בבריטניה נחשפה הבוקר (יום ב') תמונתו של המחבל עלי חרבי עלי, אזרח בריטי בן 25 ממוצא סומלי, שרצח בסוף השבוע בדקירות את חבר הפרלמנט השמרן דייוויד איימס. המשטרה עדיין אינה יודעת לומר מדוע בחר עלי לרצוח דווקא את איימס, אבל יש חשד כבד כי הרקע למעשה הוא הקצנה איסלאמיסטית שעבר המחבל, וחבריו של איימס מעלים את האפשרות שעובדת היותו נוצרי אדוק הפכה אותו למטרה עבור הרוצח.
5 צפייה בגלריה
בריטניה רצח חבר פרלמנט דייוויד איימס מימין ה מחבל עלי חרבי עלי
בריטניה רצח חבר פרלמנט דייוויד איימס מימין ה מחבל עלי חרבי עלי
מימין: המחבל עלי חרבי עלי. משמאל: חבר הפרלמנט המנוח איימס
5 צפייה בגלריה
זירת הרצח באסקס
זירת הרצח באסקס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מניח פרחים בזירת הרצח
(צילום: AFP)
העיתון הבריטי "דיילי מייל" דיווח הבוקר כי החוקרים חושדים כעת שלמחבל לא הייתה שום סיבה ספציפית שגרמה לו לתקוף את דווקא את איימס, וכי כל שביקש עלי היה לרצוח פוליטיקאי שבנה לעצמו שם מוכר ברמה הארצית, ומכיוון שהצליח להירשם לפגישה פנים אל פנים עם איימס – הוא בחר בו. לפי ה"דיילי טלגרף", ייתכן שעלי שקל לרצוח חברי פרלמנט אחרים, לא רק מהמפלגה השמרנית אלא גם ממפלגת הלייבור. לפי שעה החוקרים לא מצאו קשר ברור בין המחבל עלי לבין ארגון טרור כלשהו, ונראה כי הייתה זו פעולה עצמאית שיזם בעצמו.
ככל שנוקפות השעות מתבררים עוד פרטים על עברו של עלי. בבריטניה מדווחים כי הוא גדל בבית קטן בקרוידון עם אמו, שתי אחיותיו ואחיו, וככל הנראה הוא עבר הקצנה דתית אחרי שצפה ביוטיוב בסרטונים של המטיף המוסלמי הקיצוני אנג'ם צ'ודארי. אותו צ'ודארי, שישב בעבר בכלא בגין דברי השנאה שלו, צוטט רק אתמול בתקשורת הבריטית כמי שאומר כי ייתכן שאיימס נרצח בשל תמיכתו בישראל. "השמועות היו שהוא פרו-ישראלי", אמר צ'ודארי. "הרבה אנשים מאמינים שמדובר במדינת טרור. מי ירצה להיות ידיד של ישראל אחרי שרואים את הטבח שלה נגד מוסלמים בגדה המערבית וברצועת עזה?". איש הדת האיסלאמי הוסיף: "ודאי שזה לא נותן למישהו את ההצדקה לרצוח מישהו אחר". איימס, נזכיר, אכן נחשב לידיד ישראל, והיה חבר בכיר בארגון "ידידי ישראל במפלגה השמרנית".
5 צפייה בגלריה
בריטניה מטיף מוסלמי קיצוני אנג'ם צ'ודארי אנג'ם צ'ודרי
בריטניה מטיף מוסלמי קיצוני אנג'ם צ'ודארי אנג'ם צ'ודרי
המטיף צ'ודארי. "מי ירצה להיות ידיד של ישראל, מדינת טרור?"
צ'ודארי – שעמד בעבר בראש הארגון האיסאלמיסטי אל-מוהג'ירון, שהוצא מחוץ לחוק – נכלא ב-2016 אחרי שקרא בנאומיו לתמוך בדאעש ונידון לשש שנות מאסר וחצי. הוא ריצה פחות מארבע שנים, ושוחרר ב-2019. ההערכות הן שצ'ודארי היה אחראי להקצנתם של עשרות מחבלים בבריטניה.
התקשורת הבריטית מדווחת כי לפני שנים אחדות המליצו הרשויות לשלב את עלי חרבי עלי, המחבל לעתיד, בתוכנית Prevent, שמטרתה למנוע הקצנה והידרדרות של אנשים לטרור, אולם התנהגותו לא נחשבה אז קיצונית דייה כדי להזהיר מפניו את סוכנות הביון MI5, והיא לא קיבלה דיווח עליו. ב"דיילי מייל" מדווחים כי ההקצנה שהסתמן כי הוא עובר התחוללה אז במקביל להידרדרות במערכת היחסים שלו עם שני הוריו. ההורים, ילידי סומליה, התגרשו בילדותו, והאב שב למולדתו. משטרת בריטניה פשטה בימים האחרונים על ביתו הנוכחי של עלי בצפון לונדון וחקרה את בני משפחתו.
5 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
אנשי זיהוי פלילי בזירת הפיגוע. ההורים התגרשו, האב חזר לסומליה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
הורדת הדגל לחצי התורן ברחוב דאונינג
הורדת הדגל לחצי התורן ברחוב דאונינג
דגל בריטניה מורד לחצי התורן במעון ראש הממשלה ג'ונסון
(צילום: רויטרס)
שכן של משפחת עלי, המכיר את המשפחה זה כ-20 שנה, העיד כי המחבל קיווה להפוך לרופא בבריטניה: "הוא סיפר לי שהוא עובר מבחנים, ונראה לי אז שהוא נעשה מערבי בהתנהלותו". אלא שכשסיים את הלימודים בבית הספר, כך מדווח "דיילי מייל", החל המחבל לגלות עניין באיסלאם הרדיקלי. בין השאר נטען כי הקצין במיוחד במהלך סגרי הקורונה בבריטניה. גורמי מודיעין בממלכה הזהירו בימים האחרונים כי בריטניה עלולה לספוג גל של פיגועי טרור מצד "זאבים בודדים" שנעשו קיצוניים יותר כשנאלצו להסתגר בביתם במהלך הסגרים. שר המשפטים של בריטניה, דומיניק ראב, המכהן גם כסגן ראש הממשלה, אמר הבוקר כי אנשים המועדים להקצנה העבירו בימי הסגרים זמן רב יותר ברשת, והזהיר כי מסרי השנאה המתפרסמים בה נגד פוליטיקאים "יצאו משליטה".