כלי תקשורת בעולם מעריכים כי איראן, ששיגרה 181 טילים בליסטיים לישראל, עומדת בפני מתקפה ישראלית משמעותית -שתכוון לנכסים אסטרטגיים. בוושינגטון פוסט דווח הבוקר (יום חמישי) כי הבית הלבן פועל להגביל את עוצמת התגובה הישראלית, מחשש להתלקחות מלחמה אזורית שאותה ביקש הנשיא ג'ו ביידן למנוע במשך כמעט שנה.
המתקפה האיראנית על ישראל בשידור חי ב-CNN

2 צפייה בגלריה
יירוטים בשמי תל אביב
יירוטים בשמי תל אביב
יירוט בשמי תל אביב בערב המתקפה ב-1 באוקטובר
(צילום: REUTERS/Ammar Awad)
לפי הדיווח בוושינגטון פוסט, בכירים בממשל ביידן אמרו שעמיתיהם הישראלים טענו בפניהם שהם "לא מרגישים צורך להכות באיראן בצורה מיידית ומאסיבית". עם זאת, בארה"ב ובאירופה חוששים שישראל עלולה לפגוע ביעדים כלכליים באיראן, כמו נכסי הנפט שלה, במה שעלול להוביל להסלמה מסוכנת.
לפי בכיר באירופה, טהרן אותתה זה מכבר שמתקפות על תעשיית הנפט והגז שלה יהיו "קו אדום". בוושינגטון פוסט צוין כי מתקפה כזו עלולה להביא תגובה איראנית קשה נגד נכסי אנרגיה שבהם משתמש המערב במזרח התיכון - ושעלולה לשבש את הכלכלה העולמית חודש לפני הבחירות בארה"ב.
בעוד גורמים אמריקנים אומרים שהם "מעודדים את ישראל להגיב בצורה מדודה", באירופה מודאגים מכך שוושינגטון לא מפעילה מספיק לחץ כדי שזה יקרה. "ההבנה שלנו היא שהאמריקנים לא מעכבים אותם", אמר בכיר אירופי לוושינגטון פוסט.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בארה"ב חוששים מהיעדר אסטרטגיה. ביידן
(צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
בכותרת הראשית בניו יורק טיימס נכתב כי "אחרי מתקפת הטילים, ייתכן שישראל תהיה מוכנה להסתכן במלחמה כוללת עם איראן". בכיר במכון המזרח התיכון בוושינגטון, פול סאלם, אף ציין ב-CNN כי "אנחנו מתכוננים למתקפה ישראלית בקנה מידה גדול על איראן", והסביר: "עכשיו כשישראל מרגישה שחיזבאללה אינו איום כה גדול - היא מתמקדת בלרדוף אחרי איראן עצמה. זה שינוי טקטוני שבמסגרתו איראן איבדה את מאזן ההרתעה שהיה לה עם ישראל".
בממשל ביידן טוענים כי בעוד שבכירים ישראלים רמזו שינהגו באיפוק, החשש הוא שדעת הקהל בישראל - שמצפה לתגובה משמעותית נגד איראן - תוביל את הממשלה לפעולה אחרת. גורמים רשמיים בממשל ציינו כי "הבטחות שנתנו לנו מנהיגים ישראלים באופן פרטי לא תמיד התממשו בשנה האחרונה".
ארה"ב, מצידה, אמרה שתפעל גם היא נגד איראן בעקבות המתקפה, אך דובר מחלקת המדינה מתיו מילר הבהיר הלילה כי התגובה האמריקנית תישאר בגדר "סנקציות ודחיפה של מדינות אחרות להפעיל סנקציות על איראן". לדברי מילר, "ההשפעה שלנו על ישראל גרמה לה לשנות כמה פעמים את פעילויותיה במהלך המלחמה. יש מקרים שאנחנו מביעים את עמדתנו בפני ממשלת ישראל והיא מקשיבה, ויש מקרים שהיא מסרבת. הבהרנו שמדובר בהסלמה משמעותית מצד איראן, ולישראל יש את הזכות להגיב. בסוף זו החלטה שלה".
לפי וושינגטון פוסט, על אף שבממשל האמריקני מתרשמים מהיכולת של ישראל לפגוע בחיזבאללה, הם עדיין חוששים מכך שאין לה אסטרטגיה ברורה. בנוסף, הם מודאגים שהכניסה הקרקעית ללבנון עלולה להוביל למבצע ארוך-טווח שימשוך את המלחמה עוד יותר, בזמן המאמצים להביא להפסקת אש והשבת חטופים ברצועת עזה.
בינתיים, למתיחות עם איראן התווסף מותו של איש משמרות המהפכה מג'יד דיבאני, שלפי רויטרס חוסל בתקיפה ישראלית בדמשק ביום שני האחרון - יחד עם מגישת הטלוויזיה סאפאא אחמד. בדיווחים על מותו הוא כינה "יועץ" מטעם משמרות המהפכה האיראניות, ולא נמסרו לגביו פרטים נוספים.