סמל אלכסנדר (סשה) יקימינסקי בן ה-19 מנהריה, נהג משא כבד בגדוד 71 בחטיבה 188, הוא ההרוג בפיגוע הדקירה בקניון "חוצות" בכרמיאל. הוא הותיר אחריו את אמו, אולגה, אביו, ניקולאי, ואת אחיו בן ה-11 איליה. חברו לגדוד, שצעד לצידו, נפצע באורח קשה כתוצאה מהדקירות של המחבל - ג'ואד רביע, בן כ-20 מהמועצה המקומית נחף שסמוכה מאוד לכרמיאל.
הפיגוע בקניון בכרמיאל

3 צפייה בגלריה
סמל אלכסנדר יקימינסקי ז"ל
סמל אלכסנדר יקימינסקי ז"ל
סמל אלכסנדר (סשה) יקימינסקי, ורגע נטרול המחבל
3 צפייה בגלריה
סמל אלכסנדר יקימינסקי ז"ל עם אחיו איליה בן ה-11
סמל אלכסנדר יקימינסקי ז"ל עם אחיו איליה בן ה-11
סשה עם אחיו הקטן
(באדיבות המשפחה)
בתיעוד הפיגוע ממצלמות האבטחה של הקניון ניתן לראות כי המחבל תקף את השניים מאחורה, ולא חלפו חמש שניות מהרגע שהחל לדקור אותם - ועד שהתעשתו ואחזו בנשקיהם. הפצוע קשה נפל תחילה לרצפה כתוצאה מהדקירות, ואז - כשהחל המחבל לדקור את יקימינסקי - הצליח הפצוע לדרוך את נשקו ולירות. בשלב זה המחבל נפגע ונסוג מעט, ויקימינסקי - אף שנפצע אנושות - דרך את הנשק גם כן. הפצוע, שלא נרתע, ירה במחבל שוב ושוב - עד שחוסל. רגעים ספורים אחר כך התמוטט יקימינסקי, ופונה לבית החולים בנהריה במצב אנוש - שם קבעו הרופאים את מותו.
במעשיו ההרואיים הצילו הפצוע ויקימינסקי חיים של רבים אחרים שיכול היה המחבל לגדוע בקניון ההומה - בימים הראשונים של החופש הגדול. בכך הם גם מנעו מהמחבל להימלט, במה שעלול היה להפוך למצוד ממושך אחריו. גם מפקד מחוז צפון במשטרה, ניצב שוקי תחאוכה, שיבח את השניים על שהצליחו להתעשת ולנטרל מיד את המחבל.

האם: "אני מאוד גאה בו"

"אין ילדים כאלה", אמרה אמו אולגה. "אני מאוד גאה בו על מה שעשה. תמיד אהבו אותו, מגיל קטן. היה לו קשה בצבא בהתחלה, ובזמן האחרון הוא ממש הרגיש מקובל שם, אהב את האנשים סביבו, התרגל למסגרת וגם לזה שהוא תורם משהו. הוא היה אמור לחזור הביתה מחר".
מיקום זירת הפיגוע בקניון חוצות כרמיאל
לדברי אולגה, "אתמול בערב קיבלתי ממנו הודעה שיש לו טיפול לרכב בכרמיאל. בהתחלה שהיה פיגוע לא קלטתי מה קורה, לא קישרתי, ואז כתבתי לו הודעה - 'סשה, מה שלומך?'. הוא לא ענה, אני רגילה כי הוא נוהג, אז התקשרתי. הוא לא ענה. התקשרתי עוד הפעם ועוד הפעם ועוד הפעם, ובפעמים האחרונות הרגשתי שמישהו מנתק. ואז קיבלתי הודעה ממיון בבית החולים בנהריה, שהוא שם, ועשיתי 1+1 ורצתי לשם. נכנסתי למיון, הרופאים הודיעו לי שהוא היה במצב קשה מאוד עוד לפני שהגיע לבית החולים - ושכל המאמצים לא צלחו".
האם ראתה את הסרטונים הקשים מהמקום, שבהם עובר בנה פעולות החייאה. "כל הזמן עבר לי בראש שזה לא הוא", אמרה. "לא האמנתי שזה הוא. ניסיתי להסתכל על הרגליים, אבל לא זיהיתי".
"חשוב לי שיזכרו שהוא היה בן אדם טוב ומקסים, שאוהבים אותו מלא אנשים", אמרה. "אני אוהבת אותו. הוא תמיד היה בדרכים, אז תמיד חששתי, אבל תמיד ששלחתי לו הודעה הוא היה עונה שהכול בסדר".
חטיבה 188 שבה שירת יקימינסקי, נציין, תופסת את גזרת הר דב בחודשים אלו. רק בשבוע האחרון נפצע אחד מחייליה באורח קשה במתקפת כטב"מים על בסיס בצפון הרמה.

