הוא נחשב לאחד האשמים העיקריים בקריסתה הכלכלית של לבנון, האיש שבתחילה היה לדמות חשובה בפריחתה הכלכלית, אך תחתיו הידרדרה בשנים האחרונות למצב קטסטרופלי. למעלה משנה נמשך המרדף אחרי ריאד סלאמה, נגיד הבנק המרכזי לשעבר של לבנון שכיהן בתפקיד במשך שלושים שנה, משנת 1993 ועד לשנה שעברה. היום (ג') נעצר בביירות, אחרי תקופה ארוכה שבה לא היה ידוע היכן הוא מתחבא, והיה גם חשש כי נמלט מחוץ לגבולות לבנון. שלוש מדינות באירופה - גרמניה, צרפת ובלגיה - הוציאו נגדו צו מעצר בינלאומי ודרשו לחקור אותו באשמת הלבנת מאות מיליוני דולרים שנגנבו מחברות ענק ומחשבונות בנק פרטיים של אזרחי לבנון.
4 צפייה בגלריה
נגיד ראש הבנק המרכזי של לבנון לשעבר ריאד סלאמה נעצר
נגיד ראש הבנק המרכזי של לבנון לשעבר ריאד סלאמה נעצר
הנגיד שנעצר סלאמה. תשלומים גם למאהבת הלבנונית
(צילום: AP Photo/Hussein Malla, File)
4 צפייה בגלריה
לבנון מהומות קריסה מטבע לבנוני הפגנות
לבנון מהומות קריסה מטבע לבנוני הפגנות
אש באחד מגלי המהומות בלבנון על רקע קריסת המטבע המקומי בשנים האחרונות
(צילום: AFP)
הקריסה הכלכלית הגדולה של לבנון החלה בשנת 2019 והגיעה לשיאה בשנה שעברה, אז פרצו מחאות ענק במדינה על רקע המצב, אחרי שהלכו והתבררו ממדי האסון ואחרי שהתברר כי סלאמה וחבריו באליטה הפוליטית התעשרו על חשבון האזרחים. בשיא המחאה, שלושה צעירים לבנונים צולמו בשנה שעברה כשהם חודרים לסניפי "בנק לבנון", בניהולו של סלאמה, ודורשים באיומי נשק מאות בודדות של דולרים לכיסוי הוצאות האשפוז של קרובי משפחותיהם בבתי החולים. הבנקים סירבו בטענה ש"זאת הוראה ישירה של הנגיד". הצעירים, כל אחד בנפרד, התפרצו בכוח, ו"גנבו" כספים מחשבונותיהם. איש מהם לא נעצר.
היום הורה התובע הראשי של רשויות המשפט בלבנון, השופט ג'מאל נגאר, לעצור את סלאמה בתום מסירת עדותו לפני חבר שופטים, לשם הגיע במפתיע. רשימת ההאשמות נגדו ארוכה ומורכבת - השתלטות על כספי חברות ענק, גניבה מחשבונות פרטיים, הלבנת הון בלבנון ובמדינות באירופה, העברת מיליוני דולרים לחשבונות הבנק של מאהבתו הרוסייה אלה קוסקובה ותשלומים בסדר גודל של מיליוני דולרים למאהבתו הלבנונית. הוא מואשם גם ב"משחקי כספים" בארצות הברית ובמדינות אפריקה ובפתיחת חשבונות סודיים.
4 צפייה בגלריה
נגיד ראש הבנק המרכזי של לבנון לשעבר ריאד סלאמה נעצר
נגיד ראש הבנק המרכזי של לבנון לשעבר ריאד סלאמה נעצר
"הוא השחית את המדינה, אלמלא הקרובים בחו"ל - לא היינו מחזיקים מעמד". סלאמה
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo)
אבל האשמה העיקרית שמוטלת על סלאמה מתמקדת בקריסת הלירה הלבנונית. כשהתחיל את כהונתו עמדה הלירה הלבנונית שווה בשווה מול הדולר האמריקני. כיום היא נסחרת בשוק השחור בשווי אפסי של עשרות אלפי לירות לבנוניות תמורת דולר אחד.
