תת-אלוף אבי רוזנפלד יפרוש מצה"ל בחודשים הקרובים עקב מחדלי 7 באוקטובר, לאחר שיוחלף, לפי התכנון בקיץ, על-ידי תת-אלוף ברק חירם, בתנאי שזה ינוקה מרבב על תפקודו באירועי קיבוץ בארי ביום בו פרצה המלחמה. רוזנפלד מוסר בתקופה האחרונה את גרסתו לצוותי התחקור שמינה המטכ"ל, אך כבר כעת ניתן לשפוך אור על השעות הקריטיות בחזית הקשה מכולן. 50 שנים בדיוק לפני כן היה בסיטואציה דומה מפקד אוגדה 36, רפאל איתן ("רפול"), אחרי שהסורים היו על גדרות מחנה האוגדה בנפח שברמת הגולן.
רפול ומפקדתו בחרו לצאת מהבסיס ולנהל את קרבות הבלימה מאזור גשר בנות יעקב, רוזנפלד עשה זאת מהחמ"ל המבוצר עם בטון, וכבר בחלוף שעה קלה של לחימה, כאשר על המסכים מולו ריצדו אלפי קווים אדומים של ירי הרקטות לכל עבר במטח האש הגדול ביותר מתולדות המדינה והצטברו עוד ועוד נקודות פריצה על גדר המערכת – הוא הכריז ברשת הקשר לבור בקריה את פקודת "פרש פלשת".
4 צפייה בגלריה
אבי רוזנפלד פורש מתפקידו כמפקד אוגדת-עזה
אבי רוזנפלד פורש מתפקידו כמפקד אוגדת-עזה
ניהל את הכאוס מהחמ"ל המבוטן, רצה לצאת להילחם. תא"ל רוזנפלד
(צילום: דובר צה"ל)
המשמעות: תרחיש יום הדין של אוגדת עזה מופעל, תוכנית הפלישה ההמונית של חמאס יצאה לדרך. בהתאם, הפעילה חטיבת מבצעים את כלל כוחות הכוננות של צה"ל, יחידות מובחרות, בהן שייטת 13 ושלדג, גדודי הצנחנים וביסל"ח ועוד חטיבות ואוגדות שנהרו דרומה, חלקן על דעת עצמן. לפי אחת הגרסאות באוגדה עזה, רוזנפלד כמעט ויצא מהחמ"ל להילחם בבסיס המפקדה הסמוך לקיבוץ רעים, אחרי ששמע את צרורות הירי של מחבלי הנוחבה שפלשו לבסיס בו מרוכזות גם מפקדות החטיבות הדרומית והצפונית של האוגדה.
לפי גרסה זו, חבריו למטה המבצעי של תא"ל רוזנפלד מנעו זאת ממנו, כמעט פיזית, בטענה שהוא הרבה יותר יסייע כמפקד גזרת עזה בשעה שהפיקוד והשליטה קורסים בשטח, מפקדים נופלים בזה אחר זה, מאשר כעוד לוחם רובאי שמסתער על 30 מחבלים מתוך למעלה מ-3,000, מול נקודת חדירה אחת מתוך קרוב ל-80.
מהתחקירים הראשוניים עולה עוד כי רוזנפלד הורה מהר לפתוח את המפקדה החליפית של אוגדת עזה, צעד לשעת חירום שתורגל באוגדת עזה שבועיים קודם לכן, באופן מצמרר, מבלי שהכוחות ידעו שיעשו בכך שימוש. אמנם מחבלים הגיעו למחנה אורים שנמצא בעורף האוגדה המרחבית, סמוך לאופקים, אך הדרכים למפקדת האוגדה ברעים נחסמו על-ידי מחלקות רתק של הנוחבה, וחמ"לים נוספים במפקדה ברעים הועלו באש או נפגעו ממטחי פצמ"רים מרוכזים. גם התשתיות המבצעיות שנפגעו בבסיס רעים לא הותירו ברירה, ומפקדים מהמטה המבצעי שקפצו מהבית הועברו אפוא למפקדה החליפית.
(צילום: אורי דוידוביץ)

4 צפייה בגלריה
מחנה אורים הכנות לפינוי פצועים
מחנה אורים הכנות לפינוי פצועים
(צילום: דובר צה"ל)
פקודה נוספת שנתן רוזנפלד כבר בשעה הראשונה למלחמה: פינוי מהיר של מסיבת הנובה ליד רעים, מהלך שהיה קשה לבצעו לנוכח הבוקה והמבולקה לאורך אורך הגזרה. בנושא זה יש מחלקות שעדיין לא פוצחה, בין אגף המבצעים לאוגדת עזה באשר לאישור שניתן, אם בכלל, מהצבא לקיום המסיבה, שנערכה 4 קילומטרים מהגבול. הרגעים הקשים בחמ"ל האוגדתי היו גם קשים טכנית: בגלל הפגיעה הקשה בתשתיות המבצעיות וברשתות הקשר, לכמה דקות גם כבו האורות בחמ"ל נטול החלונות.
