שר החוץ גבי אשכנזי דחה באחרונה המלצה של הנהלת משרד החוץ לצאת לביקורי עבודה במטוסים פרטיים בחו"ל, וזאת בשל ההוצאה הכספית הגדולה שכרוכה בכך. הדרג המקצועי במשרד החוץ המליץ לאשכנזי לצאת לביקורי עבודה מדיניים בחו"ל למרות סגירת השמיים, וזאת כדי להפיח רוח בפעילות המדינית של המשרד מסביב לעולם.
2 צפייה בגלריה
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
גבי אשכנזי
(צילום: הרצל יוסף)
לאחר בחינת הנושא לעומק התברר כי הדבר יחייב לשכור מטוסים פרטיים בעלות גבוהה, דבר שעלול לעורר ביקורת ציבורית רבה בייחוד שמדובר לעתים בביקורי בזק של כמה שעות או לכל היותר יום או יומיים. אשכנזי הגיע למסקנה שבעת הזו של משבר כלכלי, ולאור העלויות הגבוהות, אין מקום לבזבוז כספי ציבור והחליט להמשיך ולשמור על הקשר היומיומי עם מקביליו בזום ובטלפון, ובשימור מנגנון הבאת הבכירים לישראל במסגרת המתווה הייעודי שנבנה על ידי משרד החוץ. במשרד החוץ מקווים כי מרגע שהשמיים ייפתחו ותבוטל חובת הבידוד – אשכנזי יוכל לצאת לביקורים בחו"ל בטיסות מסחריות רגילות. מדינת ישראל בנתה תו סגול לביקורים מדיניים של ראשי מדינות ושרי חוץ שמגיעים לארץ, ועד כה התקיימו מספר ביקורים כאלה (שרי החוץ של ארה"ב, גרמניה, יוון וקפריסין). בשבועות הקרובים צפויים להגיע ארצה עוד מספר שרי חוץ מאירופה. אשכנזי הכניס למשרד החוץ נהלים שזכורים יותר משירותו בצה"ל. עם כניסתו לתפקיד הנחה את פקידי משרד החוץ לערוך "תחקיר" אחרי כל ביקור מדיני שמתקיים בישראל כדי להפיק לקחים. אשכנזי גם הורה להקפיד על עמידה בזמנים.
2 צפייה בגלריה
מטוסים פרטיים הם הדרך היחידה להימנע מחובת בידוד בחו"ל
מטוסים פרטיים הם הדרך היחידה להימנע מחובת בידוד בחו"ל
מטוסים פרטיים הם הדרך היחידה להימנע מחובת בידוד בחו"ל
(צילום: AFP)
אחד התחקירים הראשונים שנערכו במשרד החוץ היה לאחר ביקורו של שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, בישראל. סמנכ"לית מערב אירופה במשרד, אנה אזארי קיימה תחקיר מסודר אחרי הביקור בהשתתפות כל הגורמים המעורבים. אזארי גם הפיצה את ממצאי התחקיר בין כל בכירי משרד החוץ והשגרירים כדי שגם הם יוכלו ללמוד מהלקחים שהופקו. "לפי בקשת השר – מפיצה אליכם את התחקיר על ביקור שר החוץ הגרמני. תחקירים מעין אלה נערכים כעת לאחר כל ביקור", כתבה אזארי. על פי התחקיר, בזמן פגישתם של אשכנזי ומאס – אנשי משרד החוץ ערכו תדרוך לפמליה שלו שהיה "מצוין". גם הטיסה המשותפת של שגריר ישראל בגרמניה ג'רמי יששכרוף עם שר החוץ הייתה נקודה שצוינה לשימור, ואזארי הציעה ליישמה בביקורים נוספים לפחות בימי הקורונה. בין הנקודות שצויינו לשיפור בתחקיר: "יש לבנות את התוכנית עם מרווח גמישות לאיחורים בנחיתה (נשכחה העובדה שהגרמנים תמיד מבקשים לא לנסוע במהירות שמעל 90 קמ"ש); יש לדאוג להושבת השגריר במשרד הביטחון לצד המארח ומול השגריר הזר; כדאי למנות ממונה על עמידה בלוח הזמנים לביקורים הבאים; ארוחת צהריים – יש לרכוש מערכת כלים ראויה לאירוח בדרג זה, עד אז יש להתריע בפני המסעדנים שכלים קרמיים גורמים לרעש שלא מאפשר שיחה. רמת הגשת האוכל הייתה נמוכה ויש להעיר על כך". נוהל נוסף שאימץ אשכנזי מימיו במדים - הוא נשאר לישון בלשכתו בירושלים. בלשכה יש מיטה קטנה ואחרי דיונים ליליים אשכנזי נוהג לעתים להישאר לישון במשרד ולא לשוב לביתו.