תערוכה של פעילי שמאל למען ילדים פלסטינים בוטלה לאחר שהופעל לחץ ציבורי של פעילי ימין. ביום חמישי בשבוע שעבר, פעילי שמאל קיצוני מארגון "הורים נגד מעצרי ילדים" הציגו תערוכת רחוב בשם "מעורבים בעל כורחם" בכיכר צה"ל, סמוך לעיר העתיקה בירושלים. מטרת התערוכה הייתה להביע סולידריות עם הילדים שנהרגו בזמן המלחמה, בדגש על ילדי עזה והרשות הפלסטינית.
תערוכת הרחוב הייתה קדימון לתערוכה שהם היו אמורים להציג במרחב החברתי במלון הנשיא בירושלים בעוד כשבועיים – אך בעקבות לחץ ציבורי ומצד פעילי ימין, התערוכה בוטלה.
עימותים בתערוכת שמאל למען ילדים פלסטינים בכיכר צה"ל, ירושלים
(צילום: רוני גרין שאולוב )

תערוכת הרחוב עוררה התנגדות מצד פעילי ימין שהגיעו למקום, שהחלו להתעמת עם מארגני התערוכה. פעיל ימין אחד אף פעל באלימות, תועד בועט בשלטים וניסה למנוע באופן אלים את קיום האירוע. לאחר זמן מה, המשטרה הגיעה למקום וניסתה להחזיר את הסדר. לבסוף, פיזרה המשטרה את הנוכחים והכריזה על ההתקהלות כבלתי חוקית.
הפעיל המרכזי שהתפרע הוא יוסף דה-ברעסר, שתועד פועל באלימות במקום ושעל צווארו קעקוע האגרוף של תנועת "כך". בעבר הופיע במקום הרביעי ברשימת מייסדי מפלגת "צעירים בוערים" של הדר מוכתר. לאחר שהתפרע, אחד מפעילי השמאל - הלל לוי-פאור - הודיע כי הוא תובע על תקיפה את דה-ברעסר על סך 37,400 אלף שקל לאחר שזה חנק אותו.
המשטרה עצמה החרימה תמונות מהתערוכה שלדבריה היו פרובוקטיביות. בין התמונות שהוחרמו היו תמונה של חיילי צה"ל מובילים עצור כשאגרטל על ראשו ותינוק פלסטיני מת שתקוע בו דגל ישראל. לאחר ההחרמה הארגון שמאחורי התערוכה והאגודה לזכויות האזרח פנו למשטרה בטענה ל"צנזורה לא חוקית".
2 צפייה בגלריה
עימותים בתערוכת שמאל למען ילדים פלסטינים בכיכר צה"ל, ירושלים
עימותים בתערוכת שמאל למען ילדים פלסטינים בכיכר צה"ל, ירושלים
המשטרה פשטה על תערוכת השמאל
(צילום: רוני גרין שאולוב )
שי גליק, מנכ"ל "בצלמו", שלח מכתב למרחב החברתי, לראש העיר ירושלים ולמשטרה, בו ביקש למנוע את התערוכה בטענה שהיא מסיתה לשנאה. במכתב נכתב: "החיילים מוסרים את נפשם לנצח בשם כל אזרחי ישראל, המשפחות השכולות ומשפחות החטופים. אחרי כל זה נדהמתי לראות שאתם מעלים תערוכה הטוענת שחיילי צה"ל הם רוצחים שעושים פשעי מלחמה. בשעת מלחמה אתם מעלים תערוכה של ארגון שרוב מימונו מגיע מישות מדינית זרה בהתאם לחוק העמותות, ארגון קיצוני פוליטי רדיקלי שדואג למחבלים ובני משפחותיהם. אינני מבין כיצד בשעת מלחמה בלב ירושלים אתם מעיזים להעלות תערוכה של הארגון 'הורים נגד מעצרי ילדים' - תערוכה שמסיתה כפי שקבעה משטרת ישראל בעצמה".
ממארגני התערוכה נמסר כי "בעקבות איומים ולחצים של גורמי ימין קיצוני נתבשרנו הערב כי היזם והבעלים של מלון הנשיא בירושלים, בו פועלת עמותת 'המרחב החברתי', החליט לבטל את הצגת התערוכה 'מעורבים בעל כורחם - ילדות וילדים בזמן מלחמה' במקום, כפי שסוכם זמן רב מראש. זו עדות להצלחת הבריונות והשתקת השיח הפלורליסטי-דמוקרטי האמור להתקיים בעיר".
2 צפייה בגלריה
עימותים בתערוכת שמאל למען ילדים פלסטינים בכיכר צה"ל, ירושלים
עימותים בתערוכת שמאל למען ילדים פלסטינים בכיכר צה"ל, ירושלים
פעיל הימין מתפרע והורס את התערוכה
(צילום: רוני גרין שאולוב )
"צר לנו על אווירת הטרור הרווחת כרגע מצד השלטון ושופריו. הם מפחדים ובצדק. הקול האנושי סופו לגבור. טוב תעשה עיריית ירושלים האמורה לשמור על החופש האמנותי וחופש הביטוי בעיר שתאבק באיומים אלו, ועד אז אנחנו מעודדות מכך שנשים ואנשים רבים לצידנו, איתנו ומאחורינו. אנחנו כמובן רק נמשיך ונגביר ונאבק על המסר הפשוט והאנושי שילד הוא ילד".
יקיר שגב, יו"ר המרחב החברתי, מסר: "המרחב החברתי מארח באופן קבוע תערוכות אומנות בנושאים חברתיים. אנחנו משתדלים להימנע מעיסוק בנושאים פוליטיים או כאלו הנמצאים במחלוקת ציבורית עזה, כך נמסר גם למארגנים מראש. משהתברר שהדגש בתערוכה הוא על ילדי עזה - היא בוטלה. תערוכת אומנות על ילדים, יהודים וערבים - כן. בשמחה. תערוכה על ילדי עזה בעת מלחמה עם עזה – לא".