2 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
יצחק גולדקנופף ואריה דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)
חרדים יקרים, אנחנו לא שונאים אתכם ונמאס לנו, פשוט נמאס, לשמוע בעקבות כל ביקורת – "אנטישמיות". לא, אנחנו לא אנטישמים. אנחנו פשוט מסתכלים על הנתונים המצטברים והולכים. זה התחיל בהסכם של דוד בן גוריון עם החזון איש על 400 אברכים-עילויים שיקבלו פטור משירות צבאי. מנחם בגין, האיש שהשמאל משום מה עורג אליו, ניפץ מיוזמתו שלו את ההסדר ומאז המספרים צומחים. זה בסדר ש-100 בני אדם ירימו על גבם שניים, ויש סיבות טובות: אנחנו בעד עולמה של תורה, אנחנו בעד המשך מסורת הישיבות, אנחנו גם מוכנים לממן. אבל כאשר השניים צומחים לעשרה, שאר ה-90 רוטנים, וכאשר הם צומחים ל-20 – ה-80 כבר לא מוכנים. ואל נא תטעו. זה לא חשוב באיזו ממשלה מדובר. אם ממשלת שמאל תעולל לנו שינוי כזה – התגובה לא תהיה שונה.
כדאי לשים לב לנתונים כדי להבין לאן אנחנו צועדים. תלמידי החינוך החרדי הם כמעט 40 אחוז מקרב הלומדים בחינוך היהודי בישראל. מדובר בעלייה קבועה. כל שנה עוד קצת. רובם או כולם, אם המצב הנוכחי יישאר ללא שינוי, לא ישרתו בצה"ל. רבים מהם, בהתאם לנהרות התקציבים שפורסמו בתחילת השבוע – לא ילמדו לימודי ליבה. אפשר להניח שאחוז העילויים מתוכם הוא כמו בכל קהילה אחרת. לפי נתוני משרד החינוך, כ-1.2 אחוז מהתלמידים נחשבים למחוננים. נניח שאצלכם יש מספר כפול ואפילו יותר. שלושה אחוז. ובכן, אנחנו עדיין עם 97 אחוז של בוגרי החינוך החרדי שאין שום סיבה בעולם שלא יתגייסו או יעשו שירות לאומי. אין שום סיבה שהחינוך החרדי, למעשה, יזכה לפטור מלימודי ליבה.
המצטרפים לפטור הזה ירבו ויתרבו בעקבות ההסכמים הקואליציוניים. אנחנו יודעים בדיוק מה התוצאה: העסקנים שלכם דנים מאות אלפים לחיי עוני ובערות. משתמטים לנצח – גם מתרומה לחברה וגם משוק העבודה. וכדי להחמיר את הבעיה מחליטה הקואליציה להוסיף לכם עוד מיליארדים. על חשבון מי? על חשבון אלה שכן עובדים וכן משלמים מיסים.
נכון, יש אצלכם אחוז גבוה של תעסוקת נשים וקרוב ל-50 אחוז של תעסוקת גברים, אבל זו קצת אשליה, משום שרוב אלה שעובדים מועסקים בתוך הקהילה. אפשר להוסיף לכל ישיבה עוד כמה עשרות מלמדים ולתת תעודות הסמכה לרבנות לעוד עשרות אלפי אברכים וגם משכורות לפי הדירוג האקדמי, שהרי תואר רב, לשיטתכם, הוא תואר אקדמי, ואז גם לטעון שיש תעסוקה של קרוב למאה אחוז. נפלא. אבל אין לנו צורך בעוד הונאה.
כדאי להודות שצה"ל לא יגייס המוני חרדים, ואין כוח בעולם שיוכל לכפות שירות צבאי על עשרות אלפי חרדים מדי שנה. זה לא יקרה. מה כן צריך לקרות? אנחנו זקוקים לאמנה חברתית חדשה שתכלול את כל אזרחי ישראל, יהודים ולא יהודים. לפי האמנה הזאת המשרתים יזכו לתגמול מהמדינה, בשווי השירות. משהו כמו שכר ממוצע במשק, לפי אורך השירות ולפי קושי השירות. כן, קרביים צריכים לקבל יותר, ואלה שלא משרתים - לא יקבלו.
2 צפייה בגלריה
החזון איש חזון אי"ש אברהם ישעיהו קרליץ
החזון איש חזון אי"ש אברהם ישעיהו קרליץ
החזון איש, אברהם ישעיהו קרליץ. ה-400 הפכו לרבבות
בנוסף, אלה שכופים על עצמם פטור מלימודי ליבה לא אמורים לקבל שקל אחד מהמדינה. ייתכן שבארה"ב ובצרפת אפשר לכפות לימודי ליבה, ואכן כופים שם. אבל אנחנו בישראל. זה לא יקרה. אולם דבר אחד חייב לקרות במסגרת האמנה החברתית: מי שפוטר את עצמו מלימודי ליבה לא יקבל אגורה אחת מהמדינה. יש משהו מטורף בעידוד ההשתמטות גם משירות צבאי או לאומי - וגם משוק העבודה. אפשר לקיים מצב כזה עם חצי אחוז. לא כאשר החרדים הם 26 אחוז מתלמידי כיתות א' בכלל האוכלוסייה ו-40 אחוז מתלמידי הציבור היהודי. אלא אם כן הקואליציה הנוכחית החליטה על התאבדות לאומית.
בן-דרור ימיניבן-דרור ימיניצילום: אביגיל עוזי
אין בדברים הללו שמץ של שנאה או עוינות לחרדים או לערבים, להפך: ישראל זקוקה להם כשותפים וכאזרחים שווים. אבל אצלנו החרדים יקבלו תוספת עידוד לעוני ולמצוקה ואחר כך הם יתבכיינו שהם "ישראל השנייה". כדאי להזכיר שרוב אלה שנחשבו פעם ל"ישראל השנייה" כבר לא היו שם, עד שבאה ש"ס וצירפה עוד עשרות אלפים למעגל האברכים. העסקנים חיים מצוין. אבל את צאן מרעיתם הם דוחפים לחיי עוני ודלות.
יש בתוכנו פוליטיקאים שלא רק דיברו על הסכנה אלא גם עשו. הראשון היה סילבן שלום, כשר אוצר, שביטל למעשה את "חוק הלפרט", אשר העלה באופן דרמטי את הקצבאות לילדים. מיד אחריו זה היה בנימין נתניהו, שאמר: "הסיבה לכניסה למעגל העוני המתמשך היא מדיניות הקצבאות המפליגות שהוציאה דורות שלמים ממעגל העבודה". הוא גם קיצץ ללא רחמים. הנתונים השתפרו והם שוב מידרדרים. כך שהגיע זמן שינוי. לא כדי לפגוע בחרדים, להפך. כדי להפוך אותם לאזרחים שווים.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il