היישובים הדרוזיים בראש רשימת הזכאות לבגרות
(צילום: אביהו שפירא)

6 מתוך 10 היישובים המדורגים הכי גבוה מבחינת אחוז הזכאים לבגרות - הם יישובים דרוזיים. רק מועצת שפיר מקדימה את בוקעאתא שבצפון רמת הגולן בדירוג הכללי. במקום השישי נמצא בית ג'ן, ואחריו פקיעין, כסרא-סמיע, חורפיש ומסעדה שברמת הגולן. נוסף עליהם, בולט התיכון הדרוזי למדעים ומנהיגות דרכא ירכא, עם 100% זכאים לבגרות, מתוכם 100% ב-5 יחידות מתמטיקה ו-5 יחידות אנגלית.
כבר כמה שנים ברצף שיישובים דרוזים מדורגים בראש הרשימה. השנה יצאנו לשניים מבתי הספר כדי לראות מה סוד ההצלחה שלהם, ולפגוש את המורים ואת התלמידים מאחורי המספרים המרשימים.
בבית הספר המקיף עתיד פקיעין לומדים כ-450 תלמידים מכיתה ז' ועד י"ב, מרביתם דרוזים אך גם נוצרים ומוסלמים. בזכות הישגי התלמידים בבחינות הבגרות, היישוב מדורג במקום השביעי הארצי עם 97.1% זכאות לתעודת בגרות. מנהלת בית הספר, ד"ר לילה עבאס, סיפרה: "כבר שש שנים שבית הספר לא יורד מ-90% זכאות לבגרות. שנת הקורונה הייתה קשה ומאתגרת, אבל בזכות צוות שיודע לעבוד בגמישות, אכפתיות ומקצוענות וזמין כל הזמן - הגענו להצלחות האלה.
5 צפייה בגלריה
נדרין דיב מבית ספר מקיף עתיד פקיעין
נדרין דיב מבית ספר מקיף עתיד פקיעין
"בית הספר מעודד את התלמידים". נדרין דיב
(צילום: אביהו שפירא)
5 צפייה בגלריה
מוחסן עאמר מנהל פדגוגי ורכז בגרויות
מוחסן עאמר מנהל פדגוגי ורכז בגרויות
"ניגשים לבגרויות עם תוכנית". מוחסן עאמר
(צילום: אביהו שפירא)
"בבית הספר אנחנו עובדים ביחד ויש תקשורת בין הצוותים ובין המורים לתלמידים. זאת הצלחה של כל הצוות. אצלי כל ילד יכול, בונים תוכנית לכל ילד כי לכל תלמיד יש יכולות משלו. יש לנו אוזן קשבת מהמחוז, ואני מאוד מעריכה את מנהלת המחוז ד"ר אורנה שמחון שתמיד זמינה עבורי בכל בעיה. התלמידים שלנו מאוד ממושמעים וחרוצים ונכונים לעבוד קשה, רשת עתיד עוזרת לנו לפתח תכניות לימוד".
מוחסן עאמר הוא מנהל פדגוגי ורכז בגרויות בבית הספר מקיף עתיד פקיעין. "יש לנו תכנון טוב, יחס אישי, עובדים בתכנית מוסדרת החל מכיתה י', ואנחנו ניגשים לתחום הבגרויות עם תוכנית. כל תלמיד יודע במהלך שלוש השנים האלה באיזה תחנות הוא ניגש לבחינה, הכל מתוכנן מראש. מנהלת ביה"ס, ד"ר לילא עבאס, מתווה את התכניות הללו, והיא נותנת הוראות לכל הרכזים. אנחנו כמה שנים שומרים על 97%-98%, זה קשה מאוד להגיע לאחוזים האלה, במיוחד עם הקורונה. אבל עם הצוות המקצועי, התמיכה של ההורים, התלמידים, מורים שתורמים גם מזמנם, זה אפשרי".
נרדין דיב, תלמידת כיתה י"ב בבית הספר, אמרה: "זה מאוד משמח. בית הספר שלנו מאוד מעודד את התלמידים, הקשר בין המורים והתלמידים טוב, הם עושים תג וזה מאוד עוזר".

