עכשיו זה ודאי: ב-6 באוקטובר, עם פרישת ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן לגמלאות, לא ניתן יהיה למנות נשיא קבוע לעליון. זאת מכיוון שלשם הבאת נשיא - או כל מועמד לשיפוט - לבחירת הוועדה לבחירת שופטים יש לפרסם ב"רשומות" במשך 45 יום את שם המועמד לעיון הציבור. במידה ויש התנגדויות לבחירה, על הוועדה מוטל לברר במה מדובר. כך, פרוצדורות אלה מסמנות שב-6 באוקטובר לא ייבחר נשיא לעליון.
2 צפייה בגלריה
יצחק עמית
יצחק עמית
יצחק עמית
(צילום: עמית שאבי )
2 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן, יריב לוין
עוזי פוגלמן, יריב לוין
עוזי פוגלמן, יריב לוין
(צילום: מתוך אתר הרשות השופטת, שלו שלום)
בנוסף, בינתיים לא הושגה כל הסכמה בין שר המשפטים ויו"ר הוועדה לבחירת שופטים, יריב לוין, לבין מ"מ נשיא העליון פוגלמן באשר לזהות שלושת השופטים המועמדים לשיפוט בעליון, כך שגם מסיבה זאת לא ייבחר נשיא לעליון, שכן השר לוין מתנה את בחירת הנשיא כ"חבילת" מינויים. אם לא ייבחר נשיא לעליון בתחילת אוקטובר, יכהן כנשיא בפועל השופט הוותיק ביותר בעליון - השופט יצחק עמית. עם זאת, משפטנים טוענים כי במצב זה לא ברור מה יהיו הסמכויות המוקנות לו, מכיוון שלא נבחר על ידי הוועדה לבחירת שופטים וממילא לא הושבע על ידי נשיא המדינה כמקובל.
במקביל, לוין צפוי להודיע היום לבג"ץ שעדיין לא הושגו הסכמות בינו לבין פוגלמן על זהות הנשיא הבא, ולכן הוא לא מכנס בינתיים את הוועדה לבחירת שופטים. בג"ץ ביקש שוב לפני כחודש מפוגלמן ומלוין לנסות להגיע להסכמות על הבחירה, כדי ליתר פסיקה בעתירות שביקשו את כינוס הוועדה לשם בחירת הנשיא. כזכור, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה סירבה לייצג את השר בעתירה, בטיעון שהחלטתו שלא לבחור נשיא קבוע לעליון פוגעת בעקרון הפרדת הרשויות.
לוין על המהפכה המשפטית, בתחילת החודש
(צילום: רואים את הקולות)

מנגד, לוין סבור כי בית המשפט העליון לא מוסמך להעביר ביקורת שיפוטית על שיקול דעתו, בעוד שבית המשפט עצמו נוגע בדבר. במגעים הקדחתנים עוסקים השר לוין, עורך הדין המייצג אותו בעתירה, ציון אמיר, מנהל בתי המשפט צחי עוזיאל המייצג את השופט פוגלמן, וכן נציגים מטעם לשכת עורכי הדין. כאמור, לוין הצהיר כי הוא מוכן להגיע לפשרה בדמות עסקת חבילה שתכלול את בחירת השופט יצחק עמית כנשיא הבא, למרות עמדתו העקרונית השוללת בחירת נשיא על פי עקרון הסניוריטי. במקביל ייבחרו שלושה שופטים לעליון – שני שופטים "שמרנים" מטעם לוין ונציגי הקואליציה, ושופט "ליברלי" המקובל על שופטי העליון.
עם זאת, העליון הביע עד כה התנגדות בלתי מתפשרת לגבי מועמדיו של לוין - ד"ר אביעד בקשי, איש פורום "קהלת", וד"ר רפי ביטון מ"מכללת ספיר", שליוו את הגיית המהפכה המשפטית. הסיבה העיקרית להתנגדות היא שהם נחזים בעליון כבשר מבשרה האידאולוגי של המהפכה המשפטית, הכופרים בכללי המשחק שעל פיהם מתנהלים העליון ומערכת המשפט. ההערכה הרווחת בחוגי הימין היא שהצעה חדשה מצד אנשי השר או פוגלמן לבחירת שופט שמרן המקובל על לוין, תיאלץ אותו לוותר על בחירת אחד מהשניים - ככל הנראה ד"ר בקשי.