"המחבל חיפש את מי לדקור"

אחרי הפיגוע הגיעו לקניון ארבעה מבני משפחתו של המחבל - אימו, אביו, אחיו ואחותו - וכולם נעצרו על-ידי המשטרה. מטרת מעצרם היא לבחון אם ידעו מראש על כוונתו של המחבל לבצע את הפיגוע. במקביל נכנסו כוחות משטרה גדולים לנחף, שם החרימו מחשבים וציוד כחלק מהניסיון ללמוד על התנהלות המחבל בימים האחרונים.
3 צפייה בגלריה
המחבל ג'ואד רביע תושב נחף הסכין בזירת הפיגוע  בקניון בכרמיאל
המחבל ג'ואד רביע תושב נחף הסכין בזירת הפיגוע  בקניון בכרמיאל
המחבל ג'ואד רביע וזירת הפיגוע
(צילום: דוברות המשטרה )
פרופ' מסעד ברהום, מנהל בית החולים לגליל בנהריה, אמר כי הרופאים נאבקו זמן רב על חייו של יקימינסקי: "נתנו לו הרבה מנות דם, אך עם כל הניסיונות לצערי הרב נקבע מותו". הוא עדכן כי מצבו של הפצוע השני יוצב, ואף שהוא קשה לא נשקפת סכנה לחייו. "הוא היה בהכרה, הרגענו אותו קצת וטיפלנו בו מיד", סיפר.
הפיגוע בקניון "חוצות כרמיאל" החל לפי המשטרה בסביבות השעה 11:30. גל עמר, שעובדת בקניון, סיפרה כי הייתה בקומה הראשונה בעת הפיגוע, וכי ירדה מהקומה השנייה דקות ספורות לפני כן. היא העידה כי לפי מה שסיפרו לה אחרים, המחבל ככל הנראה "חיכה" לקורבנות שלו וחיפש את מי לתקוף. "אף אחד לא חשב שזה יגיע לכאן. הוא פשוט נכנס לקניון, הוא עבר את הדוכן שלנו, הוא חזר. לפי מה שאני מבינה, הוא פשוט חיכה, הוא חיפש. הוא עשה הלוך-חזור".
לדבריה אחרי שהמחבל נורה פרצה בהלה בכל הקניון: "אני הייתי למטה. אנשים רצים בצרחות 'יריות! יריות!'. הכניסו אותנו לתוך רולדין. פשוט קפאתי במקום, רעדתי", סיפרה. עמר ביקשה להדגיש בדבריה את יחסיהם הטובים של יהודים וערבים באזור: "לא כולם ככה. לא כולם. עובדים איתי אנשים מהכפרים, חברים טובים", אמרה. היא הוסיפה כי היא חוששת כעת לחזור לעבודה בקניון.
משטרת מחוז צפון העלתה כוננות בעקבות הפיגוע, וניצב-משנה רן אופיר, קצין המבצעים במחוז צפון, אמר כי כדי להשרות תחושת ביטחון שוטרים הוסטו ממשימות אחרות אל עבר אזורים הומי אדם.
תושבים בנחף גינו את הפיגוע בחריפות. אחד מהם אמר: "אנחנו מסרבים לפגוע בכל אדם, ערבי או יהודי, היחסים שלנו עם תושבי באזור טובים".
בהכנת הכתבה השתתף חסן שעלאן