"נותנים לתלמידים אווירה נוחה ומדברים בגובה העיניים"

באסל סרחאן, רכז פדגוגי, רכז מתמטיקה ומורה למתמטיקה בבית הספר הדרוזי למדעים ומנהיגות דרכא ירכא, הסביר כי ההישג לא הגיע במקרה. "אנחנו צריכים לעשות הרבה כדי להגיע להישג כזה וזה לא הגיע אלינו בבת אחת, זה נמשך כמה שנים עד שהצלחנו להשיג את החלום הזה. זה עבודה ועשייה רבה של צוות המורים. אנחנו כל הזמן נותנים לתלמידים אווירה נוחה, מדברים אליהם בגובה העיניים. הרבה שיחות אישיות".
5 צפייה בגלריה
באסל סרחאן מורה למתמטיקה ורכז מתמטיקה בית ספר דרוזי למדעים ומנהיגות דרכא, ירכא
באסל סרחאן מורה למתמטיקה ורכז מתמטיקה בית ספר דרוזי למדעים ומנהיגות דרכא, ירכא
"זה לא הגיע בבת אחת". באסל סרחאן
(צילום: אביהו שפירא)
לדבריו, "במשך השנה מגלים תלמידים שיש להם קשיים. אנחנו לא מפקירים אותם. זה סוד ההצלחה. ואת זה אנחנו מראים לתלמידים לא דרך דיבור אלא דרך מעשה. אחרי י"א אנחנו עושים לכל התלמידים שלא משיגים ציונים טובים קבוצת תגבור נוספת. אנחנו כמורים, כצוות, נותנים לתלמידים שיעורים נוספים בהם אנחנו מכינים אותם שוב לבגרות חורף בכיתה י"ב ונותנים להם להוביל".
מה עשיתם כדי להתמודד עם אתגרי הקורונה והלמידה מרחוק? "חווינו שנה לא קלה, לא קל להתרגל ללמידה מרחוק. הרגשתי שיש לנו חיסרון מסוים, כמה כלים שאנחנו נותנים לתלמידים שאיבדנו אותם".
דוחא חיזראן, תלמידת כיתה י"ב בית הספר הדרוזי למדעים ומנהיגות, הסבירה ש"זה ממש בית ספר מדהים. אחת הסיבות העיקריות שאנחנו מקבלים ציונים גבוהים זה התמיכה שיש לנו בבית ספר, מהמורים וגם מתלמידים אחרים. אנחנו עושים שיעורים פרטיים גם בינינו, בין התלמידים, יש תמיד עזרה פה. יש פה אווירה טובה ואתה לא מרגיש שאתה תלמיד פה, אנחנו משפחה, ואומרים את זה כמעט כל יום".
5 צפייה בגלריה
כמיל שלה מנהל בית הספר למדעים ומנהיגות דרכא, ירכא
כמיל שלה מנהל בית הספר למדעים ומנהיגות דרכא, ירכא
"מתחיל ממשמעת של כל תלמיד". כמיל שלה, מנהל בית הספר למדעים ומנהיגות דרכא ירכא
(צילום: אביהו שפירא)
5 צפייה בגלריה
דוחא חיזראן תלמידה כיתב י"ב בית ספר דרוזי למדעים ומנהיגות דרכא, ירכא
דוחא חיזראן תלמידה כיתב י"ב בית ספר דרוזי למדעים ומנהיגות דרכא, ירכא
"בית ספר מדהים". דוחא חיזראן
(צילום: אביהו שפירא)
גם כמיל שלה, מנהל בית הספר, ניסה להסביר את סוד ההצלחה. "כמעט שש שנים ברצף קיבלנו כמעט מאה אחוז לבגרות. יש לנו מאה אחוז חמש יחידות אנגלית ומתמטיקה, יש לנו צוות נהדר שעובד יומם וליל למען התלמידים, יש לנו את רשת דרכא שהיא הרשת המצטיינת בארץ, ותומכת בנו בכל התחומים, יש לנו גם מחוז הצפון, מנהלת המחוז, שמכירים את ביה"ס ותומכים בנו עד אינסוף. אני חושב שסוד ההצלחה זה כל הגורמים ביחד, בנוסף לזה כמובן איכות התלמידים שבאים לפה. יש להם את החממה הזאת שנקראת בית ספר למדעים, שנותנת את כל מה שהתלמיד צריך על מנת להצטיין".
שלה סיפר כי בתקופת הקורונה הייתה נוכחות כמעט מלאה בזום. "זה מתחיל ממשמעת עצמית של כל תלמיד ותלמיד, על זה חינכנו את התלמידים שלנו, ואני חושב שהם באו עם זה גם מהבית. בזום הייתה כמעט נוכחות מלאה של התלמידים, לא הפקרנו אף תלמיד".
גם ג’לאל סעד, מנהל מקיף שש שנתי בבית ג׳ן, העלה על נס את תרומת הצוות החינוכי להצלחה. "ההישגים שלנו בעשר שנים האחרונות הם בזכות חדר המורים הנפלא שלנו, המורים והמורות שעובדים לילות כימים ולרוב ללא תמורה. כלל הצוות במקיף בית הספר על שתי חטיבותיו, היועצות המזכירות והעובדים הנהדרים, ההורים והתלמידים וכלל תושבי בית ג'ן שמאמינים בנו ותומכים ללא גבול".