משטרת שטוקהולם אישרה לקיים מחר (שישי) הפגנה מול שגרירות ישראל, ובה, לפי התכנון, צפויה אישה המוכרת כבעלת רקע של הפרעות נפשיות, להצית ספר תורה. דובר המשטרה המקומית אמר כי מתנהלים מגעים עם מארגנת ההפגנה ועם גורמים נוספים שעלולים להיות מושפעים, ובהם שגרירות ישראל.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האישה שמתכננת את ההפגנה נימקה את בקשתה להפגין מול שגרירות ישראל בכך שהיא רוצה למחות על "הפרה שיטתית של זכויות הילדים בשבדיה".
שגריר ישראל בשבדיה זיו נבו קולמן אמר: "אני מגנה בחריפות את שריפת ספרי הקודש, ומקווה שהמעשה המביש הזה יימנע. יש למצוא דרך למנוע מהפרובוקציות חסרות התועלת הללו להופיע שוב".
לפני כשבועיים ניתן אישור להפגין מול שגרירות ישראל ולשרוף ספר תורה, אולם אותו מבקש - אחמד עלוש - הגיע למקום, והודיע שאין לו כוונה לשרוף ספרים. עלוש הגיע באותו יום עם תיק ובו קוראן ומצת, בלי ספרי תורה או תנ"ך - ולא שרף דבר.
כשהתייצב מול השגרירות, הסביר עלוש כי רצה לוודא שהרשויות בשבדיה לא מקיימות אכיפה בררנית - על רקע הצתת הקוראן. "זה לא אנטישמי או פשע שנאה", הוא אמר לנוכחים במקום. המשטרה בשבדיה מסרה כי האישור ניתן כך שהמבקש יוכל להביע את דעותיו. הם ציינו כי לא ביקשו שיציג את מניעיו כי בשבדיה יש חופש ביטוי.
המקרה הקודם: אחמד עלוש, שלא הצית דבר
(צילום: זאב אברהמי)

הבקשה להצית ספר תורה מוקדם יותר החודש הגיעה בתגובה להצתת ספר קוראן מול מסגד מרכזי בעיר הבירה השבדית, במהלך שעורר אז זעם אדיר כלפי שבדיה בעולם המוסלמי.
הזכות להפגנות ציבוריות בשבדיה מוגנת על ידי החוקה. המשטרה מעניקה אישור לכינוס אם ניתן לקיימו כל עוד אין סכנה לביטחון הציבור וניתן לערוך אותו ללא הפרעות קשות. "אנחנו לא מעניקים אישור לפעולות שונות, אנחנו מעניקים אישור לכינוס ציבורי. זה הבדל חשוב", אמרו לסוכנות הידיעות AP לפני כשבועיים במשטרה המקומית.
2 צפייה בגלריה
מול שגרירות ישראל בשבדיה: נערכים להצית ספר תורה
מול שגרירות ישראל בשבדיה: נערכים להצית ספר תורה
אחמד עלוש, שתכנן להצית תורה בשבדיה - והגיע עם קוראן
(צילום: זאב אברהמי)
שר החוץ אלי כהן אמר כי "אני מזועזע מהאיום הנוסף לשרוף ספר תורה בשבדיה. יש לשים סוף לאיומים בפגיעה בספרי קודש ובספרי תורה". הוא הוסיף: "אשוחח בקרוב עם שר החוץ של שבדיה ואבהיר לו כי אנחנו מצפים ממשלת שבדיה למנוע אירועים כאלה, אשר עלולים לפגוע ביחסים בין המדינות".
שר העלייה והקליטה אופיר סופר אמר כי "אני מגנה בחריפות את הכוונה לשרוף את ספר התורה הקדוש כל כך לעם היהודי. זהו אירוע חרפתי שמוזיל את הערך הקדוש שבספר הספרים ופוגע אנושות ביהודי העולם כולו. אני מצפה כי הרשויות בשטוקהולם יפעלו במידי לביטול האירוע הפרובוקטיבי. פגיעה בדתות היא אירוע מביש ופוגעני".
שר הדתות מיכאל מלכיאלי אמר כי "שריפת ספר תורה ברחובה של עיר הינו המעשה הנפשע ביותר נגד העם היהודי". גם שר ירושלים ומסורת מאיר פרוש גינה: "יש להבהיר לממשלת שבדיה כי המשך המצב שמאפשר שריפת קודש אינו מתקבל על הדעת".
קודם לאירוע לפני כשבועיים קרא נשיא המדינה יצחק הרצוג לשבדיה לאסור את שריפת התנ"ך: "כנשיא מדינת ישראל גיניתי את שריפת הקוראן המקודש למוסלמים בכל העולם, וליבי נחרד כעת מהכוונה לשרוף שם את התנ"ך - ספר הספרים הנצחי של העם היהודי". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא "מגנה בתוקף את החלטת הרשויות בשבדיה, זו החלטה מבישה".
מי שהביע גם כן זעזוע מהכוונה לשרוף את התנ"ך מול השגרירות הישראלית היה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שאמר כי הוא קורא לשר החוץ כהן להפעיל את כובד משקלו מול שבדיה "שמתמודדת עם איסלאם קיצוני המאיים להתשלט על מדינתה", כלשונו. "אם לא ייעתרו לבקשתו של שר החוץ - יש לפעול להחזיר חזרה לישראל את השגריר", אמר בן גביר, שצילם בעבר את ח"כ לשעבר מיכאל בן ארי כשהוא קורע דפים מספר הברית החדשה. בתמונה שהופצה ב-2012, נכתב כי בן גביר היה זה שצילם את המעשה.