(צילום: גו-לייב)

ראש המוסד דוד ברנע השתתף הבוקר (שני) בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן. ברנע, שדיבר זמן קצר אחרי שאיראן חשפה מל"ט מתאבד חדש ש"תוכנן לפגוע בתל אביב וחיפה", חשף כי המוסד סיכל עשרות פיגועים איראניים בחו"ל - והזהיר את העולם מחזרה להסכם הגרעין. ynet העביר את דבריו בשידור חי.
ברנע מנה חלק מפיגועי הטרור שסיכל המוסד, וציין בין היתר את הניסיון לפגוע באנשי עסקים ישראלים בקפריסין, ובתיירים ישראלים ודיפלומטים בטורקיה. "בקפריסין נתפסו המחבלים עם כלי נשק. בטורקיה, בסיוע הטורקים, סיכלנו את אירועי הטרור רגע לפני הלחיצה על ההדק והצלנו חיי אדם".
"טרור הוא אבן יסוד בתפיסת העולם של משטר האייתוללות, מרגע עלייתו", אמר ברנע. "זה משטר שדוגל באלימות כאמצעי לגיטימי. מדובר בטרור מדינתי, באישור המשטר ומימונו".
5 צפייה בגלריה
דוד ברנע
דוד ברנע
"נניח שרק חלק מהמיליארדים ילכו לטרור - האתגר שלנו יהיה אדיר". ברנע
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
החשודים האיראנים
החשודים האיראנים
"הטורקים עזרו לעצור אותם". המפגעים האיראנים בטורקיה
ברנע מנה את זרועות הטרור של איראן, ואמר כי "המנהיג עלי חמינאי, שמורה על הרחבת תוכנית הגרעין האיראנית, מערער את יציבות האזור ומפיץ טרור ברחבי העולם. איראן היא רפובליקה שמנצלת טרור לצרכיה. הטרור לא משמש להגנה על אזרחיה - אלא כדי לקנות למשטר כוח ושליטה". ברנע אף הוסיף כי המשטר האיראני מעניק מחסה למנהיגי אל קאעידה ומשתמש בהם לצרכי טרור. בעבר חוסל מספר 2 באל-קאעידה במדינה.
לאחר מכן התייחס ברנע לביקורו המדיני בארה"ב, ואמר כי "הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן, שנידון בימים אלה בזמן שהיא מרחיבה את פעולות הטרור, לא מהווה גורם מרסן. בעזות מצח וללא מורא נעשים ניסיונות טרור על אדמת ארה"ב. ההפרדה המלאכותית שמשרתת את האיראנים תמשיך להתקיים כל עוד העולם מאפשר להם לעשות זאת - אם לא באים איתם חשבון על אירועי הטרור, הם ימשיכו בטרור העולמי. ההפעלה בשלט רחוק של הפיגועים הללו היא לא רק העדפה אופרטיבית, אלא דרישה של מנהיג איראן שמספקת לאיראן מרחב הכחשה. המשטר פטור מאשמה והוא משחק בעולם לפי הכללים האיראניים. מרחב ההכחשה מאפשר לו לעסוק בטרור ללא רסן. ניתן לשער כיצד יפעל הטרור כאשר איראן לא תהיה תחת לחץ מדיני, כשההסכם יהיה חתום.
"חתימה על הסכם הגרעין פירושה שמשטר הטרור יקבל מיד כ-6 מיליארד דולר, בנוסף ל-90 מיליארד דולר בשנה הראשונה ועוד עשרות רבות של מיליארדים. נניח שרק חלק קטן מהתוספות ילכו לטרור - אז כבר האתגר שלנו ושל כל העולם למנוע טרור יהיה אדיר. זו אחת החולשות המובהקות של ההסכם. כפי שהזהרתי את ארה"ב, ההסכם דווקא יקרב את איראן למימוש תוכנית הגרעין - הוא מיטיב לטווח הקצר, אבל רע לטווח הארוך".
5 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
לא יקבל "מרחב חסינות". עלי חמינאי
(צילום: EPA)
ברנע הבהיר כי "ההסכם כפי שמנוסח היום מבוסס על שקרים איראניים", והוסיף כי "טהרן שאפה לפתח נשק גרעיני שמסכן את קיומנו, וההסכם יאפשר להם להשיג זאת בקלות רבה יותר, תחת לגיטימציה בינלאומית. איראן חייבת להפסיק את ההונאה רבת השנים והעולם חייב לדרוש את האמת".
"אנחנו לא מפנים עינינו מהאמת המוכחת", הוסיף, ואמר כי ישראל לא נופלת לשקרים האיראניים. "גם אם ייחתם הסכם הוא לא יקנה לאיראנים חסינות מפעילויות המוסד. אני מבהיר למשטר האיראני - לא יהיה מרחב הכחשה. המוסד ושותפיו יחשפו וימשיכו לחשוף את מי שעומד מאחורי הפיגועים, ולמשטר האיראני לא יהיה מרחב חסינות - מאחרון המופעלים ועד ראשון מקבלי ההחלטות. לא נרדוף אחרי הפרוקסי של איראן - נרדוף אחרי מי ששילחו אותם, בטהרן".
