1 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
אריה דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שופט בית המשפט העליון אלכס שטיין קבע היום (שני) כי העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד מינויו של אריה דרעי לשר "הקדימה לכאורה את זמנה" - והחליט שאין סיבה לתת סעד ארעי נגד הצגת הממשלה שצפויה ביום חמישי הקרוב.
לפי החלטתו של שטיין, על המשיבים לעתירה להעביר את תגובתם עד 4 בינואר. בעתירה שהוגשה לבג"ץ נגד המינוי המסתמן, דרשה התנועה לאיכות השלטון לבטל את פסק הדין שניתן בעניינו בטענה כי הוליך שולל את בית המשפט. בעתירה נכתב כי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו "בחר שלא לפנות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית", אלא לתת לקואליציה המתגבשת להוביל שינויי חקיקה רטרואקטיביים בחוק יסוד: הממשלה.
בעתירת התנועה התכוונו לוועדה המיוחדת שהוקמה בכנסת, שבה מקודם שינוי החוק כך שקלון יוטל רק על עבריין מורשע שנגזר עליו עונש מאסר בפועל. בתחילת השנה, נזכיר, הורשע דרעי בעבירות מס - אך במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עימו הוסכם כי הוא יודה ויורשע בכתב האישום וכי הצדדים יעתרו במשותף לכך שייגזר עליו עונש מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 180 אלף שקל. גזר הדין אימץ את הסדר הטיעון במלואו. הסדר הטיעון דחה למעשה את העיסוק בשאלת הקלון: דרעי התפטר לפני הרשעתו מהכנסת, וכיוון שהפסיק להיות נבחר ציבור באופן רשמי, היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט הודיע אז כי אין מקום לעסוק בשאלה הזו.
יו"ר התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי דרעי לשר

התנועה לאיכות השלטון ביקשה לחייב את נתניהו לפנות לשופט יצחק עמית שיקבע אם יש לדרעי קלון, וטענה כי המינוי המסתמן הוא "פגיעה חמורה בטוהר המידות, באמון הציבור בנבחרי הציבור, ובעקרון הנאמנות השלטונית". עוד נטען כי המינוי נגוע בחוסר ניקיון כפיים ותום לב, חוסר סבירות וחוסר מידתיות קיצוני. בתנועה ציינו כי דרעי הוליך את בית המשפט שולל, בעת שהציג בפניו מצג שקרי לפיו בכוונתו לפרוש מהחיים הציבוריים, ומכאן שפסק הדין וגזר הדין בעניינו בטלים מאחר והושגו ברמייה.
עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אמר כי "אריה דרעי הוא עבריין מורשע, ששב לזירת הפשע ושוב פשע והורשע. זאת הייתה טעות לתת לדרעי לחזור לזירת הפשע בפעם הראשונה, אולם לתת לו לחזור בפעם השנייה זה כבר טירוף מוחלט ואיבוד עשתונות ערכי ומוסרי". לדבריו, "אם דרעי ימונה לשר בפעם השלישית זאת כבר לא תהיה שאלה של אם ומתי יפשע בפעם השלישית, אלא אם תהיה לנו אז מערכת אכיפת חוק מתפקדת שתעצור אותו. בג"ץ חייב להתערב ולמנוע את החרפה הזאת, ולבטל את הסדר הטיעון המקל שנעשה עימו".
התנועה לאיכות השלטון מסרה כי היא "מברכת על החלטת השופט לדרוש מהצדדים פרק זמן קצר ביותר כדי להגיב ולהסביר מדוע לשיטתם זה סביר שעבריין מורשע בפעם השנייה ישמש כשר בממשלת ישראל. התנועה תוסיף להיאבק על מנת שממשלת ישראל תהיה נקייה מעבריינים מורשעים ומושחתים, ואנו מאמינים כי לאחר שיתקיים הדיון בעתירה אף בית המשפט יאמר את דברו בנושא".