יממה לאחר הצעד חסר התקדים של השר לביטחון פנים איתמר בן גביר, וכפי שהעריכו במערכת המשפט, הודיעה הבוקר (שלישי) היועמ"שית גלי בהרב-מיארה לשר לביטחון פנים איתמר בן גביר כי זימונו של המפכ"ל לשימוע "אינו חוקי, ואין לקיימו".
1 צפייה בגלריה
עו"ד גלי בהרב מיארה , קובי שבתאי, בן גביר
עו"ד גלי בהרב מיארה , קובי שבתאי, בן גביר
בהרב-מיארה, שבתאי ובן גביר
(צילום: לשכת עורכי הדין , יאיר שגיא, AFP_157754_01_08261890)
"החשש הוא כי שיקולים זרים הנחו אותך בפעולתך", כתבה בהרב-מיארה. על ההערכה לפיה היועמ"שית תמנע את פיטורי המפכ"ל קובי שבתאי פורסם לראשונה ב-ynet.
"השימוע עליו הודעת למפכ"ל המשטרה אינו כדין ואין לקיימו", כתבה היועמ"שית לשר בן גביר, ופירטה במכתב את הסיבות לכך.
לדבריה, המפכ"ל פנה אליה "ודיווח לי כי אתה שב וחורג מסמכותך כלפי המשטרה. סמוך לאחר מכן הודעת למפכ"ל כי אתה מזמנו לשימוע".
היא ציינה כי "סמיכות הזמנים מעוררת חשש כבד כי במסווה של טענות עקרוניות כביכול נגד המפכ"ל אתה מבקש למעשה 'להענישו' על כך שביקש למנוע ממך להתערב באופן פסול בעבודת המשטרה, וכל זאת שעה שאתה פועל לכאורה בניגוד להחלט המפורשת של בג"ץ. כן מתעורר חשש כבד שאתה מבקש להעביר מסר לכל שרשרת הפיקוד במשטרה, למען יראו וייראו".
בהרב-מיארה בכנס לשכת עורכי הדין, אתמול
(צילום: לשכת עורכי הדין )

היועמ"שית כתבה כי "זימון מפכ"ל לשימוע היא החלטה מינהלית כבדת משקל. בהתאם, נדרשת הנחת תשתית עובדתית מספקת המצדיקה את הצעד החריג. זאת, ביתר שאת שעה שכהונת המפכ״ל, שאתה יזמת את הארכתה אך לפני חודשים ספורים, צפויה להסתיים בתוך פחות מחודשיים, ושעה שמדינת ישראל נמצאת במלחמה. מכתבך אינו מציג תשתית כאמור. זהו פגם משמעותי בפני עצמו והוא מעצים את החשש לפיו שיקולים זרים הנחו אותך בפעולתך. על כן, כאמור, יש מניעה משפטית לקיום השימוע".
בנאום בכנס אילת אתמול אמרה בהרב-מיארה, בין השאר: "חובתו של הדרג הפוליטי להימנע באופן מוחלט וגורף מלהתערב באופן פסול בפעילות המשטרה, או לפגוע בשיקול הדעת המקצועי שלה. השר הממונה על המשטרה מטעם הממשלה איננו מפכ”ל על. גבולות סמכותו צריכים להיות תחומים וגדורים. בפרט, נאסר עליו להתערב בפעילות אופרטיבית של המשטרה ובהחלטות קונקרטיות".
לדברי בן גביר, השימוע יתקיים ביום רביעי הקרוב לפני המלצה שלו לממשלה להקדים את סיום כהונת המפכ"ל, שאמורה להסתיים ב-17 ביולי - בעוד פחות מחודשיים. הודעת בן גביר הגיעה אחרי ששבתאי פנה שלשום ליועמ"שית, ועדכן על כך שהשר פנה ישירות למפקד מג"ב בריק יצחק בעניין האלימות המשטרתית במירון - בניגוד להחלטות בג"ץ.
נציין כי לפני שנה, לאחר שהשר דרש את הדחתו של מפקד מחוז תל אביב עמי אשד, שלטענתו לא היה תקיף מספיק המוחים שהפגינו נגד המהפכה המשפטית, קבעה היועמ"שית כי "ההחלטה על העברת הניצב מתפקידו סטתה מההליך המקובל". בתגובתה לבג"ץ היא הבהירה כי על השר לביטחון לאומי "להימנע ממתן הוראות אופרטיביות למשטרה, במישרין או בעקיפין".
שבתאי לצד בן גביר, בתחילת החודש
(צילום: גיל יוחנן)

