עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, אמר היום (ב') שטהרן עשויה להעשיר במידת הצורך אורניום לרמה של עד 60%. הוא הבהיר שאיראן לעולם לא תיכנע ללחץ שמפעילה ארה"ב נגד תוכנית הגרעין שלה. גורם אמריקני השתדל שלא להתרגש מדברי חמינאי ואמר לרויטרס: "עד שחוזרים לשיחות, שני הצדדים הולכים לנקוט עמדות ולהעלות את הטונים. אני לא חושב שאנחנו צריכים להתמקד בזה. בואו נראה אם הם מוכנים לחזור לשולחן המשא ומתן".
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות הגביל את טהרן להעשיר אורניום ברמה של עד 3.67%, אחרי שכבר הגיעה להעשרה של 20%. כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא צריך להיות מועשר ברמה של כ-90%. עם זאת, מדעני גרעין טוענים כי כאשר מדינה מגיעה לרמת העשרה של 20%, פירוש הדבר שהיא כבר בחצי הדרך לרמה של 90%. חמינאי אמר בעבר שלהגיע לרמה של 20% "זה השלב הכי קשה", והשלבים הבאים "קלים יותר".
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי פגישה עם משפחתו של קאסם סולימאני טהרן איראן
עלי חמינאי פגישה עם משפחתו של קאסם סולימאני טהרן איראן
המנהיג העלין חמינאי
(צילום: AFP)
"העשרת האורניום של איראן לא תוגבל לרמה של 20%. אנחנו נעלה אותה עד לרמה שלה המדינה תהיה זקוקה, אנחנו עשויים להעלות אותה עד 60%", צוטט חמינאי בטלוויזיה הממלכתית. המנהיג העליון שלח מסר למעצמות ואמר על עתיד ההסכם: "האמריקנים והאירופים השתמשו בשפה לא הוגנת כלפי איראן. איראן לא תיכנע ללחץ. העמדה שלנו לא תשתנה".
ממשל ביידן אמר בשבוע שעבר שהוא מוכן לנהל עם איראן שיחות על חזרה להסכם הגרעין, ועל התחייבויות של איראן לציית להסכם כתנאי להסרת סנקציות. מאז שדונלד טראמפ פרש מההסכם והחזיר את הסנקציות הפרה איראן סעיפים רבים בהסכם. היא חזרה להעשיר אורניום לרמה של 20% ודורשת מארה"ב להסיר את הסנקציות נגדה, לפני שתחזור לכבד את ההסכם. בוושינגטון דורשים מאיראן לכבד ראשית את כל תנאי ההסכם – ורק ואז יוסרו הסנקציות.
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
בלינקן: "דיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן נשק גרעיני"
(צילום: רויטרס)
חמינאי הכחיש היום פעם נוספת שהעשרת האורניום נועדה לייצור פצצה. הוא כינה את בנימין נתניהו "ליצן ציוני בינלאומי", "שאמר שלא יאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני. קודם כל – אם הייתה לנו כוונה כזאת, גם אנשים חזקים ממנו לא היו מצליחים לעצור אותנו".
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר היום שאם איראן תציית לתנאי ההסכם, הממשל האמריקני יעשה את אותו הדבר. "ארה"ב נותרה מחויבת להבטיח שאיראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני", אמר בלינקן. "דיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר להשיג את המטרה הזאת".
ראש הממשלה נתניהו כינס היום דיון ראשון לגיבוש המדיניות מול האמריקנים בכל מה שנוגע להסכם הגרעין עם איראן. בדיון השתתפו שורה של גורמים ובהם שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, ראש המוסד יוסי כהן, שגריר ישראל באו"ם ובוושינגטון גלעד ארדן וראש המל"ל מאיר בן שבת. נתניהו הציג גישה פסימית בדיון, ולפיה ממשל ביידן דוהר להסכם וישראל תתקשה להשפיע עליהו לשפר אותו. מנגד השרים גנץ ואשכנזי היו אופטימיים יותר וחושבים שישראל יכולה להשפיע על הממשל האמריקני בהידברות חכמה.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הידיעה