תוכנית המזון של האו"ם חזרה אתמול (יום שישי) לחלק את הסיוע שמובא לחופי רצועת עזה באמצעות המזח האמריקני. כך דיווחה רשת NBC, בהסתמך על שני גורמים אמריקנים שונים. מדובר בפעם הראשונה שהאו"ם מחלק את הסיוע שמגיע דרך הים מאז 9 ביוני, אז הפצתו הופסקה בשל "חששות ביטחוניים".
חלקים שהתפרקו מהמזח הגיעו לחוף פרישמן בתל אביב
(באדיבות עיריית תל אביב יפו)

2 צפייה בגלריה
הפיר הצף בעזה
הפיר הצף בעזה
בארה"ב מחפשים חלופות. המזח בעזה
(צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
בינתיים, פיקוד המרכז של צבא ארה"ב (CENTCOM) עדכן כי הרציף הימי פורק והוזז שוב לנמל אשדוד בשל "מזג האוויר הצפוי והים הסוער". הצבא האמריקני מסר כי מאז 17 במאי, יותר מ-8,831 טונות של סיוע הומניטרי נמסרו לתושבי הרצועה דרך הרציף באמצעות ארגונים הומניטריים. "רק בשבוע האחרון, יותר מ-4,535 טונות של סיוע נכנסו לעזה דרך הרציף הימי וסיפקו את נפח הסיוע השני בגובהו בכל המעברים", נמסר. זו הפעם הרביעית שהרציף מנותק בגלל מזג האוויר מאז שנכנס לפעולה ב-17 במאי, ולכן הוא גם צפוי להיות מפורק בחודש הבא.
לפי הערכות, מאחר שהסיוע מהים המשיך לזרום אבל לא חולק בפועל - יש כ-6,800 טונות של סיוע על החוף בעזה, שממתין לחלוקה. "הסביבה הנוכחית כאן מורכבת ומאתגרת יותר מכל מה שראיתי אי פעם", אמר דאג סטרופס, ראש הלשכה לסיוע הומניטרי של הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי (USAID). לדבריו, "יש אתגר אדיר כרגע עם המשאיות שנבזזות".
לפי NBC, ביום רביעי האחרון נפגשו גורם בכיר באו"ם, גורם ישראלי בכיר ומפקד בצבא ארה"ב בבסיס צבאי ליד אשדוד, ודנו בחלוקה מחודשת של הסיוע. כבר החלה החלוקה הזו, עברה בשלום - והוגדרה "מוצלחת". צבא ארה"ב עקב אחר תנועת הסחורות כדי לוודא שהן מאובטחות, וגורמים אמריקני אמר לאחר מכן כי "הייתה תוכנית, ואז ניסוי - שהצליח".
2 צפייה בגלריה
תיעוד: משטרת ישראל מסייעת ללוחמי צה"ל בהעברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה
תיעוד: משטרת ישראל מסייעת ללוחמי צה"ל בהעברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה
יקבל את הסחורה שהגיע עד כה למזח? הסיוע בנמל אשדוד, חודש מרץ
(צילום: דוברות המשטרה)
כעת, נכתב, מקווים בארה"ב שחלוקת הסיוע תוכל להימשך כל עוד הרציף פועל - וחרף הכוונה לפרק אותו כבר בחודש הבא, על רקע הקשיים בהפעלתו. לדברי שני גורמים בפנטגון, ארה"ב בוחנת חלופות אפשריות למזח, כשמשלוחים עתידיים יכולים לעבור דרך הרציף הקבוע בנמל אשדוד. אם הדבר יאושר, הסיוע יגיע תחילה לקפריסין, שם ייבדק על ידי גורמים מקומיים וישראליים - ובעזרת מערכת אמריקנית. לאחר בדיקה ואישור, יועמס המשלוח על ספינות צבא ארה"ב - ומשם יגיע לנמל אשדוד ויועבר ישירות לרצועת עזה, ללא סינון נוסף.