כבר שלושה ימים שבנתב"ג מורגשים עיכובים בקבלת הכבודה עבור חלק מהנוסעים שנוחתים בישראל בשעות הבוקר והערב. נוסעים סיפרו ל-ynet כי לעיתים חיכו יותר משעה עד שקיבלו את המזוודות. חלקם חשבו שמדובר ב"שביתה איטלקית" של הסבלים, אך בדיקה גילתה שלא זו הסיבה - כי אם מחסור חמור בכוח אדם.
"ברגע שהתחילו לצאת התיקים במסוע של הטיסה שלנו הכל הלך יחסית חלק, אבל לקח 45 דקות מהרגע שעברנו את ביקורת הדרכונים ועד שהמסוע החל לנוע, וזה היה מתיש", סיפרה רונית, שנחתה אתמול בבוקר מפריז וחיכתה יחד עם בעלה ושני ילדיהם קצת פחות משעה עד לקבלת הכבודה. "השמועה הייתה שמדובר בשביתה איטלקית של הסבלים, ולמרות שאני לא יודעת אם זה נכון או לא, אם יש להם על מה לשבות - זה לא צריך להיות על חשבוננו".
אילן בינדר, שנחת בלילה שבין ראשון לשני מברלין בשלוש לפנות בוקר, סיפר גם הוא כי חיכה יותר משעה עד שקיבל את הכבודה. "כשנחתנו אמרו שיש עיכובים בגלל עומסים ונציג אלעל אמר שמדובר בשביתה", סיפר. "רק שעה וחצי לאחר מכן הוא סיפר כי הסבלים חוזרים לעבוד. הכריזה אמרו שיש עיכובים בגלל עומסים ואכן היו הרבה טיסות שנחתו. עכשיו אני מבין שזו אולי פאדיחה של רשות שדות התעופה שלא גייסה מספיק עובדים".
מבדיקת ynet עולה כי העיכובים לא נבעו מ"שביתה איטלקית" של הסבלים, אלא מכך שאגף הסבלים בשדה, כמו הרבה אגפים נוספים, סובל ממחסור בכוח אדם מאז החזרה לשגרה אחרי הסרת הגבלות הקורונה. כשהשדה שב לפעול באופן מלא לאחר הסרת ההגבלות, כמעט בכל האגפים בשדה, בהם גם הביטחון והצ'ק אין, נרשמה ירידה בכמות כוח האדם בשל העובדה שחלק מהעובדים לא שבו מהחל"ת שאליו יצאו בפרוץ המשבר - שבמקרה של שדה התעופה היה בין הארוכים ביותר במשק הישראלי.
בשל כך, אגף הסבלות בשדה ירד מ-800 עובדים בימים שלפני הקורונה ל-300 עובדים בלבד כיום. במשמרת עובדים כיום כ-60 סבלים, לעומת 150 סבלים שעבדו במשמרת בעבר. אותה עבודה, עם הרבה פחות זוגות ידיים. בשעות השיא של הנחיתות בנתב"ג, בין 03:00 ל-07:00 ומ-16:00 עד 19:00, כשעשרות מטוסים נוחתים בשדה, יש הרבה פחות עובדים שפורקים את תכולת המטוס.
"במקום ארבעה אנשים שהיו פורקים בעבר טיסה אחת שמים אדם אחד או מקסימום שניים על טיסה לפי העומס", סיפר עובד בנתב"ג. "אחרי שאדם פורק לבדו מטוס שלם אין לו כוח להמשיך למטוס הבא, זה כמעט בלתי אפשרי. לעובדים האלה גם מגיעה מנוחה, והרבה פעמים הם לא מצליחים אפילו לצאת לארוחות בוקר או צהריים. הם עובדים כשביד אחת הם מחזיקים מזוודה וסנדוויץ' ביד השנייה". עובד אחר אמר: "האנשים שם קורסים, מאז פסח היו פה כבר אלף מזוודות שלא הגיעו ליעדם, וזה לא אשמת העובדים".
תפקוד הסבלים לא משפיע רק על הטיסות הנכנסות אלא גם על היוצאות, שכן רק אחרי שמטוס נפרק מתכולתו אפשר להתחיל להעמיס עליו את המזוודות של הטיסה הבאה. כך נוצר מצב שטיסות שאמורות להמריא מהשדה גם כן מתעכבות בשל המצב.
לדברי גורם בענף התעופה, אי חזרתם של מאות עובדים בשלל תפקידים גרם לעיכובים נוספים בשדה. "קצב הצ'ק אין גם הואט, כי יש רק שתי עובדות על חמש טיסות בחלק מהמקרים", הוא אמר. "זה נראה כאילו המצב על סף התמוטטות. ענף התעופה התייבש פה במשך שנתיים בגלל הקורונה והפך לענף לא יציב בכל העולם. שם מבטלים טיסות, ופה לא".
יו"ר ועד העובדים של רשות שדות התעופה, פנחס עידן, אמר כי אם לא יהיה גיוס המוני של סבלים - הוא צופה משבר בחודשי הקיץ: "לקראת יוני, יולי ואוגוסט הצפי הוא לשני מיליון נוסעים בשדה. אם לא יצליחו לגייס עובדים לקראת עונת הקיץ, חבל על הזמן מה שיהיה פה. צריכים לחייב גם את החברות שנותנות שירות, כמו עובדי הקרקע, לגייס - אחרת העיכובים בימים האחרונים ייראו כעין וכאפס לעומת מה שיהיה".
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "תחזית הנוסעים שנקבעה בתחילת השנה תוך התמודדות עם משבר הקורונה והאומיקרון קיבלה מענה והיערכות עם כוח האדם בהתאם. הגידול הדרמטי, מאפס למאה כתוצאה מהסרת מגבלות הקורונה, ועלייה במספר המושבים ובאחוזי התפוסה הביאו לעדכון נוסף בתחזית הנוסעים. לאור הביקוש לסלוטים ועלייה באחוזי התפוסה האחרונים עודכנה התחזית לשנת 2022 ל-18 מיליון נוסעים. לאחר שאושרה תחזית הנוסעים ניתן לגייס ולהכשיר עובדים נוספים".