אישום בהתעללות - במקביל לפרשת שדה תימן, ולמהומות שפרצו בעקבותיה: התביעה הצבאית הגישה אחר הצהריים (ג') כתב אישום נגד סמ"ר במיל' ישראל חג'בי, שנעצר בתחילת החודש, בגין מספר עבירות של התעללות בנסיבות מחמירות והתנהגות שאינה הולמת.
לפי דובר צה"ל, בכתב האישום נטען כי במספר אירועים במהלך החודשים פברואר-יוני, הפעיל חג'בי אלימות חמורה כלפי העצורים בזמן שהיה אמון על שמירתם, בעודו מאבטח נסיעות של עצורים ביטחוניים.
2 צפייה בגלריה
ישראל חג'בי, החשוד בהתעללות עצורים במהלך הובלתם למתקן כליאה מובא להארכת מעצרו
ישראל חג'בי, החשוד בהתעללות עצורים במהלך הובלתם למתקן כליאה מובא להארכת מעצרו
חג'בי בהארכת מעצרו בתחילת החודש
(צילום: עידו ארז)
2 צפייה בגלריה
מחבלים עצורים
מחבלים עצורים
עצורים פלסטינים
(צילום: שירות בתי הסוהר)
בחלק מהנסיעות, כך נכתב, מבלי שנשקפה סכנה מהעצורים הביטחוניים, ובעוד העצורים אזוקים בידיהם וברגליהם ומכוסי עיניים, הכה אותם הנאשם, בחלק מהפעמים באמצעות אלה ובפעם נוספת באמצעות נשקו האישי. את כל זה עשה הנאשם תוך תיעוד המעשים בסרטוני וידאו.
בכתב האישום תואר כיצד הסתיר את פניו במסכה, וחבט כמה פעמים בפלג גופו העליון של אחד העצורים - בזמן שחייל אחר תיעד זאת. הוא חבט באמצעות קנה הנשק שלו ובמכות אגרוף, ולאחר מכן חבט בעצורים נוספים. הוא דרש מאחד העצורים לומר "עם ישראל חי" - ואז חבט בו כמה פעמים בגופו העליון באגרוף, במרפק ובקנה הנשק שלו. הוא גם דרש מעצורים לחזור על הביטוי "סינוואר אחו שרמוטה" כמה פעמים, בזמן שחייל אחר פגע באמצעות אלה בעצורים כשהם אזוקים ומכוסי עיניים.
במקרה אחר, כך תואר, חבט חג'בי באחד העצורים באלה ודרש ממנו לומר משפטים שונים דוגמת "אל אל ישראל" וגם "וואחד חומוס וואחד פול". העצור חזר על המשפטים, בזמן שהנאשם חבט בפלג גופו העליון באלה. הוא דרש מעצורים נוספים לחזור אחר המשפטים. אחר כך, עבר בין מושבי האוטובוס, וחבט באלה בעצורים ביטחוניים נוספים - בזמן שאלה זעקו זעקות כאב.
כשסיים את מעשיו, סימן לחייל שתיעד אותו לחדול את הצילום - והוא נענה. בהמשך הנסיעה, חיילים אחרים חבטו בעצורים. הנאשם וחיילים אחרים גרמו לעצורים להשמיע קולות של חיות, תוך כדי שהם חובטים בהם באלות. את כל האמור, נכתב, הנאשם עשה בנוכחות חיילים נוספים שזהותם לא בידיעת התביעה - וכשהמעשים מתועדים בסרטון וידאו שצולם ואוחסן במכשירו הסלולרי.
כששהה בבסיס שדה תימן, שהיה במוקד הסערה אתמול, הוא הכה בחודש יוני עצורים ביטחוניים תחת משמורותו - כשהיו כפותים ומכוסי עיניים. העצורים הושבו בזוגות, וכמה רגעים לאחר תחילת הנסיעה, חג'בי הכה את שני העצורים בחלקו האחורי של המיניבוס ב-15 מכות אגרוף חזקות. חג'בי הוריד את רצועת הנשק שלו מצווארו, הוציא את המחסנית - והכה חלק מהעצורים עם הכת וקנה הנשק.
העצורים השמיעו צעקות כאב וביקשו סליחה, אך סמ"ר מרין, ששמו מצוין בכתב האישום, אמר לו שהוא "עובר את הגבול". למרות זאת, הוא המשיך להכות את העצורים עד סיום הנסיעה.
המהומות בבסיס שדה תימן, אתמול
(צילום: הרצל יוסף, אילנה קוריאל)

מצה"ל נמסר כי הוא "פועל וימשיך לפעול מתוך מחויבות עמוקה לשלטון החוק, ועומד בחובותיו לפי כללי המשפט הישראלי והבינלאומי".
אתמול, כאמור, התחוללה סערה בעקבות עיכובם של תשעה חיילי מילואים שלפי החשד התעללו מינית במחבל נוחבה במחנה שדה תימן, ששיאה היה בהתפרעויות ובפריצה של אזרחים וחברי כנסת מהימין למחנה שדה תימן ולבסיס בית ליד שאליו הם הובאו.
החשדות נגד אותם תשעה חיילים כוללים מעשה סדום בנסיבות אינוס, חבלה בכוונה מחמירה בצוותא, התעללות בנסיבות מחמירות בצוותא והתנהגות שאינה הולמת. לכמה מהחיילים יוחס גם החשד לתקיפה והפרעה לעובד ציבור בצוותא. הפרקליטות הצבאית ביקשה כי מעצרם יוארך עד ליום ראשון. במקביל, בית הדין הצבאי קיבל את בקשת הסנגוריה והורה לאסור על פרסום פרטי החשודים בפרשה, על מנת לשמור על ביטחונם. איסור הפרסום הוארך לשבועיים הקרובים.