"לבנון ידועה כמדינת הסוחרים", אמר היום ל-ynet כלכלן לבנוני שביקש להישאר בעילום שם בגלל החשש מחיזבאללה, "אבל מה שעשה סלאמה ב-30 שנות מעמדו הבכיר פגע בכל אחד מתושבי לבנון. החל מעשירי המדינה שאיבדו עשרות אחוזים מנכסיהם בגלל מעשי השחיתות של נגיד הבנק, דרך המעמד הבינוני שהפיחות בערך המטבע המקומי השפיע לרעה על חייו, וכלה במעמד הנמוך שאליו הצטרפו השנה עשרות אלפי לבנונים. "סלאמה השחית את המדינה", הסבירה עקרת בית מביירות. "אלמלא קרובי המשפחה בחו"ל שתורמים בכל חודש, לא היינו מחזיקים מעמד".

מכוניות פאר ובגדים מיובאים מאירופה

סלאמה, שהיה נגיד הבנק הוותיק ביותר בעולם כולו, ניהל אורח חיים מנקר עיניים: הוא היה נשוי אך חי בנפרד מרעייתו, ושלושת בניו נסעו במכוניות פאר והתלבשו בבגדים מיובאים מאירופה. בביתו החזיק משרתים, טבחים ועוזרות בית, ובחו"ל החזיק דירות פאר שרכש והתגורר במלונות מפוארים בנסיעותיו התכופות.
המרדף המשפטי אחרי נגיד הבנק, כלכלן בהתמחותו, בוגר האוניברסיטה האמריקנית ביירות, נפתח לפני יותר משנה. הוא התפטר בשנה שעברה וירד למחתרת, ומאז לא מונה אף נגיד במקומו. רק עכשיו הצליחו השופטים "לנעול" את כתבי האישום נגדו. המעצר התבצע בבית הדין הגבוה לצדק, בתום חקירה על מעורבותו של הנגיד לשעבר בחברת ההשקעות "אופטימום אינווסט". מנהלי החברה, שמסרבים להגיב לפי שעה, טענו נגד סלאמה ש"שיחק" בכספים שהועברו לידיו מטעם החברה, כדי לרכוש אגרות חוב ולפזר השקעות במפעלים לבנוניים.
4 צפייה בגלריה
נגיד ראש הבנק המרכזי של לבנון לשעבר ריאד סלאמה נעצר
נגיד ראש הבנק המרכזי של לבנון לשעבר ריאד סלאמה נעצר
יהיה היחיד שישלם? בצמרת הפוליטית חוששים
(צילום: REUTERS/Mohamed Azakir/File Photo)
"אין מאושרת ממני לגבי המעצר", אמרה לובנה חולייאתי, סטודנטית שמשפחתה ניהלה חשבון בנק בביירות, אולם גישתה לחשבונה האישי נחסמה בהוראת הנגיד סלאמה. "עכשיו הגיע הרגע שבו הוא ישלם את המחיר. כולנו מתפללים שיקבל עונש כבד".
העיתונאי הלבנוני הוותיק טוני בולוס הגדיר היום את ריאד סלאמה כ"מאגר הסודות הכלכליים של לבנון", וקבע כי "זאת בהחלט הפתעה שהצליחו סוף סוף לעצור אותו". עוד סיפר העיתונאי כי סלאמה הועבר לבית כלא של מנגנוני הביטחון הלאומי, וזאת, לדבריו, עדות לכך שמדובר במאסר לתקופה ארוכה ואין כוונה לשחררו בתום המשפט.
השאלה שמטרידה את הפוליטיקאים הבכירים בלבנון היא האם ריאד סלאמה יפתח את הפה ויחשוף את עסקיהם הבלתי כשרים וגניבותיהם מהשוק הציבורי ויסבך גם אותם, או שבית המשפט יצליח להפליל רק אותו, ויהפוך את נגיד הבנק לכתובת היחידה שתשתלם עבור פשעיה הכלכליים בשנות מאסר ארוכות.