הכטב"ם שהתפוצץ בתל אביב הלילה (בין חמישי לשישי) גמע כברת דרך של כ-2,000 קילומטרים, בנתיבים שחלקם היו חדשים ביחס למקרים קודמים - כדי להקשות על מערכות הגילוי של צה"ל ולבלבל אותן. ראש הקרב של הכטב"ם הגדול היה קטן יחסית, עם קילוגרמים אחדים של חומר נפץ, כדי לאפשר את הטיסה הארוכה בהצלחה ולכן היקף הפגיעה היה מוגבל.
מתרומם מעל קו המים - ומתפוצץ על בניין

בצה"ל ממשיכים לתחקר את נתיב הטיסה המלא, אך לפי הערכות ראשוניות - הכטב"ם עבר גם דרך סיני, וחצה את הים התיכון מול חופה הדרומי של ישראל, הנמיך טוס - ועם ההגעה לחופי תל אביב הנמיך עוד יותר לגובה של עשרות מטרים אחדים מעל לקו המים, כדי לא להתגלות. רק לאחר מכן, הוא התרומם לגובה הבניינים הסמוכים לטיילת - והתפוצץ.
נתוני צה"ל העדכניים מעלים כי יותר מ-200 כטב"מים וטילי שיוט שוגרו מתימן לעבר ישראל מאז תחילת המלחמה. לפי צה"ל, עד כה זוהתה פגיעה אחת של טיול שיוט ופגיעה אחת של כטב"ם. רוב המטרות יורטו על ידי הכוחות האמריקניים השותפים בפיקוד סנטקום, ועל ידי חיל האוויר. יחד עם השיגורים מעיראק ומאיראן - שנחשבות למדינות ה"מעגל השלישי" - מסתכם המספר בכ-1,000 שיגורים.
3 צפייה בגלריה
יבגני פרדר
יבגני פרדר
יבגני פרדר נהרג מפגיעת הכטב"ם
הכטב"ם התפוצץ בלב תל אביב, ברחוב בן יהודה פינת שלום עליכם, סמוך לשגרירות ארצות הברית בעיר. יבגני פרדר (50) נהרג בפגיעה, ותשעה בני אדם נוספים נפצעו באורח קל, חלקם מפגיעות רסיסים והדף וחלקם לקו בחרדה.
על פי הערכות צה"ל, הכטב"ם שפגע בת"א הוא סימאד 3 - כטב"ם מתאבד, שלפי כלי תקשורת בעולם הערבי יכול לטוס למרחק של בין 1,500 עד 1,700 ק"מ. לפי דיווחים בעולם הערבי, החות'ים השתמשו בו כבר ב-2018, והוא הוצג רשמית ב-2019. בעבר הודיעו החות'ים שתקפו באמצעותו את נמל התעופה אבהא בדרום סעודיה, ונעשה בו שימוש גם במתקפה על אבו דאבי ב-2022.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר בהצהרתו כי הכטב"ם, מסוג סימאד 3, "חדר מכיוון הים, ממערב, ושוגר להערכתנו מתימן. מדובר בכלי טיס איראני ששודרג. איראן תומכת, מממנת ומחמשת את שלוחותיה באזור. איום הכטב"מים הוא איום שאיתו אנחנו מתמודדים מתחילת המלחמה, עד היום שוגרו רק מתימן עשרות כטב"מים. רובם יורטו על ידי כוח אמריקני והשאר יורט על ידי מטוסים או מערכות הגנה של חיל האוויר". הוא אמר כי הרמטכ"ל ערך הערכת מצב, ואין שינוי בהנחיות פיקוד העורף.
בזמן סמוך לתקרית, אמר דובר צה"ל, "הפלנו כטב"ם נוסף שניסה לחדור מכיוון מזרח, הפלנו אותו מחוץ לגבולות. אנחנו בודקים את הקשר בין האירועים". הערב, שעות ארוכות לאחר התקרית, טענה "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק", קבוצת מיליציות שיעיות פרו-איראניות, כי שיגרה טיל שיוט לכיוון חיפה.

"הגעתי לסטודיו - והכול היה מנופץ"

הכטב"ם שהתפוצץ בלב תל אביב גרם לנזק רב באזור הפגיעה, ומיד לאחר התקרית דיווחו תושבים שמתגוררים באזור על כך שחלונות התנפצו בבתיהם וחפצים נשברו. שעות ספורות לאחר מכן התגלו נזקים נוספים, כשאנשים הגיעו למקומות עבודה באזור.
תיעוד הנזק בסטודיו בת"א בעקבות פגיעת הכטב"ם
(צילום: מאיה קציר)

3 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה של הכטב"מ האירני ששוגר מתימן בסטודיו במרכז תל אביב
פגיעה ישירה של הכטב"מ האירני ששוגר מתימן בסטודיו במרכז תל אביב
הנזק בסטודיו. "חשבתי שזה יסתכם בחסימות"
(צילום: מאיה קציר )

3 צפייה בגלריה
פגיעה ישירה של הכטב"מ האירני ששוגר מתימן בסטודיו במרכז תל אביב
פגיעה ישירה של הכטב"מ האירני ששוגר מתימן בסטודיו במרכז תל אביב
(צילום: מאיה קציר )
כך למשל, מאיה קציר, בעלים של סטודיו Mayu שממוקם ברחוב בן יהודה, סיפרה ל-ynet כי הסטודיו שלה ספג פגיעה. "אנחנו גרים בכיכר רבין, ולא שמעתי את הפיצוץ בלילה", אמרה. "בבוקר ראיתי את ההודעות, נכנסתי ל-ynet וראיתי שהסביבה בתיעודים מוכרת, אבל חשבתי שנוצר נזק רק ברחוב ושזה לא יהיה משמעותי מידי. חשבתי שזה יסתכם בחסימות כבישים שיעכבו בנות בדרך לאימון.
"אבל הבוקר הגעתי לסטודיו וכל החלונות, הזכוכיות ומסגרות האלומיניום - היו מנופצות על הרצפה. מזל שהמראות החזיקו מעמד, יש הרבה מהן", סיפרה קציר. היא הוסיפה: "כרגע אני בין הכיסאות, כי אני משכירה את המקום בחוזה שכירות מול בעל הבית. מאחר וזה הרכוש של בעל הנכס שנפגע - הוא זה שיקבל את הפיצויים. אני אנסה למצוא פתרון זמני עד שהכול יתוקן, אולי אאמן במקום אלטרנטיבי. יש לי 200 מתאמנות בעלות מנוי שאני צריכה לתת להן מענה. תהיה לי פגיעה כלכלית, ללא ספק. כרגע אין חלונות וכל הפרקט, שיצטרך החלפה, מלא זכוכיות. צפוי לי חודש לא פשוט, אבל אני שומרת על אופטימיות".