3 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
איילת שקד
(צילום: AP)
שרת הפנים איילת שקד השיגה את מבוקשה: הדיון בוועדת הפנים בהצעת "חוק החשמל" ננעל אחר הצהריים (יום ב') ללא הסכמות, ולפיכך הנוסח הנוכחי שלו לא יעלה להצבעה היום. לתפיסת השרה, הנוסח אמור להטיב במיוחד עם מבצעי בנייה בלתי חוקית בחברה הערבית.
מדובר בחוק שמציע לאפשר חיבור לתשתיות חשמל, מים וטלפון במבנים שהוקמו ללא היתר, אם הוגשה תוכנית מפורטת למוסד התכנון המייעדת את השטח למגורים. עוד קבעה הצעת החוק כי שר הפנים יוכל לאשר חיבור באזור אם התוכנית הוגשה על ידי משרד ממשלתי או שניתנה חוות דעת ממתכנן המחוז.
לקראת הדיון ניסה צוות ממשרד הפנים להגיע להבנות עם יו"ר ועדת הפנים וליד טאהא (רע"מ), שהוא גם יוזם החוק. אולם ח"כ טאהא התעקש על שינויים בנוסח - בניגוד למתווה שאושר בקריאה הטרומית. השרה שקד סירבה והדיון ננעל מבלי שהחוק עלה להצבעה. השניים יידרשו להגיע להבנות עד יום רביעי, אז יעלה החוק להצבעה בנוסח המוסכם על הצדדים.
3 צפייה בגלריה
דיון בוועדת הפנים
דיון בוועדת הפנים
ח"כ טאהא בדיון הוועדה, היום
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
3 צפייה בגלריה
דיון בוועדת הפנים
דיון בוועדת הפנים
דיון בוועדת הפנים
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
היועץ המשפטי של הוועדה תומר רוזנר הציג את השינויים בהצעת החוק: "החוק עוסק רק במבני מגורים שנבנו עד שנת 2018, דבר שלא היה בהצעת החוק המקורית. ב' הובהר לבקשת הוועדה, שמי שיכול להגיש את התוכנית הוא רשות מקומית, ועדה מקומית, או מי שיש לו עניין בקרקע. זה לא הופיע בנוסח, אבל זו הייתה כוונת מנסחי החוק". היועץ המשפטי של מינהל התכנון בני ארביב הציג את התנגדות השרה שקד ואמר: "צריך שהתוכנית שהוגשה היא כזו שניתן היה להוציא היתר בניה מתוכה".
להעמקת המחלוקת סייעה טבלה שהופצה לחברי הכנסת על ידי תנועת "רגבים", העוסקת בסוגיית בנייה לא חוקית בחברה הערבית והפלסטינית. הטבלה הציגה הבדלים בין הצעת החוק שאושרה בקריאה טרומית לבין הצעת התיקון של ח"כ טאהא. השינויים המרכזיים כוללים חיבור מבנים לא חוקיים לחשמל - כולל כאלו שנבנו לאחר כניסתו לתוקף של חוק קמיניץ. כמו כן מבקש טאהא להכליל מבנים שאינם מיועדים למגורים.
בתגובה לדיווח של "רגבים" אמר ח"כ טאהא במהלך הדיון בוועדה: "אל תאמינו לכל מה שאתם שומעים".