מפלגות הימין בממשלה ממשיכות להקשיח עמדות בנוגע לסוגיית "היום שאחרי" המלחמה בעזה, לקרוא להגירה מרצון של תושבי הרצועה ולחזור להתיישבות בגוש קטיף. על-רקע ההעלאה הצפויה של הנושא בקבינט המדיני-ביטחוני ולאחר מכן להכרעת הממשלה, אמר היום (שני) שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ': "מי שחושב שהפתרון בעזה יהיה דומה לפתרונות עבר, לא מבין איפה הוא חי. לא קטאר, לא מצרים, בוודאי שלא סלאם פיאד (לשעבר ראש הממשלה הפלסטיני ששמו הוזכר לניהול הרצועה. מ"א)".
דברי השרים סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: גיל יוחנן )

סמוטריץ' אמר עוד בישיבת סיעתו בכנסת: "אני קורא כל מיני כותרות מופרכות בעניין הזה של פיאד, האיש שרק לפני חודשיים הביע את שאיפתו להקים ממשלה עם חמאס והג'יהאד האיסלאמי. אותם נאצים שמבקשים להשמיד את מדינת ישראל. פשוט תשכחו מזה. כולנו, מימין ומשמאל, אוהבים את הארץ הזאת ובטוחים שהיא שלנו, על זה אין ויכוח. כולנו גם לא רוצים לשלוט בעם זר. במשך יותר מדי שנים ניסינו 'לפתור' את הקונפליקט הזה דרך בריחה מטרור, דרך מחשבה ש'אנחנו כאן והם שם', וניתן לטרור להתפתח לממדים מפלצתיים. ראינו בדיוק לאן זה מביא בטבח של 7 באוקטובר.
"הגיע הזמן לנסות משהו אחר וזה לאפשר במאמץ של כל הקהילה הבינלאומית פתרון הומניטרי לתושבי רצועת עזה במדינות אחרות בעולם. אגב, זה קרה למיליוני פליטים ממש בשנים האחרונות באזורי קונפליקט וסכסוך עולמיים, במלחמה בסוריה, עכשיו באוקראינה ובמקומות אחרים. עזה לא תחזור להיות חממה לשני מיליון איש שמוחזקים בה כבני ערובה במצוקה וגדלים על שאיפת השמדת מדינת ישראל, כי כך מחנכים אותם כבר שבעה-שמונה דורות, שהפתרון לעוני, לצפיפות, למצוקות שלהם, נמצא ביפו, בחיפה, בטבריה, וזה עובר דרך מדינת ישראל. עזה לא תחזור למקום הזה. נקודה".
הכותרת
בין פאודה לשלום: הסיפור של הרשות הפלסטינית | אבי יששכרוף
34:34
על ראייתו העתידית בנוגע לעזה, אמר השר סמוטריץ': "לצד עידוד הגירה, ישראל תשלוט באופן קבוע בשטח רצועת עזה כדי להבטיח ביטחון וגם את זה הגיע הזמן שנבין ונפנים אחרי כל כך הרבה שנים. איפה שיש נוכחות אזרחית והתיישבות יש צבא וביטחון לאורך זמן. איפה שאנחנו לא נוכחים אזרחית, אי אפשר להחזיק צבא לאורך זמן ולייצר ביטחון. לא סתם ג'נין וטול כרם הן בירות הטרור היום של יו"ש, אותה איוולת שעשו, של הבריחה והעקירה והגירוש מגוש קטיף, את התוצאות כולנו רואים. אציג את התוכנית שלי בקבינט. אני מאוד מקווה שאחרי 7 באוקטובר אנשים יהיו יותר פתוחים לחשיבה אחרת לטובת מדינת ישראל".
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' ובן גביר
סמוטריץ' ובן גביר
סמוטריץ' ובן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס גם הוא להגירה מרצון של תושבי עזה וחזרת ההתיישבות בגוש קטיף. "את העצימות אסור להפחית, את הלחץ על חמאס עד להכרעתו, על מיטוטו חייבים להגביר", אמר בן גביר בישיבת הסיעה. "את קידום פתרון של עידוד ההגירה של תושבי עזה, אנחנו חייבים לקדם. זה פתרון נכון, צודק, מוסרי, הומני.
"אני קורא לראש הממשלה ולשר החוץ החדש: זו ההזדמנות לרכז עכשיו פרויקט הגירה פרויקט של עידוד הגירתם של תושבים מעזה אל מדינות העולם. שלא נטעה, יש לנו פרטנרים ברחבי העולם שאנחנו יכולים להסתייע בהם, יש אישים ברחבי העולם שאנחנו יכולים לקדם איתם את הרעיון הזה. עידוד הגירה של תושבי עזה יאפשר לנו להחזיר הביתה את תושבי העוטף ואת תושבי גוש קטיף".
במקביל, ח"כ דני דנון אמר היום בישיבת סיעת הליכוד לראש הממשלה בנימין נתניהו: "הפרסומים ודיווחים בימים האחרונים מצביעים על מגמה מדאיגה. ישראל מאבדת את ההישגים שצברה במלחמה בגלל לחץ מארה"ב. התקפלות מול הלחץ האמריקני לא מקדמת את מטרות המלחמה, לא את שחרור החטופים ולא את הכרעת חמאס. איזה אינטרס יש לחמאס ללכת לעסקה אם הם מבינים שבכל מקרה ישראל הולכת להפסקת לחימה? את תחילת המלחמה הובלת בנחישות ובעוצמה והתוצאות היו ברורות. צריך להמשיך בכך. המסר שמקבל מאיתנו סינוואר כעת, על הסגת הכוחות, הוא מסר רע מאוד".