"בן גביר ביקש מהמפכ"ל - אישרתי לך 10 קצינים, תן לי שניים משלי"

ניצב בכיר הגדיר אמש את החלטתו של בן גביר כ"צעד מטורף שפוגע קשות במשטרת ישראל". את ההודעה על זימונו לשימוע קיבל אמש המפכ"ל שבתאי באילת, בעודו מכין את הנאום ה"לוחמני" שתיכנן לשאת היום בכנס לשכת עורכי הדין בעיר. מקורביו של שבתאי הגיבו בחריפות להודעתו של בן גביר, שלדבריהם כלל לא הועברה קודם לכן למפכ"ל.
"המכתב נשלח לתא הכתבים - עדות מהדהדת להתנהלות פסולה ובריונית של שר שלא מקבל על עצמו את החוק וממשיך בדרכו הפסולה בניסיון להטיל מורא על שומרי הסף באשר הם", אמרו מקורבים למפכ"ל. "בחודשים האחרונים המפכ"ל עומד כחומה בצורה אל מול השר בניסיונות חוזרים ונשנים לחלחל את תפיסת עולמו לארגון. באשר לטענות המופרכות אשר להן אין כל בסיס, ראוי ונכון שלא היו נאמרות כלל, לבטח כשהדברים מגיעים משר אשר באופן אלים מנסה בכל דרך להשתלט על המשטרה ולהפוך אותה למיליציה פרטית. המפכ"ל לא יירתע מכל ניסיון לפגוע בו באופן אישי, ומשטרת ישראל וטובתה הם העומדים בראש מעייניו".
על טענת בן גביר, שלפיה המפכ"ל לא מתפקד, אמרו מקורבי שבתאי: "המפכ"ל עבר ניתוח מסוכן לפני כחודשיים וחזר לעבודתו בניגוד לעצת רופאיו. בישיבת סגל הפיקוד הבכיר הוא אף אמר: 'בגלל השר כמעט השארתי כליה בבית החולים'".
"אפשר לראות את הלו"ז של המפכ"ל", הוסיפו מקורביו. "הוא לא מפסיד אף ישיבה, מהבוקר עד הלילה. אולי השר יחשוף את הלו"ז שלו, ונראה במה הוא מתעסק, חוץ מאשר בטקסים ובחלוקת נשק לכיתות כוננות, שמעסיקים בכל פעם קצינים בכירים לצורכי צילום ויחסי ציבור".
בסביבת המפכ"ל טענו אמש שבן גביר מעוניין לשבץ בסגל הפיקוד הבכיר קצינים מטעמו, עד כדי כך שאמר מספר פעמים במפורש למפכ"ל: "אישרתי לך עשרה קצינים, תן לי שניים משלי". הוא אף התנה את חתימתו על אישור המינויים שעליהם הוחלט בדיוני שיבוצים, בכך שהמפכ”ל יקבל את הבחירות של השר. מדובר בקצינים בדרגות סגן-ניצב, ניצב-משנה ואפילו תת-ניצב. המקורבים למפכ"ל הוסיפו: "השר מתעקש לראיין אפילו קציני משטרה בדרגת רב-פקד. זה דבר שלא קרה מעולם".