1 צפייה בגלריה
בובה בובות מין רובוט סקס
בובה בובות מין רובוט סקס
(צילום: shutterstock)
מדי כמה שנים מופיע סרטון ויראלי על פיתוח של בובות מין מבוססות בינה מלאכותית, וההתרגשות ברשת גואה. הפעם מדובר בסרטון שפורסם כבר ב-2017, אבל חזר לקאמבק כי הרי הטכנולוגיה מתקדמת, וחברות הפיתוח של הבובות האלו מצליחות ללכת צעד קדימה בדימוי אינטימיות אנושית שנראית לכמה מאיתנו כמו המודרנה בתפארתה. ושוב אנחנו רואים את כתבות הבאזז שלכאורה מעלות שאלות אתיות, אבל בפועל מאדירות תעשייה שגורפת רווחים על ניסיונות להפוך את תעשיית המין לרובוטית.
על פניו, זה נראה כמו הפתרון האולטימטיבי לכשל המוסרי של תעשיית המין. בכתבה מסוימת אף ציטטו את המנטרה המוכרת שלפיה העובדה שמייצרים בובות בדמות ילדים, או שמתכנתים אל חלקן את פונקציית ההתנגדות כדי לדמות אונס, היא עדות לכך שזה בעצם יחסוך מבני אדם לסבול מפדופיליה ואונס. אבל לא ככה זה עובד. ככל שמתמקדים במי יסבול מהנטיות האלימות של ה"לקוחות", מתעלמים מטיפול בנטיות שרק יתגברו עם הזמן.
דוגמה לכך היא הטענה השגורה שלפיה "זנות מונעת אונס". כי לכאורה אם גברים ישלמו כסף על מין, זה ימנע מהם להיות אלימים. אבל מחקרים הוכיחו שדווקא ההפך הוא הנכון, ושמלכתחילה גברים עם נטיות אלימות צורכים זנות, ושהם מרשים לעצמם לעשות לנשים בזנות מה שהם לא יעשו לנשים אחרות. כלומר, הם רואים בנשים בזנות תת-אדם. ולכן שגויה ההנחה שהבעיה תיפתר אם נעביר את המעשים האלימים אל מי שאינם אנושיים. שורש הבעיה נמצא במסחור של מיניות האדם - בין אם דרך תשלום לא.נשים במצוקה עבור מין, ובין אם בניסיון להפוך את המיניות והאינטימיות האנושית למוצר מדף שאפשר ללמד את המחשב.
והרי זה גם לא מפתיע שלשם זה הולך. זאת התוצאה הבלתי נמנעת של פטריארכיה בעידן הטכנו-קפיטליזם. מדובר בעוד המצאה - כמו פורנו או אונליפאנס - המעתיקה בדיוק את איך שגברים רבים עדיין תופסים נשים: כחפצים שנועדו לסיפוק המיני שלהם. עכשיו זה פשוט תופס צורה מוחשית כחפצים של ממש המדמים נשיות אנושית.
עמוד התווך המעוות של תעשיית המין הוא כזה: יש בני אדם שתמורת תשלום מאפשרים לחנוק אותם, להכות ולהשפיל, ולכן הדבר ייעשה פחות למי שאינם מוכנים. הבעיה היא לא ש"הם חייבים להוציא את זה על מישהו, אז עדיף שיעשו את זה לרובוטים". הבעיה היא שהחברה מקבלת כמובן מאליו את ההנחה ש"הם חייבים". למה אנחנו ממשיכים לנרמל אלימות נגד נשים במקום לדרוש שהפוגעים ילכו לטפל בעצמם?
יהב ארזיהב ארז
עם שיווק אפקטיבי מספיק, ומכירת האתוס של הפמיניזם הליברלי נוסח "זכות האישה על גופה", גם נשים ילמדו להאדיר את התופעה. ממש כמו שחלקן עושות היום לתעשיית המין המנצלת. בובות המין הללו לא יצמצמו את הפגיעה בבני אדם אלא יפתחו צורות אחרות שלה. הפורנו, למשל, עיצב באופן כמעט טוטאלי את התפיסות של בני אדם כלפי מיניות. צרכני פורנו רבים כבר לא מסוגלים להגיע לגירוי מיני מבלי לצפות באקטים אלימים המבוססים על השפלה ושליטה ברוטאליים בבני אדם אחרים.
מה אתם חושבים שיקרה למוחות של אותם אנשים שישתמשו בבובות מין? לאיזו מין חברה זה יהפוך אותנו? צריך להיות תמים כדי לחשוב שאין לכך השפעות מרחיקות לכת מעבר לחדר המיטות. בשורה התחתונה, העברת הבעיה דירה, ובזבוז משאבים עצומים הן על תוכנה והן על חומרה, לא יתקנו את הבעיה עצמה אלא רק יותירו אותנו יותר אלימים, יותר מחפיצים ויותר מבולבלים לגבי מיניות אנושית ואינטימיות אמיתית.
  • יהב ארז היא דוברת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com