באוגדת עזה, נטען בתחקירים הראשוניים, ניתן היה לתת מענה בשגרה למספר מועט של מחבלים שחודרים במקביל, ולא לקרוב ל-100, ובהתאם הוכנה כך האוגדה וגדודיה לאורך השנים, אלא אם כן יש התרעה מודיעינית שמאפשרת הכנות מוקדמות והקפצת כוחות תגבור מראש. גם אוגדת הגליל החזיקה כמות כוחות דומה בשגרה נטולת התרעות ממוקדות, על-פי שניים אורך גבול ומול אויב חזק פי עשרה מחמאס.
במובן הזה, כל תפיסת ההגנה של צה"ל בגבולות צפויה לעבור מהפך, אחר שנים בהן נשענו האוגדות המרחביות, כמדיניות מלמעלה, על התרעות מודיעיניות בלבד. באוגדת עזה, נזכיר, היה בערב 7 באוקטובר היקף כוחות של ארבעה גדודים בלבד, כבשגרה. גדודים עולים, כך עולה בתחקירים הראשוניים, כן מימשו בשעות שקדמו לפלישה את נוהל "כוננות עם שחר", לפיו בכל בוקר, בשעות שלפני הזריחה ובמהלכה, כוחות כוננות מהגדודים המקומיים וחפ"קים יוצאים לשטח, מתוך חשש קבוע לאורך השנים שהאויב ינסה תמיד לתקוף באשמורת השלישית.
לפי הערכות שונות בצה"ל, כפי שנחשף ב-ynet לפני כחודש וחצי, פרישתו של רוזנפלד היא הסנונית הראשונה מקרב מפקדי השדה שהיו מעורבים במחדל והכינו כבר מראש מכתבי התפטרות נצורים: הבאים צפויים להיות קצינים בדרגות אלוף משנה ותת-אלוף נוספים, ייתכן שכבר בשבועות הקרובים. התפטרויות אלו יגדילו את הלחץ על הרמטכ"ל הרצי הלוי לפרוש - וגם על אלוף פיקוד דרום ירון פינקלמן, לאחר שבצה"ל ישלימו בקרוב את החלק העיקרי במבצע ברפיח - "המעוז האחרון שנותר לחמאס" - ויעברו לאחר מכן גם שם לפשיטות חוזרות.
4 צפייה בגלריה
דברי הרמטכ״ל
דברי הרמטכ״ל
יקדם את פרישתם. פינקלמן והלוי
(צילום: דובר צה"ל)
באוגדת עזה התמודדו בצורה מוצלחת בשנתיים האחרונות עם התרעות לפיגועים "קטנים" בגבול שהמודיעין סיפק: מידע מקדים על חולייה שהייתה אמורה לפגע בגבול הוביל לפינוי יישובים באשכול והיערכות מוצלחת שסיכלה את המזימה ואף הובילה למהלך התקפי יזום של צה"ל ברצועה. "לא נכון לקיים עכשיו תחקירים בשיא התמרון, כי אי אז יצאו בצבא האחד נגד השני ויהיו חילופי האשמות", הזהירו בצה"ל בחודש נובמבר, בשבועות הראשונים של שיא הלחימה ברצועה.
כעת השלב הזה הגיע, ובהתאם מתחילים לצאת חילופי האשמות בין פיקוד הדרום לאמ"ן ולשב"כ, שלא סיפקו את ההתרעה. רוזנפלד הוא הקצין שמכיר את אוגדת עזה יותר מכל אחד אחר - והספיק לפקד על גזרת נחל עוז כמג"ד 50 לפני כעשור, לפקד על החטיבה הצפונית בשלהי העשור הקודם וכאמור, במקרה, קיבל את התפקיד שהפך לכישלון חייו.
הרמטכ"ל הקודם אביב כוכבי ואלוף פיקוד דרום הקודם אליעזר טולדנו הזעיקו אותו לפני כשנתיים מתרגיל בבקעת הירדן של חטיבת כפיר כאשר פיקד על אוגדה 99, ו"מהיום להיום" הציעו לו את התפקיד אליו לא יועד כלל.
מחליפו של רוזנפלד יצטרך לסיים את המשימה העיקרית שלקח על עצמו מפקד אוגדת עזה, ושלבי ביצועה נמצאים בעיצומם: הקמת אזור החיץ ורצועת שטח ברוחב של כקילומטר עד קילומטר וחצי, בצד העזתי של גדר המערכת. הפרויקט החל כבר בחודש אוקטובר מתוך הבנה שהפרימטר העלוב בן ה-200 מטרים במקרה הטוב הוא לא פחות מבדיחה, כפי שהתברר בדיעבד בחלוף שנים של הישענות עליו ועל המכשול העילי הטכנולוגי שקרס טוטלית, וצה"ל חייב להגדיל את מרחב האבטחה שלו, כדי לנסות ולהשיב את אמון תושבי הנגב המערבי שאלפים רבים מהם עדיין מפחדים לשוב לבתיהם.