ראש אמ"ן לשעבר, האלוף במיל' יעקב עמידרור, אמר ב-ynet radio לאודי סגל ודוריה למפל כי "מהיכרות עם ברנע, הוא שקל את דבריו היטב לפני שדיבר, כולל מה יעבור לאוזניים איראניות. כנראה שזה המסר שהוא רצה להעביר. טהרן מנסה לעשות כל מה שהיא יכולה רחוק מהבית, ואם אפשר לא על-ידי איראנים, כדי שבסופו של דבר מי שייפגע לא יהיה איראני. הם מוכנים להילחם עד הלבנוני האחרון ועד איש המיליציות האחרון, ובלבד שהוא לא יהיה איראני. לכן האזהרה של ברנע אומרת – אתם יכולים לחשוב שאלה כללי המשחק, אבל אנחנו נשנה אותם. אני חושב שזו הערה חשובה. אם היה צריך לומר אותה בפומבי, או פשוט לעשות את זה והאיראנים היו מבינים לבד, זו כבר שאלה אחרת".
כמעט במקביל לנאום של ברנע, הודיעה איראן כי השלימה את פיתוחו של המל"ט המתאבד ARASH-2, שעל פי סוכנות הידיעות האיראנית "מהר" "תוכנן במטרה לפגוע בערים הישראליות תל אביב וחיפה". בכיר בצבא האיראני אמר כי "המל"ט הזה ממש כמו ציפור מופלאה. כמו שהמפקד הראשי של הצבא אמר, הוא נבנה במיוחד להשמדת המדינה הציונית שהורגת ילדים". בשבוע שעבר הטילה ארה"ב סנקציות על חברות וגופים שאחראים להעברת כטב"מים איראניים לרוסיה, ומסרה כי חלק מהכטב"מים האיראניים הם למעשה "הנדוס לאחור" של דגמים מתוצרת ארצות הברית וישראל.
לפיד ממריא לברלין
(צילום: רועי אברהם/ לע"מ)

5 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש סבא"א רפאל גרוסי מלחמה מול רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש סבא"א רפאל גרוסי מלחמה מול רוסיה
מועצת הנגידים מתכנסת ביום שני. ראש סבא"א רפאל גרוסי
(צילום: AFP )
בסוף השבוע שעבר סיים ברנע סבב פגישות ביטחוניות-מדיניות בארה"ב, בעוד ישראל ממשיכה בניסיונותיה למנוע הסכם גרעין חדש בין המערב לאיראן. "ישראל לא תוכל לעמוד מנגד בעוד איראן ממשיכה לרמות את העולם", הבהיר ראש המוסד לעמיתיו האמריקנים. בבליץ השיחות בוושיגנטון הציג ראש המוסד חומרי מודיעין רגישים בנוגע להפרות של איראן.
על רקע דבריו של ברנע והביקורים התכופים של בכירים ישראלים בארה"ב, שר החוץ האיראני נאסר כנעני קרא זמן קצר לפני הנאום לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שלא להיכנע "ללחץ" שמפעילה ישראל נגד הפעילות הגרעינית של טהרן. מועצת הנגידים של סבא"א מתכנסת ביום שני, שלושה חודשים לאחר שאימצה החלטה שקוראת לאיראן לתת תשובות מהימנות לחקירות הסוכנות על עקבות אורניום שאותרו בשלושה אתרים באיראן.
אתמול, בתדרוך לכתבים מדיניים לפני יציאתו של ראש הממשלה יאיר לפיד לביקור מדיני בגרמניה, אמר גורם מדיני בכיר כי "בנקודת הזמן הזאת מסתמן שההסכם עם איראן לא ייחתם לכל הפחות עד אחרי בחירות האמצע בארצות הברית ב-8 בנובמבר".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום בבית הלבן 24 באוגוסט
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום בבית הלבן 24 באוגוסט
"המדיניות הישראלית עובדת". ביידן
(צילום: AP)
"אנחנו בסיבוב נוסף שבו ישראל הצליחה להשפיע על האמריקנים להימנע מוויתורים נוספים לאיראן, וזה מאוד חשוב", הוסיף הבכיר המדיני. "סיבוב אחרי סיבוב אנו בדיאלוג מאוד נחוש ועקבי, שבאופן מאוד משמעותי כל הגורמים הבכירים בישראל מדברים בקול אחד ואת רוב השיח עושים בתוך חדרים סגורים בשיתוף פעולה עם הממשל. אנו בתחושה שהמדיניות הישראלית עובדת".
בין היתר נפגש ברנע בשבוע שעבר עם ראש ה-CIA, ראש ה-FBI, היועץ לביטחון לאומי, מזכיר ההגנה, ראש המטות המשולבים האמריקני וגורמי ממשל בכירים נוספים במחלקת המדינה. ראש המוסד, כך נמסר ממשרד ראש הממשלה, שמע מעמיתיו כי ארה"ב תמשיך להיות מחויבת לביטחונה של מדינת ישראל. במהלך הפגישות הדגישו האמריקנים כי לא יאפשרו לאיראן להשיג נשק גרעיני, וכי ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה מלא עם מדינת ישראל גם בסוגיות אזוריות במזרח התיכון הנוגעות לביטחון מדינת ישראל.
ברנע הציג בפני מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן מידע מודיעיני עדכני על ההפרות המתמשכות של איראן תחת הסכם הגרעין והאמנה נגד הפצת נשק גרעיני (NPT) שאיראן חתומה עליה. ברנע סיים שורה ארוכה של פגישות כאמור בהן הציג את העמדה שלו שהסכם הגרעין עם איראן הוא 'קטסטרופה'. הוא גם נימק מדוע לדעתו לא נכון לחזור אליו, מבלי שהוכנסו בו שינויים או התאמות של ממש.