1 צפייה בגלריה
(צילום: טופז לוק)
החיים עם עדר בקר במרעה מלמדים אותך הרבה. בשטחי המרעה ישנם כל מיני עצים. יש עצים גדולים שנותנים צל טוב, ותחתם גדל עשב רענן להנאתן של הפרות, ולעומת זאת יש עצים שתחתם לא גדל כלום.
מנהיג אמיתי, כזה שיש לו ביטחון עצמי, מגדל מנהיגים צעירים כדי שבבוא היום יהיה מי שיחליף אותו. אצלנו בליכוד קורה בדיוק ההפך: בנימין נתניהו מחסל כל אחד שיש לו איזשהו פוטנציאל. יש לנו בליכוד צעירים מוכשרים מאוד, אבל נתניהו מחסל פוליטית כל מי שמגלה בדל עצמאות או כישרון.
למה? מי יידע את נפש האדם? אולי זה הרצון לשלוט לנצח, אבל זה לא עובד ככה בחיים - כל אחד הולך מתישהו, וכדאי להתכונן מראש כדי לא להשאיר חורבן. טובת הליכוד מחייבת שנתניהו יטפח מנהיגות צעירה, מה שהוא עושה מזיק לליכוד ויכול לגרום לכך שאחרי לכתו מפלגת פיקציה כמו "ימינה" תחליף אותנו. פשוט כי לא טופחו ולא נשארו מנהיגים צעירים, אלא רק אדמה חרוכה.
שרי הליכוד וגם חברי הכנסת שלנו יודעים זאת היטב, אבל הפחד משתק אותם. הם מפחדים להביע צל-צילה של ביקורת, הם מעדיפים להתחנף ולהתרפס. אבל כדי שהליכוד יישאר בשלטון חייבים להגיד את האמת בלי פחד.
אדם חזק מקיף עצמו באנשים חזקים שלא חוששים להביע את עמדתם. אדם חלש מקיף עצמו ביֶס-מנים שאומרים לו רק את מה שהוא רוצה לשמוע. ליד הגמדים הוא נראה ענק
אפשר ללמוד הרבה על מנהיג כשמסתכלים במי הוא מקיף את עצמו. אדם חזק שבטוח בעצמו מקיף עצמו באנשים בעלי עמדה עצמאית, אנשים חזקים שלא חוששים להביע בפניו את עמדתם, גם אם היא הפוכה לשלו – ככה מתחקרים מה שהיה, מנתחים תהליכים ומשתפרים. אדם חלש מקיף עצמו ביֶס-מנים קטנים, שאומרים לו רק את מה שהוא רוצה לשמוע – ליד הגמדים הוא נראה ענק.
מנהיג, מרגע שנבחר, הוא כבר לא מנהיג של מפלגה אחת וגם לא של מחנה אחד – הוא מנהיג של כל המדינה ושל כל האזרחים. הוא צריך להיות דמות מאחדת ומלכדת, ולא משסה ומפלגת, בטח בשעת משבר. כל רטוריקת "אנחנו והם" חייבת להיעלם, השמאלנים הם לא האויבים שלנו. האיראנים, המחבלים ותומכיהם, והקורונה, אלה האויבים שלנו ובהם צריך להילחם. השמאלנים הם אחים שלנו. כולנו חוטפים יחד את הנזק הכלכלי מהמגפה, אנחנו משרתים יחד בצבא, וגורל אחד צפוי לנו.
לנתניהו בעיות משפטיות לא פשוטות, אבל זה לא כל הימין שעומד למשפט, וגם לא כל הליכוד, זה הוא בלבד. בפרפרזה על אמירתו המפורסמת של לואי ה-14: המפלגה זה לא אני. הליכוד היא מפלגה דמוקרטית ושורשית, שהייתה לפני נתניהו ותהיה גם אחריו.
אני מאחל לו שייצא מכל בעיותיו - עוד ראש ממשלה בכלא זה הדבר האחרון שאנחנו צריכים. יש לו זכויות רבות, במהלך השנים הוא עשה גם דברים טובים, ואני רוצה שינהגו בו בכבוד – אבל זה לא אומר להגיד אמן על כל צעד שלו. חשוב להביע ביקורת כשיש, אבל באופן מכובד. ועם כל הכבוד, אי אפשר לשעבד מדינה שלמה, וגם לא מפלגה שלמה כמו הליכוד, לבעיותיו האישיות של בנאדם אחד.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com