2 צפייה בגלריה
אריק נחמקין
אריק נחמקין
אריק נחמקין
(צילום: שאול גולן)
אריק נחמקין, שר החקלאות בממשלת האחדות פרס-שמיר, נפטר בשעות הבוקר (רביעי) בביתו שבמושב נהלל בגיל 96, כשהוא מוקף בבני משפחתו ובשיבה טובה. "היה מדור מייסדי המדינה - אבל אמר שהמשפחה היא ההישג הכי גדול שלו", סיפרה נכדתו עינב אשכול.
נחמקין נולד בשנת 1925 במושב נהלל, היה פעיל בארגון "ההגנה", התגייס לצה"ל והשתתף בקרבות מלחמת העצמאות - שבהם איבד את עינו. "נחמקין הוא בן דור המדבר, בנם של חלוצים, שבלט תמיד כמנהיג אמיתי", ספד לו אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל. "בשנות החמישים הוא נרתם לקריאה של בן-גוריון וירד עם מושבניקים מנהלל ומושבי העמק לדרום וסייע לעולים החדשים שהגיעו לישראל בהקמת מושבים חדשים וצעירים בדרום. הוא תמיד נרתם לכל המשימות הציוניות, והגשים את רוח בני העמק - חקלאות, התיישבות וביטחון".
2 צפייה בגלריה
אריק נחמקין
אריק נחמקין
שר החקלאות לשעבר אריק נחמקין
(צילום: שלום בר טל)
"סבא נולד ארבע שנים אחרי שנהלל הוקמה, ועזב את נהלל רק למילוי משימה לאומית ציונית להדרכת העולים החדשים שהקימו מושבים בדרום", הוסיפה הנכדה עינב אשכול. "הוא היה מאוד נגיש לכולנו, היינו מאוד גאים בו כי מעבר לכל התפקידים הציבוריים הוא היה סבא מאוד מעורב ופעיל, מביע דעה ונותן עצות, ידע מה קורה אצל כולנו ותמיד היה שותף".
הנכדה מספרת כי עד לפני כמה שנים הוא רכב על סוסים, והוביל את "רונדו הרוכבים" של נהלל בשבועות אפילו בגיל 92. "איש מאוד משפחתי, איש של אנשים, היה מאוד גאה במשפחה. הוא סיפר שלהיות שר החקלאות היה התפקיד הכי קשה שלו בקריירה כי זה היה בתקופה מאוד קשה לחקלאות ולחקלאים, קושי גדול לקיבוצים ולמושבים".
מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח, אמר כי מדובר ב"יום עצוב לתנועת המושבים ולמגזר החקלאי. אריק היה איש מיוחד ומרכזי שנים רבות בתנועת המושבים ושייך לדור אשר ייסד ובנה את ההתיישבות המושבית והחקלאית לאורך שנים במסירות ונחישות יוצאת דופן. אריק כיהן כמזכ"ל תנועת המושבים וגם כשר החקלאות, ובמורשתו הנחיל לנו הדור הצעיר את אהבת ההתיישבות והחקלאות הישראלית".
צוות מד"א גלבוע שהוזעק בבוקר לביתו של נחמקין קבע את מותו. הוא הותיר אחריו שלושה ילדים, 13 נכדים ו-28 נינים. הוא ייקבר בבית העלמין בנהלל שמשקיף על עמק יזרעאל.