו 'אתה תגיע ונפסיק יחד את הדבר הזה, נעצור אותו'. שיתפתי את בני הזוג אלוביץ' שיש משבר גדול במערכת, והזהרתי שזה יהרוס אותה. אימצתי חלק מהרטוריקה של הזוג אלוביץ', ואמרתי להם על כתבים או עורכים 'כן, זה שמאלני'".
"היה ברור במערכת היחסים ביני לבין ניר חפץ שאני צריך למלא אחר מה שהוא מבקש. היינו כבר מאולפים"
ישועה נשאל מדוע הוא הסכים לדרישות הללו, והשיב: "כי אהבתי את התפקיד. שאול לא הביא אותי לוואלה, זה היה מפעל חיים. הייתי שם 13 שנים. אהבתי את החברה וקיוויתי להצליח לנהל את זה איכשהו, ושזה זמני. שאול ואיריס אמרו לי שזאת תקופה רגישה ואחר כך יהיה בסדר ונשחרר. סיפרתי לעצמי סיפור ובהמשך הבנתי שזה לא ייגמר לעולם. לפעמים אתה לא מבין מה קורה לך, כמו צפרדע בתוך המים".
אחד השופטים שאל אם הבקשות היו מוצדקות, לדעתו, וישועה ענה: "שאלתי את עצמי 'למה אני צריך להתפטר? כשיביאו מישהו אחר יהיה יותר טוב?'. גם המשכורת הייתה טובה, אני חייב להודות. הייתה תקופה שחשבתי שזאת זכותם כבעלי עיתון".
ראש הממשלה נתניהו התייצב הבוקר לדיון בשלב ההוכחות בבית המשפט המחוזי בירושלים ברחוב צלאח א-דין, קילומטר וחצי בלבד מבית הנשיא - שבו, במקביל, חלק מנציגי הסיעות המליצו עליו להרכבת הממשלה - ולצידו גם הנאשמים שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס.
את הדיון פתחה התובעת הראשית במשפט, המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית ליאת בן ארי, שנאמה בפתחו והאשימה את נתניהו בניסיון "לסחור" בכוחו השלטוני. בתום נאומה עזב נתניהו את האולם, לאחר שקיבל מהשופטים פטור מנוכחות בעדותו של ישועה.
פורסם לראשונה: 11:45, 05.04.21