שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב התייחס אמש (ראשון) למוצאו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, ואמר שיהדותו של זלנסקי אינה שוללת את העובדה שבאוקראינה קיימים גורמים "נאצים".
בהצהרה חריגה במיוחד, שצוטטה בסוכנות הידיעות רויטרס, אמר שר החוץ הרוסי שהוא מאמין שכמו לזלנסקי, גם לאדולף היטלר "היה דם יהודי". לברוב צוטט בתקשורת האיטלקית באומרו: "זלנסקי? האנטישמיים הכי גדולים הם יהודים, אפילו היטלר היה ממוצא יהודי". יו"ר הנהלת יד ושם, דני דיין, הגיב לאמירתו של לברוב ואמר: "דברים מופרכים, הזויים ומסוכנים הראויים לכל גינוי".
3 צפייה בגלריה
סרגיי לברוב
סרגיי לברוב
זלנסקי ולברוב
(צילום: AP ,EPA)
לפי לברוב, נשיא אוקראינה זלנסקי משנה את עמדתו ללא הפסקה - וכתוצאה מכך האוקראינים מחבלים במשא ומתן להפסקת אש. שר החוץ של ולדימיר פוטין אמר אמש שזלנסקי יכול לקדם את השלום אם הוא יפסיק להעניק פקודות "פליליות" ל"כוחות הנאציים" שלו.
ב-24 בפברואר, כשוולדימיר פוטין הכריז על "מבצע צבאי מיוחד" באוקראינה, הוא הצהיר כי אחד מיעדיו הוא לבצע בה "דה-נאציפיקציה", בטענה שהממשלה בקייב נשלטת בידי גורמים ניאו-נאצים.
3 צפייה בגלריה
פוטין נפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ב קרמלין רוסיה
פוטין נפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ב קרמלין רוסיה
נשיא רוסיה פוטין. הצהיר שהממשלה של זלנסקי נשלטת בידי גורמים ניאו-נאצים
(צילום: AFP)
במהלך המלחמה באוקראינה עלתה לכותרות המיליציה הלאומנית "גדוד אזוב", שלוחמיה מתבצרים כעת במפעל "אזובסטל" במריופול יחד עם אחרוני החיילים האוקראינים בעיר.
לוחמי "גדוד אזוב" הואשמו לאורך השנים בהחזקה בעמדות ניאו-נאציות, אך אנשיו מכחישים זאת: אחד ממפקדיו אף טען בחודש שעבר כי היחידה קיבלה לשורותיה לוחמים יהודים ששירתו בצה"ל, ולוחמים מוסלמים.
3 צפייה בגלריה
לוחמי גדוד אזוב במצעד שערכו ביוני 2019 בעיר מריופול אוקראינה
לוחמי גדוד אזוב במצעד שערכו ביוני 2019 בעיר מריופול אוקראינה
לוחמים ב"גדוד אזוב"
(צילום: AFP)
המומחים שבחנו את פעילות המיליציה הלאומנית סבורים כי יש אמנם צדק בטענות נגד אנשיה, אך מנגד מבהירים כי מאז שהוא הוטמע בכוחות האוקראיניים הממלכתיים הוא עבר שינוי משמעותי – וסולקו ממנו גורמים קיצוניים רבים. "גדוד אזוב" החלה את דרכה כמיליציה צבאית-למחצה בעקבות כיבוש חצי האי קרים על ידי רוסיה ב-2014, והקרבות שפרצו במקביל מול הבדלנים הפרו-רוסים בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה. בהמשך אותה שנה הוטמעה היחידה במשמר הלאומי האוקראיני, והיא פועלת כעת תחת פיקוחו של משרד הפנים בקייב.
פורסם לראשונה: 23:22, 01.05.22