ישראל ממשיכה לשתוק בכל הנוגע לחיסול מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בטהרן, אבל נערכת בצל איומי הנקמה של חמאס ואיראן - והערב (יום ד') מכונס הקבינט המדיני-ביטחוני.
הישיבה מכונסת גם על רקע החשש מתגובת חיזבאללה על החיסול הדרמטי הנוסף אמש בביירות של פואד שוכר - המפקד הצבאי הבכיר ביותר בחיזבאללה שלפי צה"ל אחראי לטבח 12 הילדים והנערים במג'דל שמס.
3 צפייה בגלריה
טהרן איראן האייתוללה עלי חמינאי פגישה עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
טהרן איראן האייתוללה עלי חמינאי פגישה עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
חמינאי והנייה אמש, לפני חיסול מנהיג חמאס
(צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
לצד שלל האיומים שמשמיעים באיראן על הנקמה הצפויה בעקבות החיסול בבירת הרפובליקה האיסלאמית, בטהרן ערך הערב מסיבת עיתונאים בכיר חמאס חליל אל-חיה, והוא הצהיר דווקא כי ארגון הטרור הפלסטיני ואיראן לא מעוניינים במלחמה אזורית. עם זאת, הוא הדגיש כי חיסול הנייה מהווה "פשע" שיש להעניש עליו.
במסיבת העיתונאים נשאל אל-חיה, סגנו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, על אופן חיסולו של הנייה שנותר תעלומה - ואמר כי טיל פגע בחדר שבו שהה בטהרן, וגרם לניפוץ החלונות במבנה ולפגיעה בקירותיו. הוא אמר שאינו יכול לפרט מעבר לכך, וכי חקירת הרשויות האיראניות נמשכת כעת.
אל-חיה ניסה גם למזער את חשיבות ההישג בחיסול הדרמטי בלב טהרן: "הנייה לא היה במקום סודי, אלא במסגרת ביקור רשמי. החיסול לא היה איזו הצלחה מודיעינית של ישראל. היא רצתה מתחילת המלחמה להרוג את הנייה, אבל הוא התחמק ממקום למקום", טען - ואיים: "אנחנו נשבעים להגיב ולהפתיע את ישראל. יש לנו אסטרטגיה ברורה. גם אם יהרגו לנו 10 מנהיגים לא נסטה ממנה".
3 צפייה בגלריה
חליל אל-חיה
חליל אל-חיה
"על הפשע צריך להעניש". חליל אל-חיה
3 צפייה בגלריה
איומים בעקבות חיסול איסמעיל הנייה בכיכר פלסטין שבטהרן, איראן
איומים בעקבות חיסול איסמעיל הנייה בכיכר פלסטין שבטהרן, איראן
הכרזה שנתלתה בכיכר פלסטין בטהרן. "חכו לעונש החריף"
בינתיים נמשכים כאמור להישמע איומים מטהרן, ובכיכר פלסטין בעיר נתלתה כרזה גדולה של הנייה לצד כיתוב בעברית: "חכו לעונש חריף". המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, כבר הבטיח שארצו תנקום עם "עונש חמור" והצהיר כי היא מחויבת להגיב שכן הנייה חוסל בשטחה. הערב משלחת איראן לאו"ם איימה ומסרה כי טהרן "תגיב על חיסול הנייה בפעולות מיוחדות שיגרמו לחרטה". כך לפי רשת "סקיי ניוז" בערבית.
הרמטכ"ל האיראני, מוחמד באקרי, טען מצדו כי "חיסול הנייה הוא טרור שעובר על חוקים בינלאומיים ונובע מחוסר יכולתה של ישראל ומתבוסתה מול חזית ההתנגדות". הוא הביע ביטחון שהחיסול רק יחזק את הציר האיראני: "מותו יאחד את חזית ההתנגדות ויגרום תבוסות כואבות יותר לישראל ותומכיה".
בישראל נערכים כעת לכל תרחיש, ואחר הצהריים מסר הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, כי בירושלים בטוחים בכל המהלכים שתוכננו לדבריו להמשך. "אתמול הייתה לנו הזדמנות להרוג את מוחסן (פואד שוכר)", אמר הרמטכ"ל בביקור שערך בתרגיל של חטיבת כפיר בגבול הצפון. "מוחסן הוא הדמות הצבאית הכי בכירה בחיזבאללה, והוא גם בן אדם קרוב מאוד לנסראללה. הוא בעצם מסדר לו את כל הדברים הצבאיים, או סידר לו בלשון עבר. האיש הזה אחראי לכל מתן ההוראות, ל-12 ילדים שנהרגו בשבת אחר הצהריים במג'דל שמס, ולהרוג שהיה לנו אתמול בגושרים".
הרמטכ"ל: "לא נחזור ל-6 באוקטובר עם חיזבאללה"
(צילום: דובר צה"ל)
ֿ
הלוי הוסיף: "יש לנו ביטחון במהלכים המתוכננים שלנו קדימה, כי הכוונה שלנו בחיזבאללה זה לא לחזור ל-6 באוקטובר. מוחסן לא יהיה, אבל גם אנחנו לא מוכנים שהמצב יחזור לנוכחות על הגבול, ל-200 מטר ממטולה, או משתולה, או מראש הנקרה. צה"ל יודע לפעול ולהגיע גם לחלון מסוים בשכונה בביירות, הוא יודע לתקוף גם בנקודה מסוימת בתת הקרקע, ואנחנו גם יודעים לצאת לתמרון פנימה חזק מאוד, ואתם השבוע מתאמנים על זה, והדבר הזה הוא יכולת מאוד חשובה".
בהמשך הודיע דובר צה"ל כי מפקד עוצבת "הגליל" (אוגדה 91), תת-אלוף שי קלפר, נפגש עם ראשי הרשויות והמועצות המקומיות בגליל העליון והבטיח להם כי הצבא ערוך ל"מגוון תרחישים - בהגנה ובהתקפה". במפגש שנערך הבוקר הציג מפקד האוגדה את עיקרי תמונת המצב ואת מוכנות כוחות האוגדה להמשך. הוא הדגיש את הצורך בשמירה על הנחיות פיקוד העורף וערנות התושבים, לצד אורך רוח וחוסן אזרחי.
"אני אומר זאת בצניעות, אבל אנחנו ערוכים חזק מאוד. אירועי היממה האחרונה היו משמעותיים מאוד. אנחנו מקיימים הערכות מצב, ובמקביל ערוכים למגוון תרחישים - בהגנה ובהתקפה. אנחנו כאן בשביל התושבים ונעשה כל שיידרש", אמר תא"ל קלפר.