הפרויקט הענק מתנהל למרות התנגדות אמריקנית, שטוענת שצה"ל למעשה מפקיע אדמות פלסטיניות, שכללו בתים ושדות חקלאיים - וכובש הלכה למעשה שטח עזתי באופן קבוע. באוגדת עזה מבינים שאין מנוס מכך, והרצועה תכלול גם תנועה של כוחות, עמדות לחימה מתחלפות ויכולות תצפית ואש מתקדמות, כדי שתרחיש 7 באוקטובר לא יחזור לעולם.
4 צפייה בגלריה
תא"ל ברק חירם
תא"ל ברק חירם
צפוי להשלים את הקמת אזור החיץ, חרף התנגדות האמריקנים. תא"ל ברק חירם
(צילום: אלעד גרשגורן)
בנוסף, אוגדת עזה השלימה במרחב החיץ החדש איתור והשמדה של מספר מנהרות התקרבות של חמאס, בהן המנהרה הענקית מכולן, ליד מושב נתיב העשרה ומעבר ארז, שבעצמו שינה את פניו וגדל למתחם חדש ומערבי, שכולל רחבות להעברת סחורות. מרחב זה מוקם בימים אלה ובשליטה צה"לית מלאה עם תנועת חיילים יומית היכן שלחמאס היו את מחסומי הבידוק שלו, בצד הפלסטיני של מעבר ארז. אוגדת עזה שיטחה לחלוטין את מחנה האימונים הגדול של חמאס שחלש באופן מטריד ומאיים לאורך השנים על בתי נתיב העשרה בגבעה שממול.
גם מגדלי שכונת הקצינים העזתית, שנבנו בזמנו לטובת מפקדים במנגנוני הרשות הפלסטינית, ונמצאים כקילומטר וחצי מהגבול באותו אזור, נפגעו קשות או כליל כחלק מאותו מהלך, מאחר שהם צפו על בתי שדרות. השלמת הריסת מגדלים אלו צפויה בהמשך. רק ממרחב זה חמאס פלש ב-7 באוקטובר משישה מוקדים שונים לעבר צפון העוטף. בפשיטות הבאות למרחב זה צה"ל אמור לטפל גם במנהרות שנותרו, עדות לכמות האדירה של תשתיות הטרור שבנה חמאס לאורך עשור וחצי, כמעט באין מפריע.
למרות טענות של לוחמי מילואים בעיקר בתחילת השנה על הוראות פתיחה באש מחמירות שמגבילות את החיילים בגבול, באוגדת עזה דווקא מאפשרים לכוחות לממש כבר את חוקי המשחק החדשים באזור החיץ: לוחמים פוגעים וגם הורגים, לעיתים על בסיס שבועי ומעבר לכך, בחשודים שמתקרבים לקו האלף מטרים מהגבול, על-ידי רחפנים כורזים ויורים. הסיבה להחמרה במקומות מסוימים בהם כן מתקרבים חשודים לא חמושים לקו הגבול הישן נוגעת יותר לחשש שמדובר, אולי, בחטופים שברחו, ולכן ההנחיות בנושא זה מותאמות בין גזרה לגזרה ובכפוף להערכות מצב מעודכנות ולהתרעות מודיעיניות.
רוזנפלד היה חלק ממדיניות ההכלה האבסורדית לאורך השנים, וכנראה לא דפק מספיק על השולחן כדי לעצור אותה. הדרג המדיני והצבאי הבכיר הכתיבו לכוחות הטקטיים עליו פיקד רוזנפלד וקודמיו לא לפגוע בשום פנים ואופן בחמושי חמאס שפרוסים 100 מטרים מהגדר, שמתרגלים פלישות לישראל באופן גלוי וקבוע.
אוגדת עזה, אפוא, לא רק שלא קיבלה התרעה מודיעינית על איזושהי פעילות התקפית צפויה של חמאס, אלא גם לא "מידע התרעתי" ואף לא "התארגנות לפעולת אויב", כלומר שתי התרעות שמקוטלגות כהתרעות ברף נמוך. רוזנפלד כן שותף בלילה להתייעצות בדרג המטכ"לי ובצמרת שב"כ על אותם "סימנים מעידים" חלשים בחמאס, ובהתאם החליט להשיב מהבית את מפקד החטיבה הצפונית אל"מ חיים כהן, ואת קצין המודיעין של האוגדה, כפי שעשה במצבים מעין אלה בעבר.