תיעוד שפורסם אתמול (שלישי), העלה כי צה"ל השמיד את "פארק איראן", ובו גם דגם של כיפת הסלע במארון א-ראס בדרום לבנון. בפארק בכפר השיעי שמשקיף על היישובים אביבים ויראון שבגליל העליון הונף במקום דגל ישראל. הוא נחנך ב-2010 על-ידי נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, ולאורך השנים שימש עוד בכירים איראנים לתצפיות על ישראל, ולהבטחות שונות שנגעו במחויבות טהרן לסייע ללבנון.
"פארק איראן" במארון א-ראס, המתחם ה"פסטורלי" שצופה על ישראל

6 צפייה בגלריה
דגל ישראל במארון א-ראס
דגל ישראל במארון א-ראס
דגל ישראל מונף ב"פארק איראן" במארון א-ראס
6 צפייה בגלריה
דגל ישראל במארון א-ראס
דגל ישראל במארון א-ראס
דגם כיפת הסלע עם דגל איראן לפני, ואחרי
(צילום: Hussein Kassir / Shutterstock)
6 צפייה בגלריה
מארון א-ראס
מארון א-ראס
משקיפים על ישראל מ"פארק איראן"
(צילום: Hussein Kassir / Shutterstock)
הפארק נחנך בטקס חגיגי בהשתתפות אחמדינג'אד, שהגיע אז לביקור בדרום לבנון. הנשיא האיראני אף שקל באותו ביקור להשליך אבן לעבר ישראל. "פארק איראן" הוא מרכז היסטורי איראני, אבל גם לבנוני. באתרי תיירות לבנוניים תואר כי "המקום מנציח את העמידות של חיזבאללה נגד הפלישה הישראלית ב-2006".
כך או כך, במשך שנים הוא שימש מוקד עלייה לרגל לדמויות איראניות בכירות. האחרון שהגיע אליו היה שר החוץ האיראני לשעבר, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג בהתרסקות מסוק לצד הנשיא האיראני לשעבר איברהים ראיסי במאי האחרון. עבדוללהיאן הגיע לכפר הלבנוני באפריל 2023, השקיף על ישראל ואמר: "אנחנו כאן במארון א-ראס כדי להכריז בקול שאנחנו תומכים בהתנגדות נגד הכיבוש".
שלושה שבועות קודם לכן, במהלך חג הפסח, נורו 34 רקטות מלבנון ליישובי הגליל - מה שהוגדר אז כמטח הכבד ביותר מלבנון מאז מלחמת לבנון השנייה. המטח סימל את תחילתה של הסלמה הדרגתית בגבול הצפון, שהתעצמה משמעותית ביוני 2023, כאשר בצידו הישראלי של הגבול בהר דב הקימו מחבלי חיזבאללה חמושים עמדה עם שני אוהלים - והגיעה לשיאה כמובן עם פרוץ המלחמה בגבול הצפון לאחר טבח 7 באוקטובר בעוטף.
שר החוץ האיראני לשעבר משקיף מ"פארק איראן"
( צילום: Irna)

6 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן ביקור בכפר מארון א-ראס דרום לבנון
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן ביקור בכפר מארון א-ראס דרום לבנון
"נישאר לצידה של לבנון גם בימים קשים". עבדוללהיאן בביקור במארון א-ראס
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
מארון א-ראס
מארון א-ראס
פסל סולימאני מול יראון ואביבים
הפארק, לפחות עד האירועים האחרונים, היה מטופח עם שולחנות לאירוח מבקרים, כיכר ירוקה עם מקומות ישיבה, קפיטריה ואמפי תיאטרון שמשקיף על אביבים. היו בו גם מגרש משחקים לילדים, מגדלי שמירה שמשקיפים על ישראל, קשתות אבן, מגרש חניה ובאר מים. גולת הכותרת שלו הייתה הדגם של כיפת הסלע בהר הבית - אבל לא רק: בעבר עמד שם גם פסל של מפקד כוח קודס לשעבר, קאסם סולימאני, כשהוא "מצביע" על ישראל.
"פארק איראן מקבל אתכם בברכה לנקודה היפה ביותר בדרום, עם נוף מיוחד ופעילויות מרובות", נכתב בהזמנה למקום שהופצה ברשת בשנת 2019, שאליה צורף סרטון של ילדים משחקים במתקנים, שבו ניתן לראות גם את דגם כיפת הסלע.
מסרטון נוסף שמתעד את המקום, שפורסם לפני שלוש שנים, ניתן לראות את שער הכניסה הגדול למתחם, שעליו כתוב "פארק איראן" ושלט גדול שמקדם את פני המבקרים: "בנוכחות נשיא איראן, הדוקטור אחמדינג'אד, נפתח פארק איראן, בכפר מארון א-ראס שראה את העימותים הקשים ביותר והשיג את הניצחונות הגדולים ביותר במלחמת לבנון השנייה".
6 צפייה בגלריה
מארון א-ראס
מארון א-ראס
(צילום: Hussein Kassir / Shutterstock)
בסרטון, בין מתקני הילדים, ניתן להבחין בדגל איראן המתנוסס על אדמת לבנון, הכפר שבו הונף בימים האחרונים דגל ישראל. המקום מלא סממנים איראניים ושלטים בשפה הפרסית. נקודות העצירה במתחם נקראות על שם מחוזות באיראן והתחושה במקום היא של מובלעת איראנית קטנה בכפר השיעי - שממנה נראית ישראל היטב - ולפי העיצוב שלו, נראה שזו בהחלט המטרה.
למארון א-ראס, שהפך לסמל שיעי במלחמת לבנון השנייה גם בישראל, הגיעו לפני כשבוע לוחמי גולני - ואת המבנים ב"פארק איראן" הרסו לוחמי פלוגה ג' של גדוד ההנדסה במילואים 8173. צה"ל השיג בכפר שליטה מבצעית מהירה יחסית, שמאפשרת חופש תנועה נוח לכפר העוין שבפסגת קצה הרכס, הנמשך עד לעיירה בינת-ג'בייל הסמוכה. חלק מהמפקדים יכולים לנוע הלוך וחזור לשטח הישראלי, גם בגלל הקרבה - כשני ק"מ בלבד בקו אווירי.